سازمان بین‌المللی "کودکان را نجات دهید" در گزارشی اعلام کرد که با بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی و دیگر خدمات ضروری می توان از مرگ میلیون ها مادر و کودک در سراسر جهان جلوگیری کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، آژانس کمک رسانی بین المللی "کودکان را نجات دهید" در گزارش  سالانه خود 178 کشور جهان را بر اساس  چگونگی زنده ماندن مادران در طول دوران بارداری و زایمان رتبه بندی کرده است. این آژانس بین المللی می گوید با بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی و دیگر خدمات ضروری می توان از مرگ و میر میلیون ها  مادر و کودک جلوگیری کرد. 
 
"کودکان را نجات دهید" گزارش می دهد که  هر روز 800 مادر و 18000 کودک به دلایل قابل پیشگیری می میرند. گفته شده بیش از نیمی از این مرگ و میر ها  در مناطق در معرض خطر جنگ و بلایای طبیعی رخ می دهد.
 
"شاخص مادر " این  آژانس در 2014  برای رتبه بندی 178 کشور به خوبی گویای این مسئله است. فنلاند بهترین مکان برای مادر شدن است و پس از آن سایر کشورهای اروپایی و غربی در بین ده کشور برتر قرار دارند. سومالی در پایین جدول است ، همراه با نه کشور آفریقایی دیگر، از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو ، مالی، و جمهوری آفریقای مرکزی ، که بدترین مکان ها برای بقای مادران و کودکان است .
 
به عنوان مثال ، این گزارش می گوید  از هر 15 زن چادی یک نفر ممکن است به دلیل بارداری و زایمان جان خود را از دست بدهد در حالی که این رقم در سوئد یک مورد در 14 هزار  زن است.  و  علاوه براین ،بر اساس این گزارش ممکن است از بین هر 5 کودک سئیرالئونی، یک کودک در سن کمتر از پنج سالگی بمیرد در حالی که خطر مرگ کودکان در ایسلند  ،  یک مورد  در هر 435 نفر است .

آنیتا بی باندگارد،  مدیر نهاد غیر دولتی  کودکان را  نجات دهید ، در ژنو،   گفت: این رتبه بندی ها از سالی به سال دیگر خیلی تغییر نمی کند. او گفت   کشورهای منطقه جنوب صحرای آفریقا همچنان  در  انتهای فهرست  قرار دارند.
 
"آنها سابقه اخیر درگیری های مسلحانه را دارند. آنها کشورهای شکننده تلقی می شوند و بسیاری از آنها نیز تحت تاثیر بلایای طبیعی مکرر قرار دارند ... چیزی که  ما در این کشورها نیاز داریم  این است که مادران و نوزادان به مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند ... ما همچنین نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه زنان و دختران داریم ، تا اطمینان حاصل  کنیم که آنها در مواقع اضطراری، بهتر محافظت می شوند.
 
باندگارد معتقد است که برای کشورهای  مبتلا به جنگ ، بی ثباتی و فقر شدید،ارائه مراقبت های مورد نیاز برای نجات جان مادران و کودکان دشوار است. اما ، او گفت، اگر دولت ها اراده سیاسی  داشته باشند ، می توان این کار را کرد. 
 
او نمونه هایی از افغانستان ، اتیوپی و نپال را ذکر کرد که از طریق تعهد سیاسی و مالی پایدار تا حد زیادی مرگ و میر مادران و کودکان  را کاهش داده اند. این در حالی است که هر سه کشور یا در جنگ هستند  و یا به   بازسازی ناشی از درگیری ها  مشغول هستند.
 
او گفت: این کشورها همچنین دسترسی به آموزش را برای دختران بهبود داده اند ، که آنها را از  ازدواج در سنین پایین محافظت  می کند. او گفت: دخترانی که در سنین جوانی بچه دارند بیشتر در معرض خطر مرگ و از دست دادن نوزادان خود  هستند.
 
"موارد ساده ای مانند آموزش ماماها  برای  ایمن سازی بسیار خوب و با کیفیت وجود دارد  و یا می توان هزینه های کاربران را حذف کرد به طوری که مردم برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی مجبور به پرداخت هزینه ای نباشند. اینها برخی از چیزهایی  است که  در افغانستان ، نپال و اتیوپی دیده می شود،که در آن ها  اوضاع به طور قابل توجهی تغییر کرده و بهبود یافته است .

این گزارش اشاره می کند که تلاش های هماهنگ شده افغانستان و اتیوپی، از سال 2000 مرگ و میر مادران را  تقریبا دو سوم کاهش  داده است.  همچنین شاخص مادران فهرست نشان می دهد که برخی از کشورهای غربی آنطور که باید کاری نمی کنند و آنها از دیگر کشورهای ثروتمند عقب افتاده اند .
 
 این نهاد بین المللی دریافت که  ایالات متحده آمریکا ، که رتبه  31 را در اختیار دارد،در میان کشورهایی  است که از سال 2000کمترین پیشرفت  را  در بقای مادران و کودکان داشته است. این گزارش می گوید از سال 2000 احتمال این که  یک دختر 15 ساله در ایالات متحده در طول عمر خود  به دلایل مربوط به بارداری بمیرد تا بیش از 50 درصد افزایش یافته است، و مادران آمریکایی به همان اندازه مادران رومانیایی و ایرانی با خطر مرگ روبرو هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار