بیش از دو هزار نفر از تاتارهای شبه جزیره کریمه که برای استقبال از مصطفی جمیلف، رهبر تاریخی جامعه مسلمان تاتار به مرز اوکراین رفته بودند، روز شنبه با پلیس ضد شورش کریمه درگیر شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ جمیلف بارها الحاق کریمه را به روسیه در ماه مارس محکوم کرده و روسیه نیز در واکنش به این اقدام جمیلف به مدت پنج سال ورود وی را به کریمه ممنوع کرده است.
روز جمعه از سفر هوایی جمیلف به کریمه از طریق مسکو ممانعت به عمل آمد و وی مجبور شد به کیف، پایتخت اوکراین باز گردد.
این در حالی است که مجلس تاتارهای کریمه تصمیم گرفته بود صبح روز شنبه در گذرگاه مرزی شهر آرمیانسک در نزدیکی اوکراین از جمیلف استقبال کند تا وی بتواند به طور زمینی به شبه جزیره کریمه وارد شود که سرانجام نیز موفق نشد به کریمه وارد شود.
برای این منظور بیش از دو هزار نفر از تاتارها با خودرو به آرمیانسک رفته بودند تا با جمیلف که در آن سوی مرز منتظر آنها بود، دیدار کنند.
حدود 50 نفر از ماموران ضد شورش کریمه برای ممانعت از عبور تاتارها از مرز مبادرت کردند و درگیری های کوتاهی میان آنها به وقوع پیوست و تیراندازی هوایی نیز انجام گرفت اما تاتارها موفق شدند از گذرگاه مرزی عبور کنند و در حالی که پرچم اوکراین را در دست داشتند با رهبر خود دیدار کنند.
سرگئی آکسیونوف، فرماندار موقت کریمه جمیلف را به تلاش عمدی برای پاشیدن بذر هرج و مرج در کریمه متهم و اقدام تحریک آمیز وی را محکوم کرد.
 تاتارهای کریمه حدود 12 درصد جمعیت این شبه جزیره واقع در جنوب اوکراین را تشکیل می دهند که به طور گسترده ای همه پرسی 16 مارس کریمه را برای پیوستن به روسیه تحریم کرده بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار