رویترز به نقل از برخی مانبع دیپلماتیک آمریکایی اعلام کرد : آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم طرف‌های درگیر در سودان جنوبی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ، این خبرگزاری در خبری به نقل از منابع آمریکایی که نامی از آن‌ها نبرد، اعلام کرد : آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی بر دوطرف درگیر در سودان جنوبی در طی چندروز آینده است.

این خبرگزاری گفت: درمیان هشدارها و نگرانی‌هایی که از این مسأله وجود دارد که خشونت های قومی در سودان جنوبی به کشتاری دست جمعی بدل شود ؛ منابع دیپلماتیک آمریکایی و غیر آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که انتظار می‌رود که ایالات متحده تحریم‌هایی را برضد طرف‌های درگیر در سودان جنوبی در روزهای آیندهاعمال کند.

این منابع دیپلماتیک که خواستار آن شده‌اند که نامشان منتشر نشود گفته‌اند : بزودی تحریم هایی که شامل ممنوعیت سفر به ایالات متحده و بلوکه کردن دارایی‌هایی که در صلاحیت حوزه قضایی آمریکا می‌باشد ، اعمال خواهد شد . این منابع بدون آنکه نامی از افراد تحریم شونده ببرند گفتند: بزودی افرادی هم ازشورشیان وهم از دولت شامل این تحریم‌ها خواهند شد.

یک مسؤول آمریکایی درباره زمان اجرای این تحریم‌ها گفته است : این تحریم‌ها در چند روز آینده اعمال می‌گردد.

خبر انجام این تحریم‌ها درحالی منتشر می‌شود که "جان کری" وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده بود که تحریم‌هایی را برضد رهبر شورشیان سودان جنوبی ریاک مشار درصورتی که مذاکرات صلح را نپذیرد اعمال خواهد کرد ؛ و این درحالس است که نیروهای دولتی سودان جنوبی درحال مبارزه و انجام عملیات برای تسلط بر شهر نفتی "بنتیو" درشمال این کشور می‌باشند.

گفتنی است که سودان جنوبی جدیدترین کشور جهان است که در سال 2011 اعلام استقلال از سودانکرد ؛ اما درگیری‌هاو کشتارهایی ازماه دسامبر میان نیروهای هوادار رئیس جمهور سالواکر و سربازان هوادار ریاک مشار معاون سابق سالواکر که رئیس جمهور وی را از پستش برکنار کرد به هوقوع پیوست. 

تا به حال بیش از یک میلیون در اثر این درگیری‌ها از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

روز جمعه "آدما دینگ" مشاور سازمان ملل در امور پیشگیری از نسل کشی گفت : جنگ سودان جنوبی به سرعت درحال تبدیل به خشونت قومی و فرقه‌ای است .

همچنین اعضای شورای امنیت نیز درحال بررسی اعمال تحریم‌هایی از جانب سازمان ملل درکنار تحریمها و اقدامت  یک‌جانبه واشنگتن می‌باشند.

از سوی دیگر فرمانده ارتش سودان جنوبی "ژنرال جیمز هوث مای" روز گذشته سودان را متهم به مسلح کردن شورشیانی که با دولت سودان جنوبی درحال جنگ می‌باشند کرد.

وی در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت :این امری پوشیده نیست که دولت خارطوم از "ریاک مشار" رهبر شورشیان برای بی‌ثبات کردن سودان جنوبی ،که در سال 2011 پس از جنگ میان شمال و جنوب سودان که چندین دهه به طول انجامید ، اعلام استقلال کرد ، حمایت می‌نماید.

وی در گفتگوی خود که در محل اقامتی اش در مقابل قصر ریاست جمهوری در جوبا پایتخت سودان جنوبی بیان کرده گفت : خارطوم از شبه نظامیان ریاک مشار حمایت می‌کند.

این درحالی است که مقامات سودان هرگونه ارتباطی را با شورشیان تکذیب می‌کنند.

 "صوارمی خالد سعد " سخنگوی ارتش سودان گفت: سودان در تعامل و همکاری با دولت سودان جنوبی به اعتبار اینکه دولتی مشروع و قانونی است می‌باشد و با شورشیان همکاری ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار