سفیر ایران در افغانستان گفت: اهمیت روابط ایران و پاکستان این است که باید مرزبندی روشنی در نوع ماهیت پاکستان و عربستان در نظر گرفت و ما نمی‌توانیم به یک تعریف مشترک برسیم چون پاکستان بنا به نیازهای داخلی علاقه‌مند به گسترش روابط با عربستان بوده و این به معنای تهدید منافع ایران نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست  خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدرضا بهرامی" سفیر ایران در افغانستان در نشست خبری با عنوان "نگاهی به همکاری‌های سیاسی و امنیتی پاکستان و عربستان" که ظهر امروز در سایت دیپلماسی ایرانی برگزار شد، گفت: پاکستان بیش از 180 میلیون نفر جمعیت دارد و کشور کمک گیرنده به حساب می‌اید و بدون کمک‌های کشورهای خارجی دچار مشکل می‌شود.  
 
وی تصریح کرد: پاکستان در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی و اقتصاد با مشکل مواجه بوده البته در حوزه امنیتی با دو چالش افراط ‌گرایی به معنای آنکه گروه‌هایی دولت را به چالش کشیده‌اند و دیگری مشکلاتی است که با بلوچ‌ها در ایالت بلوچستان دارد.  
 
بهرامی اظهار داشت: یک‌ ونیم میلیون کارگر پاکستان در عربستان وجود دارد و این یعنی سالی چند میلیارد به پاکستان باز می‌گردد البته عربستان روزی 50 هزار بشکه نفت به پاکستان می‌دهد و عربستان در مسئله کشمیر طرف پاکستان را می‌گیرد.  
 
وی ادامه داد: پاکستان با دو کشور عربستان و چین رابطه استراتژیک دارد و به نوعی در بخش‌هایی از افراط استفاده می‌کند اما نکته اینجا است که اگر ایران برای عربستان یک تهدید است آیا تهدید مشترک بین پاکستان و عربستان خارج از تعاملات بین دو کشور بوده است؟
 
سفیر ایران در افغانستان بیان کرد: در این مدت کمک یک و نیم میلیاردی در سفر مقامات پاکستان در عربستان و حضور ژنرال‌های پاکستانی در رزمایش‌های صعودی‌ها را شاهد بوده‌ایم.
 
وی افزود: اهمیت روابط ایران و پاکستان این است که باید مرزبندی روشنی در نوع ماهیت پاکستان و عربستان در نظر گرفت و ما نمی‌توانیم به یک تعریف مشترک برسیم چون پاکستان بنا به نیازهای داخلی علاقه‌مند به گسترش روابط با عربستان بوده و این به معنای تهدید منافع ایران نیست.  
 
بهرامی تصریح کرد: پاکستان به طور رسمی دخالت خود در سوریه را رد کرده اما جریان‌های افراطی می‌توانند در آنجا نقش داشته باشند که این به نفع برخی کشورهاست. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام نیازهای عربستان به نظر می‌رسد در حوزه ارتش و نه دولت باشد.

انتهای پیام/  

برچسب ها: عربستان ، بشکه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار