آمریکا از تلاش های گروه‌های طرفدار روسیه برای برگزاری همه پرسی در شرق اوکراین ابراز نگرانی و آن را محکوم کرد. .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه ،  آمریکا روز سه شنبه از تلاش های گروه های طرفدار روسیه برای برگزاری همه پرسی یازدهم ماه مه در شرق اوکراین ابراز نگرانی و آن را محکوم کرد.

"جنیفر پساکی"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به همه پرسی در شبه جزیره کریمه که شانزدهم مارس به الحاق آن به روسیه منجر شد، هشدار داد « آنها در حال تکرار سناریو کریمه هستند ».

ساکی در جریان کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد « آمریکا از تلاش های گروه های جدایی طلب در دونتسک و لوگانسک برای سازماندهی یک همه پرسی جعلی نگران است ».

"دنیس پوشیلین"، رهبر جدایی طلبان دونتسک در پایان ماه آوریل اعلام کرد قصد دارد یازدهم ماه مه برای اعلام استقلال این منطقه واقع در جنوب شرق اوکراین همه پرسی برگزار کند.

وی بدون تردید درباره نتیجه این همه پرسی که کیف و جامعه بین المللی آن را غیر قانونی اعلام و محکوم کرده اند، گفت « در پایان رای گیری، برای تصمیم گیری درباره این که چه کسی ریاست این جمهوری را به عهده خواهد گرفت، انتخابات آزاد برگزار خواهد شد ».

اوکراین روز سه شنبه از جامعه بین المللی برای انتخابات ریاست جمهوری 25 مه درخواست کمک کرده است. اوکراین در حالی برای برگزاری انتخابات در خواست کرده است که ظاهرا خشونت های جدایی‌طلبان که کشور را به لرزه در آورده است، برگزاری انتخابات را تهدید می کند.

"ویکتوریا نولند"، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور اروپا، اعلام کرد « انتخابات ریاست جمهوری اوکراین تکثرگراترین انتخاباتی خواهد بود که تاکنون در این کشور برگزار خواهد شد ». 

این مسئول آمریکایی با توجه به چشم انداز تنش ها با شبه نظامیان طرفدار روسیه که کنترل بسیاری از شهرهای شرق اوکراین را در دست دارند، درباره امکان شرکت مردم ساکن شرق اوکراین در انتخابات برای رای دادن به نامزد برگزیده خود ابراز نگرانی کرد.

روسیه که از به رسمیت شناختن مقامات موقت اوکراین خود داری می کند، پیش تر اعلام کرده است برگزاری انتخابات در اوضاع خشونت آمیز کنونی در اوکراین را بیهوده می داند.  

ساکی بار دیگر هشدار داد « در صورتی که روسیه به مرحله بعدی اقدام کند و برای الحاق شرق اوکراین به این منطقه وارد شود، تحریم‌های شدید اروپا و آمریکا ادامه خواهد یافت ».    

پساکی گفت:کریمه همچنان بخشی از اوکراین است و ما  این ناحیه را به عنوان بخشی از اوکراین می دانیم.

وی افزود:جامعه یهودیان اوکراین گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های ضد یهودی در این کشور منتشر کرده است.فعالیت‌هایی برای محدود کردن فعالیت یهودیان در شرق اوکراین و کریمه صورت گرفته است که ما همه آن‌ها را زیر نظر داریم.

آمریکا نگرانی خود را از اقدامات جدایی طلبانه طرفداران روسیه در دونتسک و در لوهانسک برای برگزاری همه پرسی استقلال در یازدهم ماه می ابراز می دارد.ما این اقدام و تلاش غیرقانونی برای تجزیه اوکراین را محکوم می کنیم.به نظر می رسد بار دیگر شاهد اجرای موضوعی مشابه جداسازی کریمه هستیم.هیچ ملت متمدنی نتایج این همه پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت و اگر روسیه گام بعدی را همانند اقدام غیرقانونی در جدا سازی کریمه در شرق و جنوب اوکراین بردارد و نیروهایش را راهی مرز کند آنگاه با موج جدید تحریم های شدیدتر آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.

وی افزود:ما بار دیگر بر موضع خود تاکید می کنیم که آینده اوکراین به تصمیم اوکراینی ها وابسته است.انتخابات آتی در بیست و پنجم ماه می لحظه‌ای مهم در این کشور محسوب می شود و اقدامات روسیه در شرق اوکراین برخلاف خواست مردم این کشور برای برگزاری انتخابات و تعیین سرنوشت خود است. همه ما و جامعه بین المللی باید از تلاش های اوکراین برای اینکه همه مردم این کشور فرصت رای دادن داشته باشند حمایت کنیم.

وی درباره سفر کاترین اشتون رییس دیپلماسی خارجی اتحادیه ی اروپا به آمریکا گفت:مطمئنا انتظار داریم که وی درباره اوکراین و مسائل این کشور مذاکراتی داشته باشد.ما همچنین انتظار داریم که وی درباره دور بعدی مذاکرات با ایران گفتگو کند.مذاکرات فنی این هفته در نیویورک برگزار شد.

پساکی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید مخالفان دولت سوریه از احتمال حمله جدید شیمیایی دولت این کشور خبر داده اند، گفت:سازمان منع تسلیحات شیمیایی اوضاع را با جزئیات زیر نظر دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار