گزارش قضا در هفته‌ای که گذشت؛

از تایید حکم قصاص عامل جنایت "خیابان مدنی" تا قطعی شدن فیلترینگ "واتس‌آپ"

مهمترين رويدادهاي دستگاه قضا طی هفته‌ای که گذشت از جمله، تایید حکم قصاص عامل جنایت خیابان مدنی، عدم صحت خبر انتقال "رویانیان" به زندان اوین، قطعی شدن فیلترینگ واتس‌آپ،بررسی 115 ماده از قانون دائمی شدن مالکیت معنوی در کمیسیون قضایی، جزئیات مستند «من روحانی هستم» و قانون «کپی رایت» از زبان وزیر دادگستری و....بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، تایید حکم قصاص عامل جنایت خیابان مدنی، عدم صحت خبر انتقال "رویانیان" به زندان اوین، قطعی شدن فیلترینگ واتس‌آپ،بررسی 115 ماده از قانون دائمی شدن مالکیت معنوی در کمیسیون قضایی، جزئیات مستند «من روحانی هستم» و قانون «کپی رایت»  از زبان وزیر دادگستری و....مهمترين رويدادهاي دستگاه قضا طی هفته‌ای که گذشت بود.

** «حسین-کرمی» 23 ساله ظهر روز دوشنبه 24 مهر سال 92 در اقدامی جنون آمیز  به سوی عابران حمله ور شد و 12 زن و مرد را با ضربات چاقو مجروح کرد، وی سپس با فرار از محل جنایت به قم گریخت و 6 ساعت پس از جنایت با مراجعه به ماموران خود را تسلیم کرد، این متهم معتاد به شیشه بوده و پیش از وقوع ضرب و جرح عابران، از مواد مخدر استفاده کرده است.


تایید حکم قصاص عامل جنایت خیابان مدنی

دیوان عالی کشور حکم قصاص عامل جنایت در خیابان مدنی تهران را تایید کرد.

** «عبدالصمد خرم آبادی» با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و انتساب آنها به وزیر ارتباطات به باشگاه خبرنگاران گفت: : در اخبار آمده که به دستور رئیس جمهور پیگیری وضعیت«واتس آپ» و شبکه‌های اجتماعی بعهده شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است، فارغ از این مساله که چنین تصمیمی از سوی رئیس جمهور محترم اتخاذ شده است یا خیر، باید بگویم که بر اساس مقررات جاری، رئیس جمهور اساساً اختیار اتخاذ چنین تصمیمی را ندارد.
 
 
فیلتر شدن «واتس آپ» قطعی است/رئیس جمهور دستوری بر خلاف قانون صادر نمی‌کند

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: رئیس جمهور اجرا کننده قانون است، بنابراین دستوری بر خلاف قانون صادر نمی‌کند و تصمیم گیری درخصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایت‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های اجتماعی برعهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.
 
 
رسیدگی به پرونده شهید نوروزی در مجتمع ویژه جرائم امنیتی ادامه دارد

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت که تمام تلاش خود را می‌کنیم تا عوامل حوادث اخیر به اشد مجازات برسند.


 
بررسی 115 ماده از قانون دائمی شدن مالکیت معنوی در کمیسیون قضایی

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: 115 ماده در ارتباط با قانون دائمی شدن مالکیت معنوی بررسی شد و 30 ماده باقیمانده نیز فردا بعدازظهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

** چندی پیش علت شهادت طلبه ناهی از منکر از سوی پزشکی قانونی کشور اعلام و مشخص شد از دست رفتن «شهید خلیلی» بی ارتباط با حادثه 3 سال قبل نبوده است و پس از آن در پی شهادت این آمر به معروف مردم خواستار تعیین قوانین مشخصی برای برخورد با متعرضان آمران به معروف و نهی از منکر شدند و در همین زمینه باشگاه خبرنگاران طی گزارشی به این مهم پرداخت.

آیا مجلس طرحی برای احیاء قانون "امر به معروف و نهی از منکر" ارائه می‌کند؟

با توجه به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر که در دین مبین اسلام به منظور نظارت اجتماعی امری واجب تلقی شده، باید ببینیم که "مجلس" برای احیاء این قانون طرح مدون ارائه می‌کند؟!
 
 
**اولین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی، 15 اردیبهشت ماه سال 92 در دادگاه انقلاب برگزار شد ولی به دلیل وجود نواقص در کیفرخواست، این پرونده به دادسرا ارجاع داده شد و این در حالی است که امروز دقیقا یک سال از زمان رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی می‌گذرد اما این پرونده همچنان بلاتکلیف است.



 
همچنان منتظر نتیجه تحقیقات دادستانی تهران در مورد پرونده "مهدی هاشمی" هستیم

وکیل خانواده هاشمی گفت: بازپرس ویژه در حال رسیدگی پرونده مهدی هاشمی است و به محض پایان تحقیقات، پرونده وی به دادگاه ارسال شود.

**حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدتقی رهبر" در واکنش به اظهارات مشاور ارشد رئیس جمهور مبنی بر اینکه نماد «شیر و خورشید» در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی نیست، به باشگاه خبرنگاران گفت: آقایانی که در عرصه حکومت هستند، عزای نماد شیر و خورشید نگیرند و در این رابطه گورکنی نکنند چرا که این نماد مربوط به زمان ستم شاهی است.


آقایان عزای نماد«شیر و خورشید» نگیرند/ اگر هنری دارید به مشکلات مردم برسید

رئیس کمیسیون قضایی مجلس هشتم گفت: آقایانی که در عرصه حکومت هستند، عزای نماد شیر و خورشید نگیرند و در این رابطه گورکنی نکنند و اگر هنری دارند بدون وقت‌کشی برای خدمت به مردم به کار گیرند.

**قانون تجارت مهمترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی در ایران است که اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رفت با وجود اینکه حدود 10 سال از آماده شدن لایحه قانون تجارت می‌گذرد، این لایحه به قانون تبدیل شود، باشگاه خبرنگاران با توجه به اهمیت این موضوع طی گزارشی این مهم را مورد بررسی قرار داد.
 
سرنوشت لایحه «قانون تجارت» به کجا رسید؟

با گذشت بیش از ده سال از طرح لایحه قانون تجارت در رسانه‌ها، هنوز در این رابطه تعیین تکلیف نشده و این در حالی است که در حال حاضر مباحث جدیدی همچون تجارت الکترونیک، تجارت بین‌الملل، فضای مجازی و امضای الکترونیک وجود دارد.
 
**یکی از سایت‌های خبری15 اردیبهشت ماه با درج خبری مدعی شد رویانیان(مدیرعامل سابق پرسپولیس و رئیس ستاد سوخت در دولت احمدی نژاد)بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.





خبر انتقال "رویانیان" به اوین صحت ندارد

یک منبع آگاه گفت: خبر انتقال "محمدرویانیان" به زندان اوین صحت ندارد.

**حجت‌الاسلام والمسلمین«مصطفی پورمحمدی»  سه‌شنبه در هفتمین روز از برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافت و در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.
 


 
 جزئیات مستند «من روحانی هستم» و قانون «کپی رایت»

وزیر دادگستری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران با اشاره به مستند «من روحانی هستم» گفت: ساخت مستند باید روشن باشد و با استفاده از روایت‌های منحرف انجام نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین "غلامحسین محسنی اژه‌ای" درحاشیه جلسه هماهنگی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در جمع خبرنگاران  به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.




قرار مجرمیت "بابک زنجانی" هنوز صادر نشده است/ دولت اسامی بدهکاران بانکی را به قوه قضاییه ارسال کرده است

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده "بابک زنجانی" گفت: پرونده در حال رسیدگی است و قرار مجرمیت هنوز صادر نشده است.


**محمدجواد لاریجانی" درحاشیه جلسه هماهنگی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در جمع خبرنگاران به ایراد سخن پرداخت.


گزارش کاملی در مورد قصاص و مجازات‌های سنگین ارائه می‌کنیم

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: گزارش کاملی از دقت‌هایی که در مسیر داوری عادلانه وجود دارد ارائه می‌کنیم.

**عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسراهای امور جنایی و ارشاد تهران که صبح چهارشنبه برگزار شد در ارتباط با برخی پرونده‌های مهم به خبرنگاران پاسخ داد.



حجم پرونده بابک زنجانی ۳ برابر پرونده مه‌آفرید است / بازداشت یک فرد جدید در پرونده تخلفات مالی ستاد سوخت

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: در پرونده ستاد سوخت پیش از این 2 نفر بازداشت شده بودند. طی روزهای اخیر نیز یک فرد دیگر بازداشت شده است و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار