در مراسم نکوداشت درگذشتگان صنعت نشر از "زهرایی" به عنوان افسانه‌ای نیک یاد کردند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم نکوداشت درگذشتگان "صنعت نشر" با حضور روزبه زهرایی فرزند محمد زهرایی بنیان گذار نشر کارنامه، بهروز عطایی فرزند احمد عطایی، بنیان گذار نشر عطایی، پیروز مجتهد زاده استاد دانشگاه، علی قلی محمودی بختیاری از فعالان عرصه‌ی نشر را صبح امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

بهروز عطایی فرزند احمد عطایی بنیان گذار نشر عطایی در مراسم عنوان کرد: در این مراسم سعی کردیم مجلس حالت خودمانی داشته باشد .جالب توجه است در سن دبیرستان ، هنگامی که پیش پدر کار می‌کردم، محمد زهرایی با ما همکاری می‌کردند، هنگامی که وی به تهران آمد، از انتشاراتی‌های موفق شد.

علی قلی محمودی اختیاری از فعالان عرصه نشر در ادامه‌ی مراسم گفت: در هر بحثی می‌توان از انسان‌های خدمت گذار و آفریننده سخن گفت، در فرهنگ به دوستانمان یاد دادیم که به کتاب ها نگاه‌ کنند اما زیر نفوذ کتاب قرار نگیرند، در هنگام مطالعه‌ی کتاب آن را با ولع می‌خوانیم و تحت تاثیر کتاب قرار می‌گیریم. در صورتی که در هنگام مطالعه‌ی کتاب باید آنچه را با خرد سازگار است پذیرفت .

وی افزود: جامعه‌ای که ذهنش انباشت از مطالب گوناگون و نا همگون است، عقب می‌ماند. افرادی که از کتاب فروشی‌ها شروع کرده‌اند تا به انتشاراتی‌های بزرگ رسیده‌اند، باید احترام شوند.

روزبه زهرایی فرزند محمد زهرایی موسس نشر کارنامه در ادامه‌ی مراسم عنوان کرد: ادامه‌ی کار به سبک سیاق محمد زهرایی تلاش مداومی را می‌طلبند که ما از عهده‌ی آن بر می‌آییم. حال و هوای نشر کارنامه پس از فوت محمد زهرایی بسیار سخت می‌گذرد.

علی میرزایی از فعالان عرصه‌ی چاپ در ادامه‌ی مراسم گفت: زهرایی را ارج می‌نهیم و خدمات وی را به خاطر داشته و به یکدیگر یاد آور می‌شویم. سفر زهرایی یگانه بود ولی میراثی غنی و گران سنگ ازخود به جای گذاشت.

وی اظهار داشت: زهرایی از میان ده هزار ناشر دارای پروانه نشر هیات نحیف صنعت نشر را به دوش کشید. وی ناشری خلاق و صاحب سبک بود و ارزش و اهمیت وی برای ویراستار و ویراستاری بی همتا بود، برای طراحی کتاب و کتاب آرایی پا به پای صحافان کار می‌کرد.

پیروز مجتهد زاده استاد دانشگاه در ادامه‌ی مراسم گفت: در سیستم آموزشی درست و خوب تدریس روش تحقیق در سطح دبیرستان آموزش داده می‌شود، در صورتی‌که از من می‌خواهند این درس را در سطح دکتری آموزش بدهم، با این وضع چگونه توقع داریم کس دیگری که برای صنعت نشر کار می‌کند، با افرادی چون زهرایی و عطایی آشنا باشد.

وی تصریح کرد: در سن 23 سالگی برای انتشار کتابم با عنوان "شیخ نشین‌های خلیج فارس" به سراغ انتشارات عطایی رفتم. برخورد آن روز عطایی با من سبب شد تا امروز پیروز مجتهد زاده یکی از بساز و بفروش‌های شهر نباشد. عطایی با این برخورد توانست سهم خود را در نشر به درستی انجام دهد، تمام کتاب‌هایم پیامد‌های خلیج فارس است.

فرید مرادی از فعالان عرصه‌ی نشر در ادامه ی مراسم گفت: علاقه ام به حوزه‌ی نشر سبب شناخت بیشتر من از زهرایی شد. کاشیچی یکی از زحمت کشان عرصه‌ی نشر بود که خبر درگذشت وی به ما رسید و از زهرایی حمایت می‌کرد. یکی از اتفاقات بزرگ زهرایی آشنایی وی با نجف دریابندری بود .

وی خاطرنشان کرد: آشنایی زهرایی با احمد عظیمی تحولات بسیاری در کار وی ایجاد کرد.

وی در هنگام احداث موسسه‌ی گل پخش نیز برای گزینش کتاب نقطه گرایی می‌کرد و مد‌ت‌ها با مجوز ناشری به نام چشم و چراغ کار کرد تا بالاخره توسط همسرش مجوز نشر کارنامه را گرفت.

در پایان مراسم بهروز عطایی فرزند احمد عطایی موسس انتشارات عطایی خاطراتی را از پدر  نقد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بنیان ، نشر ، چاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.