مسافران هوایی حالا نمی‌خواهند لذتشان را تنها در قاب شیشه‌ای تجربه کنند بلکه توقع خود را بالاتر برده و می‌خواهند با داشتن یک هواپیمای شخصی آنگونه که دوست دارند پرواز کنند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عده‌ای همیشه آرزو داشتند که لذت پرواز را تجربه کنند و توانستند با استفاده از نیروی فکر خود این لذت را دوچندان کرده و به دل آسمان سفر کنند سفری که طعم پرواز را شیرین و شیرین‌تر کرد.

مسافران هوایی همیشه در پرواز، حالا نمی‌خواهند لذتشان را تنها در قاب شیشه‌یی تجربه کنند بلکه توقع خود را بالاتر برده و می‌خواهند با داشتن یک هواپیمای شخصی آنگونه که دوست دارند پرواز کنند! سال‌ها گذشت؛ تصمیم‌ها گرفته شد برای آنکه افراد بتوانند پرواز را با هواپیمای شخصی خود تجربه کنند.

داشتن یک هواپیمای شخصی برای خیلی‌ها هنوز یک رویاست و برای خیلی‌های دیگر هم جا نیفتاده که چگونه می‌توان صاحب یک هواپیمای شخصی شد؟

سال 79 بود که داشتن یک هواپیما آن هم به صورت خصوصی صادر شد و از همان زمان بود که در بسیاری از فرودگاه‌های کشور هواپیماهای سبک و فوق سبک خصوصی خودنمایی خود را آغاز و  وقتی بحث و بررسی‌ها برای خرید هواپیماهای شخصی و استفاده از آنها در آسمان کشور مطرح شد، خیلی از فرودگاه‌های کشور آمادگی خود را برای پذیرش این هواپیما ها اعلام کردند.

حال که زمینه برای خرید این پرنده کوچک در دل آسمان فراهم شده است، آیا به این فکر کرده‌ایم که بهای نگهداری از آن برای ما چقدر تمام می‌شود؟

تردیدی نیست که در کنار مالکیت یک فروند هواپیمای شخصی، باید هزینه‌های نگهداری و خدمات پس از فروش و خرج های جانبی دیگری همچون آموزش هدایت آن را هم باید در نظر بگیریم.

تاکنون گزارش‌های بسیاری در خصوص هزینه‌ هواپیماهای شخصی منتشر شده‌است به‌طور مثال هزینه‌ خرید یک هواپیمای شخصی دو نفره به‌طور تقریب 180 تا 230 میلیون تومان، چهار نفره 300 تا 700 میلیون تومان و هشت نفره 800 تا 1.5 میلیارد تومان است. اما آیا تمام هزینه‌ها به این چند عدد و رقم ختم می‌شود و یا بیشتر هم می‌شود؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که با توجه به شرایط پرنده‌های سبک و فوق‌سبک تفریحی(دو نفره) این هواپیماها توانایی پنج تا شش ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را دارند و این را هم بهتر است بدانیم که با توجه به استانداردهای موجود و سختگیری دستگاه‌های مربوط در زمینه پرواز آنها که دقیقا مانند هواپیماهای تجاری(مسافربری) است، نمی‌توان نقطه ضعفی در ایمنی این نوع وسایل پرنده دید. فراموش نکنیم با توجه به قوانین موجود حمل‌ونقل هوایی، هیچ یک از این نوع هواپیماها نمی‌توانند در صورت نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث و مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اجازه پرواز دریافت کنند.

ابراهیم شوشتری، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور در بیان این مطلب گفت: برای ورود و خروج این نوع از ناوگان هوایی مشکلی وجود ندارد و بخشی از آنها در کشور تولید می‌شوند که هم‌اکنون در فضای کشور فعال هستند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که این ناوگان مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشور دریافت کرده باشند و استانداردهای لازم را رعایت کنند مشکلی برای تردد آنها وجود ندارد.

شوشتری اعلام کرد: هم‌اکنون 15 تا 16 فرودگاه برای پذیرش این هواپیماها فعال هستند.

این نکته حائز اهمیت است که با توجه به ترافیک و البته امنیت فرودگاه‌های بزرگ کشور مثل فرودگاه مهرآباد، مشهد یا فرودگاه اصفهان، تعدادی از فرودگاه‌های کوچکتر یا در برخی موارد، فرودگاه‌های خصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شده که یکی از معروف‌ترین آنها فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است که برای نگهداری و البته پروازهای تفریحی و آموزشی این پرنده‌های فوق‌سبک یا سبک در این اماکن، هزینه‌های مشخصی وجود دارد که مالکان باید برای نگهداری و البته آماده‌سازی پرواز به فرودگاه بپردازند.

این هزینه‌ها شامل نگهداری و سرویس از سوی مسئول فنی که گواهینامه‌های مخصوص و معتبر دارد، خدمات فرودگاهی(برج مراقبت) و سوخت مورد نیاز هواپیماهاست.اگرچه در گذشته کاربرد این نوع هواپیماها برای آموزش خلبانی و استفاده در برخی زمینه‌ها مثل کشاورزی و سمپاشی بوده است، اما براساس قانون، در حال حاضر مالکیت این نوع هواپیماها فقط در اختیار ارگان‌ها نیست و مالکان خصوصی آنها مانند دیگر نقاط جهان برای کسب درآمد، از این نوع هواپیماها در زمینه‌های تفریحی نیز استفاده می‌کنند تا علاوه بر استفاده شخصی از سرمایه‌گذاری خود بهره مالی نیز ببرند.

با توضیحاتی که درباره این نوع از ناوگان داده شد باید در نظر بگیریم که کشورمان باید زیرساخت‌های لازم برای ساخت و یا خرید این ناوگان را فراهم کند که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین حمایت‌های دولت است.

توسعه هوانوردي عمومي و استفاده از هواپيماهاي شخصي در ايران يک رويا نيست، بلکه قابل تحقق است و پشت آن هم اراده‌یي وجود دارد. دولت هم بايد پاي گفته خود بايستد چراکه توسعه‌ي هوانوردي عمومي باعث توسعه‌ي بسياري از صنايع ديگر هم مي‌شود و در کشور ما در بخش غيرنظامي تاثيرات زيادي مي‌گذارد و جايگاه ايران را در دنيا بالا مي‌برد که هم مجلس و هم ساير وزارتخانه‌ها و نهادهاي ديگر با قانونگذاري به توسعه‌ي هوانوردي عمومي در کشور کمک کنند.
 
انتهای پیام/

گزارش از: پروین خدادادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
راکی
۱۸:۵۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
سلام و درود
آبشن های هواپیما را نگفتید چی هست؟
در ضمن هزینه فرودگاهی و برج و پارکینگ را همچنین اگر بگید سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۳
با این اعداد و ارقام حاضرم قسم بخورم هممون این آرزو رو بگور خواهیم برد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
اين جور چيزا گرونه
براي ديگرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
با اين اعداد و رقم ها ، هنوز هم يك آرزو ست اين پرنده
-
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
اینها که پولی نیستند برای ما کارمندان
آخرین اخبار