ساماندهی صدور مجوز برای مراکز آموزش فناوری اطلاعات، ارائه خدمات فضای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، تحول کشور از حالت فعلی به دیجیتال، بخش عمده شبکه اینترنت در کرج قطع شد، ساماندهی نرخ‌های تلفن بین‌الملل، نوارهایی که از رقبای دیجیتال پیشی می‌گیرند و ... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






ساماندهی صدور مجوز برای مراکز آموزش فناوری اطلاعات/ اجرای نظام اعتبارگذاری
خبرگزاری مهر/ عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران از برعهده گرفتن صدور مجوز مراکز آموزش فناوری اطلاعات توسط این سازمان خبر داد و گفت: استانداردسازی و ساماندهی صدور مجوز مراکز آموزش IT با تدوین دستورالعملی در دستور کار قرار گرفته است.

آرش اسلامی با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه ای در راستای استاندارد سازی و ساماندهی صدور مجوز مراکز آموزش IT گفت: در این زمینه فعالیت‌هایی برای تدوین دستورالعمل و استاندارهایی برای تایید صلاحیت شرکت‌های آموزشی در دست انجام است.



وی با بیان اینکه هدف این بود که سازمان نظام صنفی رایانه ای با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، طبق فرآیندهایی مراکز آموزشی IT را برای دریافت مجوز احراز صلاحیت کند، به مشکلات شرکت‌ها فعال در حوزه آموزش فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با تعدد مجوزهای آموزشی سازمان‌های مختلف برای برگزاری دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات رو به رو هستیم و این درحالی است که گاهی اوقات این مجوزها و فرایندهای ارزیابی تخصصی نیست و افراد متخصصی این مجوزها را صادر نمی کنند.

اسلامی درباره همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سازمان فناوری اطلاعات برای حل این موضوع ادامه داد: ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قصد داریم از طریق کمیسیون آموزش و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، استانداردهایی را برای ایجاد نظام اعتبار گذاری در حوزه صدور مجوزهای آموزش دوره‌های IT تدوین کنیم.

به گفته عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، هدف این است که سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نهاد اعتبار دهنده فعالیت کند و سازمان نصر، نهاد صدور مجوز مراکز آموزش IT باشد؛ در این زمینه توافق‌هایی برای مجوز آموزشگاه‌های نرم‌افزارهای متن باز و بومی حاصل شده است.


افزایش 4درصدی تعرفه واردات اقلام IT متوقف شد
خبرگزاری فارس/ رئیس مجمع واردات از توقف اجرای بخشنامه افزایش 4درصدی تعرفه واردات اقلام آی تی خبر داد.
محمد حسین برخوردار اظهار داشت: یکی از موارد مهم تبصره 14 قانون بودجه امسال آن است که دولت مکلف است  4 درصد  عوارض از کالاها و محصولات فرهنگی وارداتی دریافت کند، اما اینکه مصادیق این کالاها و محصولات مرتبط با موضوع فرهنگ چیست و چگونه مشخص می شود، موضوعی است که جای بحث و تفسیر دارد و شنیده‌ها حاکی از آن است که ریاست محترم گمرک اجرای این بخشنامه را تا تعیین تکلیف مصادیق آن توسط هیات دولت متوقف کرده است.



وی ادامه داد: البته واقعیت آن است که این عوارض باید بر کالاهای ضد فرهنگی نظیر سیگار حمل شود و نه کالاهای وارداتی و امیدواریم هیات دولت در تعیین مصادیق محل دریافت این عوارض به این موضوع دقت نظر داشته باشد و یا اینکه موضوع را به تشکل‌های هر حوزه واگذار نماید.

رئیس مجمع واردات اضافه کرد:بی‌شک ارتقاء مهارتهای جوانان و دسترسی ایشان در زمینه بهره برداری شایسته از تکنولوژی‌های روز دنیا جزء اولویت‌های اصلی دولتها قرار دارد  و حتی دانشجویان برخی کشورها از سوبسید اعطا شده توسط دولت برای خرید این کالاها بهره مند هستندو به هیچ وجه تحمیل هزینه مضاعف به جوانان کار منطقی و اصولی نیست.

