رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: با همت فعالان حوزه بهداشتی از جمله بهورزان در حال حاضر مالاریا در ایران کنترل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رئوفی با اشاره به شعار روز جهانی مالاریا مبنی بر موجودات کوچک تهدیدات بزرگ که اشاره به میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و پارازیت هایی مانند مالاریا است، گفت: واژه مالاریا مشتق از دو کلمه مل و آریا است.

وی افزود: در زمان های قدیم محل های کثیف و آلوده به عنوان کانون انتشار مالاریا تشخیص داده شده بود و در حال حاضر محل انتشار مالاریا بیشتر از گنداب ها و باتلاق ها است.

وی با اشاره به آمار 5 مورد بیمار مالاریا در سال 92 در جهرم بیان کرد: از این تعداد یک مورد ایرانی و 4 مورد دیگر از اتباع افغانی بودند و پزشکان باید مراقب باشند هر بیمار تبعه افغانستان که با تب مراجعه می کند را به عنوان مورد مشکوک به مالاریا در نظر بگیرند.

رئوفی بر لزوم آگاه سازی عموم مردم در خصوص این بیماری و نحوه خود مراقبتی نسبت به آن را گوشزد کرد و افزود: در آفریقا میزان آگاهی مردم نسبت به بیماری مالاریا بسیار بالا است و هر فردی که علائم مالاریا پیدا می کند خودش به داروخانه مراجعه می کند و دارو دریافت کرده و مصرف می نماید.

وی گفت: لازم است عموم مردم نسبت به مناطق مالاریاخیز کشور آگاه باشند و کانون های مالاریای کشور را به خوبی بشناسند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: کنترل ، بیماری ، مالاریا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.