در حال حاضر گیاهان مجاز با شرایط خاص ۱۰۳ هزار هکتار باریجه و کتیرا آماده بهره برداری و واگذاری به متقاضیان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری مرکزی گفت: 1200 گونه گیاهی شامل دارویی، خوراکی و صنعتی در عرصه های طبیعی این استان شناسایی شده است.

یوسفی افزود: از این تعداد 125گونه خودرو و 227 گونه گیاه دارویی و مابقی خوراکی هستند که در مزارع می رویند.

وی در ادامه بیان داشت: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در زاویه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی بوده و همین امر سبب تنوع گیاهی بالایی در نقاط مختلف استان شده است.

وی افزود: از یک سو تنوع اقلیمی و تنوع گیاهی بالایی که نیاز به شناسایی دارد و از سوی دیگر توسعه چشمگیر استان در دهه های اخیر، به ویژه توسعه شهری و صنعتی اراک، ساوه و شازند، تغییرات کاربری اراضی مرتعی و عدم تعادل بین دام و مرتع، خطر کاهش تنوع زیستی و انقراض برخی گونه های گیاهی را افزایش داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مرکزی تصریح کرد: سازمان جنگل ها بخشنامه ای را تنظیم کرده و گیاهان را به 3دسته تقسیم نموده، یک دسته اقلام ممنوعه شامل گیاهانی مانند ریزوم صعلب، پیاز و گل لاله سرنگون، پیاز گل نرگس، پیاز گل ختمی، ریشه کاسنی، ریشه ریواس وحشی، ریشه ی چوبک، روناس، شیرین بیان و پیاز موسیر هستند که به هیچ عنوان بهره برداری نمی شوند.

یوسفی با اشار به دسته دوم گفت: اقلام مجاز مشروط مانند گون، کتیرا و باریجه هستندکه می شود با مطالعه از آنها بهره برداری کرد و به با آگهی به متقاضیان واگذار می شود.
/
برچسب ها: آمادگی ، واگذاری ، باریجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.