همایش سالانه مردم خونگرم روستای سنو در محل چشمه سنو برگزار شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ؛ روستای سنو از روستاهای براکوه از بخش کاخک شهرستان گناباد است . این روستا در غرب گناباد و در ارتفاع یکهزار و 445 متر از سطح دریا ، در شرق رشته کوه بین فردوس و گناباد واقع است .

آثار وابنيه تاريخي به جاي مانده از قديم و همچنين حكايت هاي تاريخي پيرامون اين روستا قدمت آن را به بيش از 1200 سال قبل مي رساند . آنچه كه در طول تاريخ اين روستا را متمايز از ساير نقاط تاريخي كشور قرار داده است آب فراوان و چشمه معروف آن مي باشد .

چشمه سنو از جاذبه های طبیعی و تاریخی روستای سنو و عجیب ترین چشمه های شهرستان گناباد به شمار می آید که هر ساله در اوایل اردی بهشت ، مردم را برای برگزاری جشنی بزرگ به سوی خود می کشاند .

دیروز صبح نیز پیر و جوان ، زن و مرد ، کوچک و بزرگ از اهالی روستا و روستاهای مجاور آرام قرار نداشتند . حتی برخی از صبح زود آمده و منتظر برپایی جشن بلغورپزان بودند.

جشن بلغورپزان یادگار چندصد ساله و آیین سنتی مذهبی اهالی روستای سنو است . این همایش خودجوش و مردمی شهرستان گناباد ،ضمن داشتن بار سنتی مذهبی یک پیاده روی دسته جمعی است که در ایجاد روحیه ، نشاط و همبستگی نقشی مهم دارد .

مردم به پاس شکرانه چشمه ای کم نظیر در حاشیه کویر که مقاومت خود را در 15 سال ، کم آبی و خشکسالی پیاپی اخیر نیز به اثبات رسانده ، گوسفند قربانی می کنند و این آغاز جشن بلغورپزان است .

نماز ظهر نیز در این مراسم سالانه و به شکرانه این نعمت خدادادی در کنار چشمه روستای سنو برگزار می شود .





انتهای پیام//

برچسب ها: روستا ، سنو ، کاخک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.