با بومي سازي طرح آرشیو اطلاعات سامانه اسکادای واحد توزیع برق و سیالات شرکت فولادمبارکه اصفهان بالغ بر5/2 ميليارد ريال صرفه جويي حاصل شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،روح ا... همتي کارشناس اتوماسيون و ابزار دقيق واحد توزيع برق و سيالات فولادمبارکه در خصوص سامانهاسکادای واحد توزیع برق و سیالات مجتمع فولاد مبارکه گفت: نرم افزار "پاور سی سی"(POWERCC) ساخت شرکت زیمنس میباشد و از دیتابیس اوراکل برای آرشیو و از نرم افزار WINCC جهت نمايش صفحات گرافيکي بهره می برد.این سامانه علاوه بر قابلیت های فراوان دارای اشکالات متعددی در زمینه های مختلف می باشد که مهمترین آنها مساله آرشیو آن است.

وي افزود: هزينه اجراي اين طرح در خارج از شرکت بالغ بر 5/2 ميليارد ريال ، شامل سرورهاي صنعتي و کامپيوترهاي صنعتي به اضافه ساعت مربوط مي باشد که با همکاري تيم هاي مختلف در شرکت فولادمبارکه بومي سازي گرديد.

وي افزود: این سامانه به صورت پیش فرض دارای زمان نمونه گيري30 ثانیه برای آرشیو مقادیر آنالوگ است در حالیکه برای آنالیز وقایع نیاز به دقتی بالاتر میباشد.

برای این امر می توان زمان نمونه گيري را روی صفر ثانیه قرار داد ولی زیمنس هشدار داده است که در صورت نیاز مبرم این مقدار را تغییر دهید زیرا این امر فشار زیادی به سامانهاتوماسیون وارد میکند. این در حالیست که حتي اگر زمان نمونه گيري صفر شود صحت اطلاعات فقط تا دو ساعت اعتبار دارد و بعد از دو ساعت اطلاعات آرشیو تغییر می کند.

کارشناس اتوماسيون وابزار دقيق واحد توزيع برق و سيالات در ادامه گفت: به دلیل مشکلاتی نامعلوم مقادیر آرشیوی دارای نوسان زیادی شده اند و بکلی قابلیت اطمینان نسبت به صحت آنها از دست رفته است.

به دلیل تحریم ها و قطع ارتباط با شرکت زیمنس امکان حل مشکلات موجود وجود نداشت که تصمیم به ایجاد آرشیوی مستقل و کا ملا پایدار گرفته شد که با اقدامات انجام شده این سامانهاکنون راه اندازي و بهره برداري شده و با دقت بسیار بالا مقادیر اعم از ولتاژ ، جریان ، توان اکتیو ، دما ، فشار و..... را آرشیو می نماید.

روح ا... همتي در خصوص کارکرد اين سامانه افزود: ابتدا توسط زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک 6 و با استفاده از سيستم هاي نرم افزاري OPC زیمنس یک برنامه ایجاد نموديم که به صورت (ON CHANGE به محض تغيير) مقادير 1680پوينت راآرشيو مي نمايد، این اطلاعات توسط برنامه مورد نظر در یک فایل متني نوشته می شود که به طور متوسط در هر دقیقه 2600 تغییر در این فایل متني ثبت می گردد، سپس به وسیله یک فايل اجرايي، این اطلاعات در هر دقیقه از فایل متني خوانده شده و توسط SQLLDRکه از ابزارهاي اوراکل میباشد این اطلاعات به یک جدول در دیتابیس اوراکل منتقل می شوند.

وي افزود: از سوي ديگر بر روی یک کامپیوتر کلاینت یک برنامه دیگر با استفاده از زبان سی شارپ نوشته شد که بر اساس تقاضای اپراتور به دیتابیس مورد نظر متصل شده و اطلاعات مورد نظر را در قالب وضعیت TABLE MODULARبه صورت جدول نمایش می دهد. به علت حجم بالای اطلاعات هر سه ماه ، اطلاعات منتقل شده و جدول مورد نظر خالی میگردد. در اين سيستم، اطلاعات مربوط به هر كدام از 1680 پوينت مورد نظر به محض تغيير ثبت مي شود. لازم به ذکر است این سامانهعلاوه بر دقت بسیار بالا نسبت به سامانهقدیم، به علت طراحی داخلی از انعطاف پذیری زیادی برخوردار بوده و دارای امکانات جانبی از جمله تحلیل و آنالیز دیتا بوده که سامانهقبلی از آن بی بهره است./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.