وزیر دفاع آمریکا خبر داد پنتاگون قصد دارد حضور نظامی خود را در سراسر جهان تقویت و همکاری های دفاعی با متحدانش را فعال تر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛پنتاگون با وجود به کاهش نیروهای مسلح و کمک های مالی خود قصد دارد حضور نظامی خود را در سراسر جهان تقویت و همکاری های دفاعی با متحدانش را فعال تر کند. چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا این مطلب را گزارش داد .

هیگل  در سخترانی خود  طی سخنانی در شورای روابط بین الملل شیکاگو اعلام کرد  که ارتش ایالات متحده در حال حاضر در 100 کشور جهان حضور دارد و تعداد سربازان نیروهای نظامی خارج از کشور 400 هزار نفر در سراسر جهان است. به گفته وی، نیروهای نظامی در حال حاضر به سمت منطقه آسیا و اقیانوس آرام متمرکز می شود اما مناطق دیگر نیز بسیار مهم است. وزیر به حضور نظامی ایالات متحده در فیلیپین، استرالیا، سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی اشاره کرد. ایالات متحده همچنین قصد دارد همکاری با سازمان های چند جانبه نه فقط ناتو بلکه با سازمان آسه آن و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس را تقویت کند .


همچنین  در همین حال به نوشته روزنامه اینترنتی روسی نووایا گازیه تا  نوشت پنتاگون قصد دارد مواضع خود را در منطقه مناقشه خیز قطب شمال تقویت کند. 

 "چاک هیگل " وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد آب شدن توده های عظیم یخ امکان ایجاد مسیرهای دریایی جدید و اکتشاف منابع طبیعی تازه ای را برای تامین انرژی و تجارت فراهم می سازد و همین مساله احتمال بروز مناقشات را در قطب شمال افزایش می دهد. 

به گفته وی وزارت دفاع آمریکا حضور خود را در این منطقه گسترش می دهد و امکانات مورد نیاز را برای اقدام درآینده بررسی می کند. 

لازم به ذکر است "دمیتری راگوزین"  معاون نخست وزیر روسیه در دسامبر گذشته اعلام کرده بود در قطب شمال نبرد جدی در حال آغاز است ولی فعلا از چارچوب نبرد مجازی خارج نشده هرچند نیات نقش آفرینان حاضر درآن جدی است. 

ژنرال "سرگی شویگا" وزیر دفاع روسیه به نوبه خود از ایجاد نیرویی برای دفاع از منافع ملی کشور در قطب شمال خبر و به ستاد کل نیروهای مسلح فرمان داد طرح استقرار نیرو را در این منطقه تنظیم کند.

 هیگل در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از کنگره آمریکا مبنی بر کاهش خودسرانه بودجه دفاعی ، آن را غیر مسؤولانه خواند و گفت که این مسأله به کشور ضرر می‌رساند.

وی گفت : حتی پس از اینکه کنگره بودجه مارا کاهش داد ، نشان داد که  تا الان آمادگی ندارد تا اجرای اصلاحات ضروری برای کاهش هزینه غرامت‌ها و لغو صنائع زیرساخت غیر ضروری در وزارت دفاع آمریکا و نیز خدماتی که ما به آنها نیازی نداریم را بپذیرد.

همزمان با تهدید اعضای کنگره در اعتراض به سخنان پنتاگون مبنی بر بستن برخی از پایگاه های خود و اصلاح سیستم حقوق و مزایا ، چاک هیگل گفت : حفظ برتری ارتش آمریکا لازم می‌دارد که اعضای کنگره تصمیمات دشواری را اتخاذ نمایند.

وی گفت : اعضای کنگره باید به منافع ملی بجای منافع حوزه‌های انتخابی خود بپردازند.

انتهای پیام/
برچسب ها: پنتاگون ، قصد ، مواضع ، منطقه ، قطب ، شمال ، تقویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار