مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در آبیاری بارانی می توان کودهای محلول و یا بعضی مواد ضد عفونی کننده را همراه آب آبیاری روی گیاه و یا خاک پاشید.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: این روش آبیاری در اراضی شنی و زمین هایی که هموار کردن آنها مشکل است، مناسب خواهد بود.

وی گفت: آبياري باراني روشي است كه آب با فشاري بيش از يک اتمسفر در درون لوله هايي جريان پيدا كرده و برروي گياه به صورت باران توسط نازل هايي كه به آب پاش معروفند پاشيده مي شود.

سلیمانی ادامه داد: در برخی از گیاهان ، نظیر یونجه، چغندرقند و اغلب سبزیجات که در مرحله جوانه زنی به شوری خاک حساس هستند، می توان از آبیاری بارانی برای شستشوی موثر نمک کمک گرفت تا جوانه زنی مطمئن و سریع امکانپذیر است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: از معایب آبیاری بارانی به هزینه زیاد تاسیسات اولیه، اشکال در آبیاری به هنگام وزش باد، تبخیر بخشی از آب پاشیده شده و همچنین رشد و تکثیر بیشتر علف های هرز و بیماری های گیاهی می توان اشاره کرد.

سلیمانی تاکید کرد: با استفاده از آبیاری بارانی ضمن صرفه جویی در مصرف آب تا حدود 50 درصد نسبت به آبیاری سطحی، شستشو و فرسایش در خاک نیز ایجاد نخواهد شد.
 
 
انتهای پیام/ ب
برچسب ها: آبیاری ، بارانی ، گیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.