وی افزود:ضمن اینکه تاحدودی این موضوع در بخشنامه مبهم است که آیا قانون تکلیف کرده است که 4 درصد به تعرفه این کالاها افزوده شود یا اینکه 4درصد از حقوق و عوارضی گمرکی به آنها اضافه شود.


ارائه خدمات فضای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات/تحول کشور از حالت فعلی به دیجیتال
خبرگزاری مهر/ محمد حسن انتظاری در نخستین جلسه هم اندیشی مرکز ملی فضای مجازی با دستگاه های اجرایی کشور با موضوع سرويس ها و محتواهاي مورد نياز فضاي مجازي بر بستر شبكه ملي اطلاعات گفت: تاکنون درخصوص شبکه ملی اطلاعات موضوعات بسیاری مطرح شده اما آنچه که مسلم است با توجه به گستره فضای مجازی در جهان باید با همراهی و همکاری تمامی دستگاههای اجرایی کشور در ارائه خدمات و مدیریت فضای مجازی وارد مراحل اجرایی شود.

وی با اشاره به تصویب طرح شبکه ملی اطلاعات در بهمن ماه 1392 توسط شورایعالی فضای مجازی کشور به عنوان زیرساخت پایدار ارتباطی کشور افزود: تحول کشور از حالت فعلی به حالت دیجیتال مستلزم همکاری همه دستگاهها است تا بتوانیم سرویس های لازم را بر بستر شبکه ملی اطلاعات طراحی کرده و از طریق دستگاه ها پیاده سازی کنیم.



در این مراسم دکتر عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی نیز تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی نهادی سیاست گذار بوده و اجرای شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مسئول اجرای این طرح، واگذار شده است.

وی در توضیح الزامات شبکه ملی اطلاعات افزود: با اجرای شبکه ملی اطلاعات در کشور زیرساخت ارتباطی امن در فضای مجازی ایجاد خواهد شد. در این شبکه، زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی و حفاظت ‌شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) خواهیم داشت. همچنین امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری در آن وجود دارد؛ علاوه بر این شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور با تعرفه رقابتی است.

در این جلسه رضا باقری اصل سرپرست معاونت دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران به تشریح نحوه اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات و الزامات آن پرداخته و تامین محتوای آن نیز توسط نمایندگان دستگاههای اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.


بخش عمده شبکه اینترنت در کرج قطع شد

خبرگزاری ایرنا/ بخش عمده شبکه اینترنت کرج از صبح روز سه شنبه قطع شد که این امر مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرد.

قطع شدن شبکه اینترنت در کرج به وی‍ژه منطقه عظیمیه موجب اختلال در خدمات دهی برخی از دستگاه های اجرایی این شهر از جمله بانکها و رسانه های خبری به خصوص ایرنا شده است. رییس اداره دیتا شرکت مخابرات البرز با تایید این مطلب گفت : علت قطع شدن شبکه اینترنت در بخش های مختلف شهر کرج تاکنون مشخص نشده و کارشناسان فنی استان تهران در حال بررسی آن هستند.



جواد جمشید لو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اختلال و قطع شدن شبکه اینترنت در کرج از صبح امروز در این مناطق رخ داده است .


هفت استان تحت پوشش شبکه ملی قرار می‌گیرند/ ساماندهی نرخ‌های تلفن بین‌الملل
خبرگزاری مهر/ محمود واعظی امروز در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به ارائه راهکارهای اجرایی در حوزه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات پرداخت و با تاکید بر توجه به علوم و شرکت های دانش بنیان در این حوزه گفت: تولیدات داخلی و پژوهش های داخلی اولویت امسال ما از لحاظ حمایتی خواهند بود در همین حال طرحی در حوزه اشتغال تهیه و در هفته جاری در ستاد اقتصاد مقاومتی ریاست جمهوری مطرح شده که بر اساس آن امسال 30 هزار شغل و برای سال آینده 100 هزار شغل در این حوزه ایجاد خواهد شد.

وی از ساماندهی نهضت نرم‌افزار و محتوای بومی در حوزه فضای مجازی به عنوان دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: تا دو سال آینده تمامی اهداف برنامه پنجم در این حوزه اجرایی خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران اضافه کرد: سیاست ما حمایت از شرکت‌های تولیدکننده نرم افزارهای بومی است و بر این اساس برنامه‌هایی را مدنظر قرار داده ایم.

7 استان تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار می‌گیرند
واعظی با اشاره به راه‌اندازی مترواترنت در دو استان قم و کرمان به عنوان مقدمه اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و در صورت اختصاص بودجه تا پایان امسال 7 استان بزرگ کشور و تا پایان سال آینده تمامی استان های کشور تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار می‌گیرند.

وی فعال‌سازی دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک به ویژه در مناطق روستایی و کتاب الکترونیک را با سرعت بالای دسترسی، یکی از مهمترین مباحث شبکه ملی اطلاعات مطرح کرد که برای رفع نیازهای مردم فعال می‌شود.



وزیر ارتباطات گفت: هم اکنون 80 درصد خدماتی که مورد استفاده کاربران در فضای اینترنت است، مربوط به مطالبات داخلی است و تنها 20 درصد این خدمات مربوط به سایت های خارجی است. بر این اساس، به دنبال زیرساختی هستیم تا وضعیت اینترنت و سرعت را به نحوی بالا ببریم که این بخش از نیازهای مردم در داخل کشور با کیفیت مطلوب ارائه شود.

تغییر نرخ مکالمات بین‌الملل
واعظی از ساماندهی نرخ های تلفن بین الملل خبر داد و گفت: روابط بین الملل همیشه از ایران آغاز نمی شود و باید در این زمینه با کشورهای مختلف مذاکراتی داشته باشیم تا به ازای تماس هایی که با آنها صورت می گیرد و نیز تماس های دریافتی بتوانیم در جهت کاهش این هزینه ها اقدام کنیم. بر این اساس اخیرا تیمی برای مذاکره با کشورهایی که بیشترین تماس خروجی و ورودی را با ایران دارند، تشکیل شده تا بتوانیم به ساماندهی نرخ های این بخش اقدام کنیم.

مخابرات بدهی ندارد
وی در مورد بدهی 650 میلیاردی مخابرات که پیش از این مطرح شده بود، گفت: این اطلاع‌رسانی درست نیست و از قدیم یک اختلاف نظر در مورد قیمت ها وجود داشت که این موضوع به دلیل اجرای تعرفه های مخابراتی بر اساس دستورالعمل شورای رقابت بود، اما هم اکنون با تغییر تعرفه های تلفن ثابت مشکل دستورالعمل نرخ های مخابراتی حل شده است با این وجود من نمی دانم این رقم 650 میلیارد از کجا آمده است.

به گفته وزیر ارتباطات، هم‌اکنون مسئولان مخابرات و اپراتورها نرخ‌های جدید را اجرا می کنند و این بدهی که مطرح می شود، مبنای محاسباتی ندارد.


کارگاه تجاری سازی ایده‌های نو برگزار می‌شود
خبرگزاری فارس/ کارگاه سه روزه تجاری سازی ایده‌های نو و ایجاد کسب و کار موفق با عنوان ماشین استارتاپ‌ ناب 24 تا 26 اردیبهشت 93 در تهران برگزار شود.

ناصر غانم زاده در یک نشست خبری اظهار داشت: شبیه‌ساز استارتاپ یک  رویداد آموزشی تجربی (Hxperiential Education) است که در 3 روز متوالی (عموماً در انتهای هفته) برگزار می‌‌شود. دبیر اجرایی برگزاری رویداد ماشین استارتاپ‌ ناب افزود: در این برنامه‌ها شرکت‌کنندگانی شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک دور هم  جمع می‌شوند تا در سه روز ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل‌ دهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا و ارائه کند.



وی ادامه داد: در این برنامه شرکت‌کنندگان (بین 50  تا 100 نفر) در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که عموما از میان کارآفرینان موفق و داوطلب انتخاب می‌شوند، ایده‌ها را به طرح کسب و کار تبدیل می‌کنند. در پایان برنامه نیز تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌کنند.

نماینده جهانی ماشین استارتاپ‌ ناب تصریح کرد: رویدادهای شبیه‌ساز مختلفی در سطح جهان طراحی و اجرا شده‌اند، که به نام‌ترین و موفق‌ترین نمونه‌هایشان  Startup weekend (استارتاپ ویکند) و Lean Startup  Machine (ماشین استارتاپ‌ ناب) هستند.

غانم‌زاده ادامه داد: رویداد استارتاپ ویکند سابقه برگزاری بیشتری دارد و در ایران در دو سال گذشته به دفعات و در شهرهای مختلف برگزار شده است. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهایی چون گوگل حمایت تجاری شده است. وی گفت: رویداد ماشین استارتاپ‌ ناب عمر کمتری دارد و توسط مایکروسافت حمایت می‌شود. در ایران نیز  قرار است این رویداد 24 تا 26 اردیبهشت 93 در تهران برگزار شود.


نسل جدید نوارهای کاست/ نوارهایی که از رقبای دیجیتال پیشی می‌گیرند
خبرگزاری مهر/ اکنون شرکت سونی شیوه ای ابداع کرده است که نه تنها توان ذخیره سازی این نوارها را نسبت به رقبای دیجیتالی اش افزایش می دهد بلکه می تواند از آنها پیشی بگیرد.

این شرکت ژاپنی نواری را برای مشاغل و تجارت ها ساخته است که قدرت ذخیره سازی 185 ترابایت داده را دارد یعنی 74 برابر ظرفیت نوارهای سنتی و معادل سه هزار و 700 بلو ری. در تئوری، هر کسی می تواند از این نوارهای جدید استفاده کند اما در واقع این نوارها برای سازمانهایی که قصد ذخیره سازی میزان زیادی داده را دارند طراحی شده است.

در حال حاضر نوارهای مغناطیسی با پوشش پودر آهن ربا به عنوان اصلی ترین شکل وسیله ذخیره سازی نواری با ظرفیت 2.5 ترابایت استفاده می شوند. پیش از این اگر شرکت ها می خواستند این ظرفیت ذخیره سازی را افزایش دهند می بایست با استفاده از فناوری، اندازه ذرات مغناطیسی را که داده ها بر روی آنها ذخیره سازی می شود، کاهش می دادند.



این فرایند می تواند دشوار و گران باشد و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه نیست. نوار جدید سونی شامل یک زیرلایه مغناطیسی نرم با سطح صاف و صیقلی است که با استفاده از شیوه ای موسوم به ته نشین سازی سریع ساخته می شود.

ته نشین سازی سریع شامل شلیک یونهای آرگون به فیلم پلیمری برای تولید لایه های بسیار مطلوبی از ذرات بلورین در یک الگوی یکپارچه است که فقط پنج میکرو متر ضخامت دارد. تا کنون وقتی این روش سریع برای ساخت این لایه از ذرات مغناطیسی بر روی فیلم پلیمری استفاده می شد، شکل و آرایش بلورها را تغییر می داد و موجب می شد لایه زیر، زبر و خشن شود.



بلورهای مطلوب لایه مغناطیسی سونی به طور متوسط 7.7 نانومتر هستند و نوار مغناطیسی ساخته شده با استفاده از این فناوری، دارای ظرفیت ضبط 148 گیگابایت داده در هر اینچ مربع است. این میزان پنج برابر 35 ترابایت ظرفیت نوار کاست های ساخته شده توسط فوجی فیلم و IBM در سال 2010 است.

سونی اعلام کرده است که قصد دارد کار بر روی این نسل بعدی از سامانه های ذخیره سازی را ادامه داده و آن را برای فروش آماده کند. این شرکت همچنین در تلاش است این فناوری را با هدف افزایش میزان ذخیره سازی بیشتر اثربخش تر کند.


آی‌بی‌ام هم به جنگ هکر‌ها می‌رود

خبرگزاری فارس/ آی بی ام تازه‌ترین شرکتی است که برای عرضه محصولات امنیتی در حوزه فناوری اطلاعات دست به کار شده و قصد دارد در این زمینه با سمانتک همکاری کند.

به نقل از تی جی دیلی، IBM  و  Symantecبا صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که آی بی ام قصد دارد سیستمی موسوم به سیستم حفاظت در برابر تهدیدات و برنامه حفاظت از داده‌های حیاتی کاربران را به اجرا درآورد. هدف اصلی از اجرای این طرح ها حفاظت از داده ها و اطلاعات شرکت‌های تجاری بزرگ است. آی بی ام از دو سال قبل و همزمان با خرید شرکت هایی همچون Guardium، Q1 Labs،  Trusteer، Watchfire، Ounce Labs و Fiberlink/MaaS360 درصدد اجرای این طرح بوده است.



جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها در شبکه‌های رایانه‌ای به منظور مقابله با حملات هکری، نصب فایروال‌های دفاعی، بلوکه کردن بدافزارها با استفاده از نرم افزار Apex، شناسایی کردن آنها با استفاده از پلاتفورم QRadar Security و مقابله با تهدیدات جدید از جمله قابلیت‌های محصولات آی بی ام خواهد بود. حفاظت از اطلاعات حساس شخصی نیز در قالب این طرح پیش بینی شده است.

این خدمات فعلا در مرحله آزمایشی است و انتظار می‌رود استفاده از آنها ظرف شش تا دوازده ماه آینده ممکن شود. هزینه استفاده از سرویس‌های یاد شده هنوز اعلام نشده است.


ارتباط آتش نشانها تقویت می‌شود/ لباس‌هایی که دستورات را دریافت می‌کنند
خبرگزاری مهر/ پژوهشگران نروژی در تلاش برای ساخت سامانه ای هستند که به آتش نشانان و دیگر گروه های امدادی کمک می کند در طول عملیات امداد و نجات بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این سامانه به کاربران امکان می دهد پیامک های متنی را به طور دست آزاد (هندزفری) از طریق لباس خود دریافت و مطالعه کنند. نمونه اولیه این لباس که با همکاری دانشجویان دانشگاه علوم و فناوری نروژ ساخته شده است دارای یک سری تجهیزات الکترونیکی است که درون این لباس دوخته شده از جمله نمایشگر LCD باریکی بر روی سردست لباس.

ایده طرحان این بوده است که تمامی اعضای گروه امداد و نجات، این لباس را که امکان تماس بی سیم با یکدیگر و سرپرست گروه را فراهم می کند، به تن کنند. وقتی سرپرست گروه پیامی را از طریق تلفن همراه یا رایانه خود ارسال می کند این لباس پیام را دریافت می کند و کاربر را با فعال سازی یک زنگ در یقه لباس از رسیدن یک پیامک مطلع می سازد.



در این حالت آتش نشان فقط کافی است به صفحه نمایشگر سرآستین خود نگاه کرده و پیامک دریافتی را بخواند. اگرچه می توان در چنین شرایطی از تلفن هوشمند نیز استفاده کرد اما آتش نشانان در حین انجام عملیات نمی توانند هر بار گوشی را از جیب خود خارج کرده و پیامکها را بخوانند.

علاوه بر این، بویژه در موارد بحرانی و وقوع بلایای طبیعی شبکه های تلفن همراه همیشه در دسترس نیستند. در عوض محققان شرکت SINTEF نروژ از سامانه مستقیم وای فای خصوصی استفاده کردند که در آن پیام های واحد البته تا فاصله 50 متری از لباسی به لباس دیگر تقویت می شوند.

این فناوری در اصل با استفاده از پلتفورم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک برای به اشتراک گذاری پیام ها ساخته شد. در نسخه اولیه این لباس هنوز برای کاربران، پاسخ دادن به پیام ها و یا ارسال آنها به یکدیگر امکان پذیر نیست.


انتهای پیام/

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار