فیگارو:

اصلی‌ترین مانع معاملاتی فرانسه و ایران محدودیت نظام گردش مالی است

روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی محدودیت‌های نظام گردش مالی را اصلی‌ترین مانع بر سر راه معاملات تجاری شرکت‌های فرانسه و ایران دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه "فیگارو" در گزارشی به قلم "جورج مالبرونو" نوشت: محدودیت نظام گردش مالی همچنان اصلی‌ترین مانع بر سر راه مراودات تجاری فرانسه با ایران است.

"فیلیپ مارینی" که پیشتر در رأس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه به ایران سفر کرده بود، پیش از سفر  اعلام کرد که وزارت خارجه فرانسه در  تلاش برای منصرف کردن وی از این سفر بوده‌اند و این در حالیست که "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه تا پیش از این نسبت به انجام هرگونه سفر به تهران بسیار محتاطانه عمل می‌کرد.


فیگارو در ادامه نوشت: همین احتیاط‌ها بود که باعث شد مسئولان شرکت هواپیمایی ایرباس که از ماه‌ها پیش برای انعقاد قرارداد با ایران اعلام آمادگی کرده بودند،موفق به بستن قرارداد با ایران نشدند و تلخ‌تر آنکه رقیب آن‌ها بوئینگ توانست جواز فروش قطعات یدکی به ایران را دریافت کند.

چندی بعد، "ژاک اودیبر" معاون وزیر خارجه فرانسه و نماینده این کشور در مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز طی نشست "مدف"، بزرگترین تشکل بخش خصوصی فرانسه در پاریس، پیامی مشابه را ارائه داد و اعلام کرد: "از ما خواسته شده بود که ایران مرکز توجه خودمان قرار ندهیم اما زمانیکه  با جمعی از رؤسای شرکت‌های فرانسوی به ایران سفر کردیم، در بازدید از مرکز مخابرات تهران با کمال  تعجب متوجه شدیم که کلیه تجهیزات این مرکز آمریکایی هستند."

فیگارو ادامه داد: گرچه سفر مسئولان 110 شرکت فرانسوی به تهران امیدهایی را به وجود آورده، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها هم‌اکنون ناکام ماندند.

شرکت‌های فرانسوی می‌گویند که انگلیسی‌ها در حال پیشروی برای ورود به بازار ایران هستند و "جک استروا" وزیر امور خارجه پیشین انگلیس، به نفع ایران در لندن لابی می‌کند.

فیگارو در پایان گزارش خود نوشت: موضوع نظام مالی اصلی‌ترین مانع بر سر راه گسترش مناسبات و مراودات تجاری میان فرانسه و ایران است زیرا در حالیکه بانک‌های دیگر کشورها با پذیرش خطر با ایران وارد رابطه تجاری می‌شوند، بانک‌های فرانسوی علیرغم توافق موقت هسته‌ای نوامبر گذشته، به دلیل هراس از مجازات‌های و تحریم‌های آمریکا از معامله با ایران خودداری می‌کنند.

شرکت‌های فرانسوی امیدوارند که وزارت امور خارجه این کشور با واقع‌بینی و امید به مذاکرات آتی ایران و قدرت‌های جهانی، مسیر خود را هموار‌تر کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار