جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعدازظهر یکشنبه 14 اردیبهشت، با «امیرمسعود شهرام‌نیا» و «محمد اله‌یاری» مسئولین نمایشگاه کتاب تهران، در محل سالن تشریفات مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان نمایشگاه، دغدغه‌های خود را در حوزه فرهنگ و همچنین نشر کتاب مطرح کردند.
 
رئیس‌ کمیسیون فرهنگی در این نشست، با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور ما پایین‌تر از حد انتظار است، اظهار کرد: سؤال ما از برگزارکنندگان بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که آیا درباره حضور کتابخوان‌ها در این نمایشگاه، آمار و ارقامی گرفته شده است؟ زیرا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در نمایشگاه کتاب، تشویق مردم است.
 
حجت‌الاسلام «احمد سالک» افزود: مقام معظم رهبری به سبک زندگی دینی اشاره دارند و نمایشگاه کتاب می‌تواند در ترغیب افراد به سوی کتاب‌های مفید با زمینه اعتقادی و سیاسی تأثیرگذار باشد.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب یکی از مراکز تولید علم است و نباید فراموش کنیم که کتاب می‌تواند تولید علم را در جامعه افزایش دهد و بر آن تاثیر گذارد.
 
وی در ادامه صحبت‌هایش، خطاب به مسئولان بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به مسائل مزاحم در حوزه کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که بدانیم شما برای رفع عوامل مزاحم، مثل انتشار مسائل غیراخلاقی در کتاب‌ها یا حضور و فعالیت ناشران غیرقانونی، چه اقداماتی انجام داده‌اید.
 
سالک افزود: مساله بعدی ارائه تخفیف به ویژه به دانشجویان است، زیرا تخفیف می‌تواند یکی از موارد تشویقی باشد که بر میزان مطالعه و رشد علم تاثیرگذار است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی حفظ حرمت و کرامت مردم در فضای نمایشگاه را از دیگر موارد مهم برشمرد و اظهار کرد: نمایشگاه کتاب نباید محل حضور و تفریح افراد ناباب باشد.
 
سالک ارتباط میان ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این ارتباط بر معرفی انقلاب اسلامی به جهان تاثیر خواهد گذاشت.
 
وی ادامه داد: سالن ترجمه نشان می‌دهد اقدامات خوبی برای ارتباط میان ادبیات ایران و جهان صورت گرفته است و این روند باید تقویت شود.
 
سالک در پایان صحبت‌هایش از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از عرضه کتاب‌هایی در زمینه عرفان‌های نوظهور پرسید.
 
«جمشید جعفرپور» نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، درباره ضرورت ممیزی کتاب صحبت کرد و گفت: وقتی از کتاب به عنوان «بوستان» یاد می‌کنیم، این بوستان در کنار گل، خار نیز دارد و نیاز است که باغبان به هرس آن بپردازد، البته منظور از ممیزی این نیست که با رویکردی منفی جلو نشر آنچه را با فکر ما نمی‌خواند بگیریم.
 
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه داشته باشد که چیزهای مضر در نشر کشور، عرضه نشود و البته این‌گونه کتاب‌ها جایش می‌تواند در محافل علمی و نقد و نظر باشد، اما اینکه برخی کتاب‌ها به بازار بیاید و نوجوانی که چندان قدرت تحلیل ندارد، آن را بخواند، درست نیست.
 
همچنین در این نشست، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب با توجه به نامگذاری امسال به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بسیار ارزشمند است.
 
«حسین نوش‌آبادی» با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تاثیر بسیاری بر فرهنگ دارد، افزود: مهم‌ترین کمکی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر سال به جامعه می‌کند، شامل رشد جریان فرهنگی و علمی، عرضه مستقیم کتاب و نیز فعال شدن چرخه اقتصاد و رشد حمل و نقل، گردشگری و صنعت کاغذ و در نهایت فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی است.
 
در ادامه، معاون فرهنگی و اجرایی رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تفاوت‌های نمایشگاه امسال را نسبت به دوره‌های گذشته برشمرد و تاکید بر خانواده‌محوری، برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی با تاکید بر محوریت خانواده از سوی کمیته جنبی، فراهم کردن مهدکودک برای آسایش بازدیدکنندگان، توجه بیشتر به حضور نخبگان و علمای هر رشته و در نظر گرفتن سرای استقبال از اندیشه‌گران، معرفی کتاب‌های ارزشمند و بسته‌های پیشنهادی مطالعه موضوعی در سالن یاس، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی با استفاده از تلفن گویا، پیامک و اپلیکیشن تلفن همراه و همچنین حضور اطلاع‌رسان‌هایی با لباس هم‌شکل در محوطه مصلای امام خمینی(ره) را از این موارد برشمرد.
 
«محمد اله‌یاری» سپس به پاسخ به برخی از دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی نمایندگان پرداخت و گفت: در دوره جدید نیز ممیزی از نظر پایبندی به قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ تغییری نداشته است و همکاران ما در اداره کتاب، همچنان با دقت نظر به بررسی آثار می‌پردازند.
 
وی ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی فعال است و در صورت تخلف، به آن رسیدگی می‌کند و اغلب نیز ناشران تذکرات قانونی را می‌پذیرند.
 
معاون فرهنگی و اجرایی رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره شکل عرضه کتاب‌های خارجی اظهار کرد: کتاب‌های خارجی بر اساس فهرست‌های اینترنتی استخراج می‌شود و این‌طور نیست که ناشران شخصاً اقدام به واردات کتابی بگیرند. از سوی دیگر، ملاک عرضه آثار داخلی در نمایشگاه کتاب، داشتن مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارتخانه و سایر نهادهای ذی‌ربط هم به صورت مستمر بررسی می‌کنند که کتابی بدون مجوز عرضه نشود.
 
اله‌یاری درباره میزان تخفیف ارائه‌شده در نمایشگاه امسال نیز اظهار کرد: حداقل تخفیف که ناشران موظف هستند در نمایشگاه ارائه کنند، 10 درصد است که البته بسیاری از ناشران تخفیف بیشتری می‌دهند.
 
وی سپس درباره ارائه بن‌های خرید کتاب به دانشجویان و نیز دیگر دغدغه‌های اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد.
 
در این دیدار چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
ممنون ازآقای نوش آبادی و وزیرمحترم که به هنرنگاه بیشتری دارند
آخرین اخبار