معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مدیریت منطقی شهر نیازمند شناخت صحیح از شهر است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: فرهنگی شدن شهر در ابعاد گوناگون در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سال اقتصاد و فرهنگ نام گرفته و معظم‌له حتی فرهنگ را از اقتصاد نیز مهم‌تر دانسته‌اند، از اهدافی است که در حوزه فرهنگ ترافیک با جدیت تمام پیگیری می‌شود.

وی با اعلام این که شاهد فرآیندهای عمومی تحولات اجتماعی و فرهنگی در جامعه فرانوگرای امروز هستیم، تأکید کرد: از جمله مصادیق این تحول را روند روزافزون استفاده از خودرو طی سال‌های اخیر و چگونگی شکل گیری رفتارهای رانندگی که امروز شاهد آن هستیم و از آن به عنوان رفتار تهاجمی نام برده می‌شود، مشاهده می‌کنیم که رفتار تعاملی باید جایگزین آن شود.

**از زاویه اجتماعی و فرهنگی به ترافیک نگاه می‌کنیم

معاون شهردار تهران از ترافیک به عنوان علمی میان رشته‌ای نام برد و اظهار کرد: با توجه به رویکرد اجتماعی موضوع ترافیک، این پدیده حتی از حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی متأثر  شده و از موضوعات فرهنگی و هنری نیز تأثیر می‌پذیرد و نگاه به موضوع ترافیک از زاویه اجتماعی و فرهنگی، چشم‌انداز تازه‌ای را پیش  روی مسئولان مربوطه در این حوزه قرار داده است.

تشکری هاشمی فرهنگ ترافیک را در تبیین وضعیت موجود فرهنگ شهری و ترسیم چشم انداز فرهنگی شهر مؤثر دانست و تصریح کرد: کاربست آموزه‌های فرهنگی در تحلیل رفتارهای ترافیکی، نیازمند اطلاعات و داده‌هایی است که از خود شهروندان به دست می آید و برگزاری جشنواره های شهروندی مانند مشکات بهترین روش برای دسترسی به این داده هاست.

وی با تأکید بر ضرورت رویکرد فرهنگی به موضوع ترافیک، یکی از چالش‌های موجود در بحث فرهنگ ترافیک را فرهنگ وارداتی و ماشینی شدن زندگی شهری دانست و اضافه کرد: رویکرد غلبه خودرو بر انسان و تأثیرپذیری انسان از خودرو، بر نحوه اندیشه و عملکرد شهروندان تأثیر گذاشته و به اعماق ذهن و فکر آن‌ها رسوخ و در رفتارهای فردی و جمعی ایشان نفوذ کرده است.

**مهم‌ترین پیام جشنواره مشکات توجه به فرهنگ ترافیک است

معاون شهردار تهران با اشاره به بروز و ظهور گفتمان فرهنگی شهر با تکیه بر تحولات اخیر شهر تهران، اظهار کرد: در عصر رسانه ها، خود شهر یک رسانه است و هر یک از شهروندان به عنوان بخشی از پیکره این شهر به تنهایی نقش یک رسانه را ایفاء می کنند و در این میان فضاهای حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه عمومی نیز نقش های رسانه ای خاص خود را بازی می کنند.

تشکری هاشمی با بیان این که نهاد خانواده نخستین و مهم‌ترین کانون اجتماعی شهر است، تصریح کرد: موضوعات فرهنگی را باید به دل خانواده‌ها برد و از این طریق مشارکت تک تک اعضای خانواده را جلب کرد و در این ارتباط برگزاری جشنواره‌های آموزشی و فرهنگی مانند جشنواره مشکات می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

وی در پایان با تأکید بر تأثیر جشنواره های شهروندی در هدفمند کردن آموزه‌های شهروندان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پیام 53  هزار اثر فرهنگی در حوزه‌های سخت افزاری همچون ترافیک و مشارکت معنادار این حجم از شهروندان در موضوع فرهنگ ترافیک نشان دهنده لزوم توجه بیش از پیش به این حوزه اثرگذار، پر اهمیت و فراگیر است.

گفتنی است؛ دومین جشنواره سراسری مشکات در حوزه فرهنگ ترافیک عصر روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت در محل ایوان شمس برگزار شده و لوح تقدیر جشنواره به نفرات برگزیده از بین 53 هزار شهروندی که از 374 محله تهران در این همایش بزرگ فرهنگی و هنری مشارکت کردند، اهدا می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار