الرای نوشت تل آویو که به حتمی بودن توافق نهایی گروه 1+5 با ایران پی برده است، برای تاثیرگذاری بر روند آن تلاش می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الرای چاپ کویت در پایگاه اینترنتی امروز خود در گزارشی به قلم "حسین عبدالحسین" از واشنگتن نوشت: به نظر می‌رسد حتی اسرائیل نیز به حتمی و نزدیک بودن زمان رسیدن گروه پنج بعلاوه یک به توافق نهایی با ایران در خصوص پرونده هسته ای این کشور پی برده است. این مسئله "ران درمر" سفیر اسرائیل در واشنگتن را وادار کرد بگوید سیاست اسرائیل‌ روشن است: ایران باید برنامه هسته ای صلح آمیز نه چیزی جز آن داشته باشد.

این یکی از معدود دفعاتی است که یک مقام اسرائیلی به صورت علنی آمادگی کشورش را برای پذیرش هرگونه توافق با ایران که به برنامه هسته ای این کشور به طور کامل پایان نمی‌دهد، اعلام می کند.

"درمر" در کنفرانس یکی از انجمن های یهودی-آمریکایی مدعی شد: بزرگترین چالش پیش روی اسرائیل تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای است. 

وی ادعا کرد واقعیت نشان می دهد که ایران غنی از نفت و گاز در عمل به برنامه هسته ای نیاز ندارد که هزینه های تولید انرژی در آن بیشتر از هزینه های تولید آن با استفاده از نفت باشد. سفیر اسرائیل ادامه داد کشوری که به برنامه هسته ای صلح آمیز اهمیت می دهد نیازی به غنی سازی اورانیوم یا ساخت تاسیسات زیر زمینی و راکتورهای آب سنگین ندارد. این ها اقداماتی است که (ایران) انجام داده است و تلاش می کند در توافق نهایی با گروه پنج بعلاوه یک روی آن ها باقی بماند. 

وی ادعا کرد برنامه تولید موشک های قاره پیما فقط یک پیام را مخابره می کند و آن نیت ایران برای نصب کلاهک هسته ای بر روی این موشک ها است. درمر گفت اگر ایران به دنبال برنامه هسته ای صلح آمیز بود، نیازی به موشک های قاره پیما نداشت. اسرائیل به شدت نگران مذاکرات فعلی با ایران است زیرا همه شاخص ها نشان دهنده موافقت گروه کشورهای پنج بعلاوه یک با توافقی است که برنامه تسلیحاتی ایران را بدون هیچ گونه تغییری می پذیرد.

سفیر اسرائیل در واشنگتن ادعا کرد: بخش عمده کاری که این توافقنامه، که به نظر می رسد جامعه جهانی به رسیدن به این توافق با تهران نزدیک شده است، این است که زمانی را که ایران نیاز دارد تا یک بمب اتمی(!) تولید کند، تمدید می‌کند.

"عبدالحسین" در پایان این گزارش نوشت: به نظر می رسد اسرائیل به این نتیجه رسیده است که ایران این بار با غرب به توافق خواهد رسید همین مسئله اسرائیلی ها را وادار کرده است تا برای تاثیرگذاری بر روند توافق نهایی تلاش کنند زیرا از بین بردن آن تقریبا غیرممکن شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار