الجزیره امروز در گزارشی به سفر اسقف مارونی‌های لبنان به سرزمین‌های اشغالی، که قرار است همراه با پاپ انجام پذیرد و اعتراضات به این سفر پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، الجزیره در گزارشی با عنوان سفر " پطرس الراعی" به اسرائیل ، سفری در راستای انجام وظایف  ، یا سفری در راستای عادی سازی روابط ، به مسأله سفر وی به سرزمین‌های اشغالی که قرار است همراه با پاپ انجام پذیرد و اعتراضاتی که این مسأله در لبنان به دنبال داشته، پرداخت.

الجزیره در گزارش خود می‌نویسد: سفر اسقف اعظم مارونی‌های لبنان که قرار است به اسرائیل انجام پذیرد، در لبنان جنجال گسترده‌ای به راه انداخته و برخی در لبنان آن را خطایی تاریخی می‌دانند و برخی دیگرآن را در راستای عادی‌سازی روابط برمی‌شمارند. این درحالی است که برخی‌ها نیز می‌گویند اسرائیل قصد دارد از این مسأله  برای موجه ساختن چهره خود استفاده  کند.

این شبکه در ادامه گزارش خود می‌نویسد : تصمیم اسقف مارونی‌های لبنان برای دیدار از اماکن مسیحی سرزمین‌های اشغالی با وجود اینکه وی صرفا چهره ای دینی و معنوی است ، باعث نشده تا اعتراضات به این سفر کاهش یابد. اعتراض‌ها بیشتر حول این محور است که ممکن است اسرائیل از آن برای مشروعیت بخشیدن به اشغال سرزمین‌های فلسطینیان استفاده نماید.

بسیاری از ناظران معتقدند که شایسته بود که "پطرس الراعی" از این سفر چشم‌پوشی کند؛ چراکه این مسأله در تاریخ کلیسای مارونی نیز بی‌سابقه است.

 این شبکه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: اما کلیسای مارونی‌ها به این نگرانی‌ها پاسخ داده و گفته : "پطرس الراعی" همراه با پاپ به این سفر می‌رود و در این سفر با هیچ یک از مسؤولان صهیونیست دیدار نخواهد کرد. 

اسقف "سمیر مظلوم" معاون کل وی گفته است : این دیدار هیچ ابعاد سیاسی ندارد و کلیسا آن را در راستای انجام وظایف دینی و معنوی انجام می‌دهد.

اسقف سمیر مظلوم می‌گوید : این سفر به هرحال به معنی پایان تحریم های اسرائیل از سوی کلیسای مارونی نمی‌باشد . وی می‌گوید : موضع کلیسا مارونی نسبت به مسأله فلسطین و ارتباط با اسرائیل تغییری نکرده است.

وی با تکذیب این مسأله که اسرائیل برای سفر پاپ و یا اسقف "راعی"شروطی را گذاشته گفت : تا این لحظه این دیدار قطعی می‌باشد.

اما از سوی دیگر رسانه‌های نزدیک به نیروهای 8 مارس لبنان ، این سفر را هدف آماج انتقادات خود قرار داده‌اند .

"بشاره مرهج الراعی " وزیر و نماینده سابق پارلمان لبنان خواستارلغو این سفر شده است و گفته است : این سفر حتی اگر با اهداف خوب نیز صورت پذیرد ، نتایج منفی به بار خواهد آورد.

وی می‌گوید : اینکه این سفر فقط در چهارچوب دینی باقی بماند ؛ امری دشوار است ، چرا که اسقف راعی شخصیتی بلندپایه بوده و نماد مارونی‌ها در سراسر جهان می‌باشد و از این رو تأثیر سیاسی بسزایی این سفر به بار خواهد آورد.

وی می گوید : بهتر است اسقف "الراعی" بجای آنکه اقدامی انجام دهد که نتایجی منفی به بار آورد ، سعی کند تا صدایی برای قدس شریف باشد .

وی می‌گوید : دشمن صهیونیستی از هیچ تلاشی برای سوء استفاده از این سفر فروگذار نخواهد کرد و سعی می‌کند تا از این سفر در راستای سیاست های توسعه‌طلبانه و تجاوزگرانه اش استفاده کند.

همچنین مروان عبدالعال عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی آزادی فلسطین می‌گوید : هرسفری به فلسطین با وجود اشغالگری‌های اسرائیل به نوعی عادی‌سازی روابط با اسرائیل به حساب می‌آید.

وی درگفتگو با الجزیره با اعلام اینکه دشمن صهیونیستی سعی دارد تا مسیحیان سرزمین فلسطین را از سرزمین خود بیرون کند ، از پاپ و اسقف "الراعی" خواست تا به فریادهای مسیحیان سرزمین های اشغالی گوش فرا دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار