یک کارشناس مسائل بانکی گفت: تغییر طبقه‌بندی در نوع حساب‌ها در بانک‌ها به این معنی است که حساب‌ها از نوع بلندمدت و جاری به کوتاه‌مدت تغییر جایگاه می‌دهند.

سیدبهاء‌الدین هاشمی حسینی کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ‌اظهار داشت: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ضرر بانک‌ها نیست بلکه تنها هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد و موجب تغییر طبقه‌بندی حساب‌ها در بانک‌ها می‌شود به این معنی که حساب‌ها از نوع بلندمدت به کوتاه‌مدت و جاری تغییر جایگاه می‌دهند و این تغییر طبقه‌بندی در جامعه منجر به بحران مالی می‌شود و ممکن است افراد سرمایه‌های خود را به سمت بازار ارز یا طلا و خودرو ببرند و موجب ایجاد هرج‌ومرج شوند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: این تغییر طبقه‌بندی برای بانک‌ها نیز ریسک نقدینگی را به دنبال دارد یعنی بانک‌ها تسهیلات یک ساله را در مقابل سپرده‌های کوتاه‌مدت می‌دهند و در این شرایط بانک‌ها دچار کمبود نقدینگی می‌شوند.
 
وی اضافه کرد: این امر موجب می‌شود حساب بانک‌ها نزد بانک مرکزی بدهکار شود و از عهده انجام تعهدات نقدی‌شان برنیایند و این خطر نقدینگی برای بانک‌ها را در پی دارد.
 
این کارشناس بانکداری ادامه داد:‌ سپرده‌گذاری در بانک‌ها تقریبا ریسکی برابر صفر دارد، پس اصل و سود پول تنها با اطمینان خاطر و ضریب 99 درصد در بانک‌ها وصول می‌شود در این حالت فرد باید سود کمتری را در قبال ریسک پایین سرمایه‌گذاری در بانک‌ها انتظار داشته باشد.
 
وی در خاتمه گفت: با شرایط فعلی امن‌ترین سرمایه‌گذاری نقدی،‌ سرمایه‌گذاری در بانک می‌باشد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: طبقه بندی ، نقدینگی ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار