اعدام یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی، پیوستن اروپای غربی به آمریکا در تحریم اقتصادی ج.ا. ایران، تصویب قطعنامه استقلال بحرین، افتتاح اولین فرستنده تلویزیونی جهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 21 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 11 رجب 1435 هجری و 11 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اعدام دکتر "حشمت" از یاران میرزا کوچک خان جنگلی به دستور تیمور تاش حاکم گیلان (1298 ش)
دکتر ابراهیم حشمت الاطباء، یکی از مردان آزاده، خدمتگزار و نیک نامی بود که در جنبش مشروطیت از مجاهدین صدیق و در قیام جنگل از سران فداکار و نزدیک به میرزا کوچک خان جنگلی بود. وی در جریان نهضت جنگل، به واسطه خدمات پزشکی‌اش، محبوبیت زیادی در لاهیجان کسب کرده بود و در آنجا یک گروه چند صد نفری به نام نظام ملی گرد آورده بود. وی پس از مدت‌ها که به همراه نهضت جنگل مشغول مبارزه بود، از جانب مقامات نظامی دولت، به تسلیم دعوت شد. مقامات نظامی برای دکتر امان نامه‌ای در پشت جلد قرآن نوشتند و برای او ارسال کردند.

دکتر حشمت نیز که به مبانی دینی ایمان داشت، سوگند مقامات نظامی را باور کرد و به همراه 270 نفر از مجاهدین تحت فرمانش، خود را به قزاقان تسلیم نمود اما بدرفتاری فرماندهان نظامی، در همان لحظات اولیه، دکتر را متوجه اشتباهش نمود. پس از مدت کوتاهی جلسه محاکمه نظامی ترتیب داده شد و بدون اینکه حق دفاعی برای دکتر حشمت قائل شوند، حکمی را که از پیش انشا نموده، قرائت و دکتر را به اعدام محکوم ساختند. سرانجام دکتر حشمت در روز 21 اردیبهشت 1298 ش برابر با یازدهم شعبان 1337 ق در رشت به دار آویخته شد و در همان شهر مدفون گردید.

پیوستن رسمی اروپای غربی به آمریکا در تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)
به دنبال واقعه فتح لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان 1358 و پس از شکست طرح تحریم اقتصادی ایران از طریق سازمان ملل به دلیل وِتوی یکی از اعضای شورای امنیت، برخی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که از امضای قراردادهای جدید با جمهوری اسلامی خودداری نموده و ایران را تحت فشار قرار دهند. این تصمیم بازار مشترک اروپا از آنجایی که برای حمایت از آمریکا و محکوم کردن مسأله گروگان‌گیری انجام می‌گرفت، حالتی سمبولیک و سیاسی داشت و از بار اقتصادی غالبی برخوردار نبود. بدین ترتیب پس از پایان مهلت آزادسازی گروگان‌ها و لاینحل ماندن این مسأله، جامعه اقتصادی اروپا به طور رسمی، تحریم اقتصادی ایران را اعلام نمودند. این اقدام در حالی انجام می‌گرفت که در اعلامیه مشترک کنفرانس 9 کشور اروپایی تنها هدف از این اقدام، تسریع در آزادی گروگان‌ها عنوان شده بود. اما با گسترش این تحریم از سوی کشورهای غربی، اقتصاد داخلی آنان نیز دچار رکود و تورم شد. این در حالی بود که پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و خطرناک‌ترین سموم شیمیایی را در اختیار رژیم متجاوز عراق قرار می‌دادند و این رژیم را به ادامه جنگ ترغیب می‌کردند. لیکن رفته رفته، کشورهای اروپایی دریافتند که فشار آمریکا به ایران نه تنها به نفع آن‌ها نیست بلکه منافع آنان را فدای مطامع آمریکا خواهد ساخت.

توفان شدید در تهران چند ساختمان را در هم ریخت. درخت‌های کهن را از ریشه کند و دو نفر را کشت و 9 نفر را مجروح کرد (1349 ش)

درگذشت "ابن عساکر مشقی" مورخ و محدث شهیر اسلامی (571 ق)
ابوالقاسم علی بن حسن دمشقی معروف به ابن عساکر نزد عالمان و فقیهان عالی مقام دمشق، علوم قرآن، حدیث، فقه و اصول را با اشتیاق فراوان فرا گرفت. ابن عساکر به سبب حفظ و روایت احادیث بسیار، کثرت سفرهای علمی و استفاده‌ی علمی و استفاده از مشایخ بزرگ در شهرهای اسلامی و تألیف کتب مهم، در شمار یکی از بزرگ‌ترین حافظان حدیث و نویسندگان تاریخ در روزگار خویش درآمد. از ابن عساکر بیش از صدو سی اثر ممتاز علمی و تاریخی به جای مانده که تاریخ دمشق یا تاریخ کبیر در هشتاد جلد، مناقِبُ الشَّباب و الاَمالی فی الحدیث از آن جمله‌اند. این شخصیت برجسته‌ی علمی سرانجام در رجب سال 571 ق در 72 سالگی در دمشق درگذشت و پس از تشییعی با شکوه، در همان شهر به خاک سپرده شد.

تولد "ابوبکر محمد" معروف به "ابن انباری" ادیب و مفسر مسلمان (271 ق)
ابوبکر محمد، معروف به ابن انباری، ادیب، لغت شناس و مفسر علوم قرآنی در بغداد به دنیا آمد و پس از فراگیری علم لغت و علوم قرآنی به آموختن حدیث روی آورد. او دارای حافظه‌ای نیرومند بود و در کار تدریس، در برابر شاگردانش، بسیار فروتنی نشان می‌داد. ابن انباری به دانش بسیار و تالیفات بی‌شمار و حافظه‌ی شگفت و فضایل اخلاقی فراوان نام‌آور بود. وی در عین دانشمندی، سخت پارسا بود و به گناهی و حرامی آلوده نشد. ابن‌انباری علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان، کتاب‌هایی از قبیل اَدَبُ الکاتِب و ضمائِرُ القرآن تألیف کرد. وفات ابن انباری در روز عید قربان سال 328 ق در 57 سالگی روی داد.

نبرد نیروهای فرانسه و انگلستان با آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م)
با آغاز جنگ جهانی دوم و حمله نیروهای آلمان به کشورهای مجاور، هیتلر تصمیم گرفت تا با حمله به منطقه غرب، کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ را به تصرف خود درآورد. با حمله آلمان به این سه کشور در دهم مه 1940 م، نیروهای متحد فرانسه و انگلیس برای حمایت از کشور بلژیک وارد این کشور شدند. دفاع از این کشور به موجب قراردادی صورت گرفت که میان انگلیس و فرانسه تصریح شده بود. اما با وجود اتحاد فرانسه و انگلیس، قوای آلمان نازی نه تنها ارتش بلژیک، بلکه نیروهای انگلیس و فرانسه را نیز شکست دادند و سرانجام بلژیک را اشغال کردند.

تصویب قطعنامه استقلال بحرین در شورای امنیت سازمان ملل متحد (1970 م)
کشور امیرنشین بحرین با 694 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربی آسیا، به صورت جزایری در جنوب خلیج فارس واقع شده و فاصله کمی تا سواحل قطر و عربستان سعودی دارد. سرزمین بحرین چندین بار بین دولت‌های بزرگ دست به دست شده و تحت نظر حکومت‌های ساسانیان، پرتغال، صفویان و نیز امرای محلی بود. در سال 1820 م حاکم وقت بحرین پیمانی با دولت انگلیس منعقد کرد که سرانجام در 1914، بحرین به کلی تحت الحمایه انگلستان گردید. از آن زمان دولت (شاهنشاهی) ایران همواره بر حاکمیت انگلستان بر بحرین اعتراض داشته و آن را جزء لاینفک خاک ایران می‌شمرده است. سرانجام ایران در سال 1971 مراجعه به آرای عمومی با نظارت سازمان ملل را پذیرفت و در نتیجه رأی‌گیری، بحرین به استقلال دست یافت و به عضویت سازمان ملل رسید.

پرتاب ماهواره بدون سرنشین "کاسموس 118" به فضا توسط شوروی (1966 م)

تشکیل کشور "لوکزامبورگ" در اروپای غربی (1867 م)
کشور لوکزامبورگ که نام اصلی آن، "لوتسلبورگ" می‌باشد در قرن دهم میلادی پدید آمد و به عنوان یکی از توابع امپراتوری عظیم روم شکل گرفت و تا قرن پانزدهم ادامه یافت. این دوک‌نشین در اواخر این قرن جزئی از هلند گردید و بر اساس مصوبه کنگره وین به اتحادیه آلمان ملحق گردید و تا اواسط قرن نوزدهم بین دولت‌های قدرت‌مند اروپا رد و بدل می‌گردید. در نهایت، در جریان کنفرانس لندن در 11 ماه مه 1867 م نمایندگان فرانسه، انگلستان و پروس مقرر داشتند که لوکزامبورگ به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‌الملل مطرح گردد. این کشور در جریان جنگ‌های جهانی اول و دوم بی‌طرف بود اما در هر دو جنگ توسط آلمان‌ها اشغال شد. کشور لوکزامبورگ با بیش از 2500 کیلومتر مربع مساحت در همسایگی آلمان، فرانسه و بلژیک قرار دارد و در اکثر سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی و اروپایی عضویت دارد.

تولد "سالوادور دالی" نقاش معروف و معاصر اسپانیایی (1904 م)
سالوادور دالی، نقاش و هنرمند اسپانیایی در یازدهم مه 1904 م در بارسلون اسپانیا به دنیا آمد. وی در آغاز به شیوه کوبیسم نقاشی می‌کرد ولی در سال 1929 م به مکتب سورآلیسم پیوست که بر اساس آن، تخیلات نقاش، آزاد و بی‌قید و بدون دخالت عقل ارائه می‌شوند. هم‌چنین در مکتب سورآلیسم که به معنی سبک نگارش و نقاشی فوق واقعیت یا تخیلی است، مرز واقعیت‌های عینی شکسته می‌شود. تفاوت سبک نقاشی سورآلیستی با کوبیسم این است که در مکتب کوبیسم، تخیلات نقاش به صورت اشکال هندسی یا مکعبی به روی تابلو می‌آید، در حالی که در مکتب سورآلیسم، تخیلات نقاش در قالبی که به واقعیت نزدیک‌تر است به تصویر کشیده می‌شود. سالوادور دالی که علاوه بر نقاشی، آثار متعددی هم درباره مکاتب نقاشی دارد، برای تشریح مکتب سورآلیسم در نقاشی، از اصطلاحات روان‌شناسی و روان‌کاوی استفاده می‌کرد و بر این اعتقاد بود که نقاش سورآلیست آنچه را که در ضمیر ناخودآگاه انسان وجود دارد به تصویر می‌کشد. سالوادور دالی سرانجام در ژانویه 1989 م در نهایت شهرت در 85 سالگی درگذشت.

افتتاح اولین فرستنده تلویزیونی جهان در برلین (1935 م)
تلویزیون سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است. همچنین دستگاه گیرنده در این سامانه، دستگاه تلویزیون نام دارد. امروزه در ایران، به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده برنامه‌های تلویزیونی، سیما گفته می‌شود. واژه تلویزیون که از زبان فرانسوی به فارسی راه یافته خود واژه ای دورگه است که بخش نخست آن از واژه یونانی تله- (دور) و بخش دوم آن از واژه لاتین ویزیو (دید) گرفته شده است.

با اینکه در بیشتر زبان‌ها همین واژه تلویزیون (البته با تلفظ‌های بسیار گوناگون) به کار می‌رود برخی زبان‌ها واژه‌های خود را برای این مفهوم دارند. برای نمونه در زبان آلمانی برای تلویزیون همیشه واژه Fernsehen به کار برده می‌شود که معنی واژگانی آن «دوردید» است. یا در زبان ژرمنی نیدرساکسنی به تلویزیون Kiekschapp می‌گویند که معنی لغوی آن «نگرش» است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار