مسکن پس از غذا دومین نیاز اساسی بشر است، حیات انسان مستلزم داشتن مسکن و تامین آن موجب دخل و تصرف در طبیعت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، با رشد جمعیت و گسترش ارتباطات، برداشت و بهره‌برداری از طبیعت به مرحله‌ای رسیده که زنگ خطر زندگی و محیط سالم برای نسل‌های آینده است.

امروزه صنعت ساختمان در بسیاری از کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه بخشی عمده از اقتصاد ملی را تشکیل می‌دهد و تولید و مصرف فولاد و سیمان معرف رشد و توسعه کشور است. در حالیکه تولید سیمان علیرغم اهمیت و نقش موثر آن در صنعت ساختمان خسارات جدی و اساسی به محیط زیست وارد می‌کند.

خیرالله خیراللهی کارشناس محیط زیست با بیان اینکه برای تولید هر تن سیمان 0.94 تن دی‌اکسید کربن تولید می‌شود (حدود 7درصد کل CO2 تولید شده در جهان)،‌گفت: ( انرژی مصرف شده برای تولید هر تن سیمان پس ازصنعت آلومینیوم و فولاد بیشترین انرژی مصرفی در جهان است (معادل 5درصد کل انرژی مصرف شده در جهان) واقعیت این است که بتن به دلیل فراوانی و در دسترس بودن مواد و مصالح آن و امتیازات فنی ارزنده‌ای همچون شکل‌پذیری،‌مقاوم در مقابل آتش سوزی،‌پایداری در مقابل عوامل جدی و قابلیت کاربرد عمومی آن یکی از بهترین و مناسب‌ترین فرآورده‌ها در صنعت ساختمان است.

وی افزود: هم‌اکنون سالانه حدود 12 میلیون تن بتن تولید می‌شود و سیمان مورد نیاز آن با احتساب مصارف دیگر به حدود 2میلیون تن می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش دوگانه بتن و سیمان که مفید و موثر برای صنعت ساختما‌ن‌سازی و مضر برای محیط‌زیست است، ضرورت بازنگری در اصلاح و تغییر مواد متشکله بتن به گونه‌ای که هم نیاز را تامین و هم مخاطرات و آسیب به محیط زیست را به حداقل برساند باید در دستورکار محققان و پژوهشگران و دوستداران محیط زیست قرار گیرد.

خیراللهی با اشاره به اینکه تلاش‌های مفید وموثری در این راستا به ویژه در بخش تولید بتن سبک یا بتن اسفنجی شده است، اظهار داشت: استفاده از بتن اسفنجی یا فوم بتن و فراورده سبک بتنی برای مصارف کف‌سازی و ساخت بلوک‌های دیواری اگر چه به منظور سبک سازی ساختمان صورت گرفته اما با توجه به دیگر ویژگی‌های مناسب آن نظیر عایق حرارتی، امکان تولید در کارگاه با تجهیزات ساده و سرمایه اولیه نسبتا کم و همچنین عدم نیاز به شن روز به روز در حال گسترش است.

وی گفت: فوم بتن که از ترکیب سیمان، آب و مواد کف‌زا نظیر سم، شاخ و خون حیوانات تولید می‌شود جایگزین بسیار مناسبی برای پوکه معدنی است که برداشت آن از دامنه‌های دماوند موجب تخریب طبیعت این کوه است.

وی خاطرنشان کرد: فوم بتن عایق حرارتی بسیار مناسبی است به گونه‌ای که یک دیوار 10سانتی از بلوک‌های فوم بتنی با چگالی 400کیلوگرم در متر مکعب معادل یک دیوار بتنی به ضخامت 2متر علمکرد ایزولاسیون حرارتی دارد.
گفتنی است، با گسترش تحقیقات و به کمک فناوری نوین شاهد فراورده‌های بتنی سازگارتر با محیط و با قابلیت تبدیل به انرژی و بازیافت خواهیم بود.گزارش از هراتیان

انتهای‌پیام/

برچسب ها: تامین ، دومین ، نیاز ، اساسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار