وزیر خارجه لبنان با اشاره به تاثیر توافق ایران و آمریکا بر عرصه داخلی این کشور تصریح کرد برخی از کشورها از گسترش تروریسم در سوریه سود می‌برند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین، وزیر خارجه لبنان  با اشاره به تاثیر توافق ایران و آمریکا بر عرصه داخلی این کشور و تاکید بر نقش ارتش تصریح کرد برخی از کشورها از گسترش تروریسم در سوریه سود می برند .

"جبران باسیل" در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین با اعلام این مطلب گفت : راه حل سیاسی و نه نظامی ، تنها راه تضمین خروج سوریه از بحران است .

باسیل با اشاره به اقدامات گروه داعش و جبهه النصره در سوریه گفت :  همه جهان با مردم سوریه هستند . راه حل بحران سوریه به این شکل نیست که تصور کنیم با اقدام نظامی می توان  بشار اسد رئیس جمهور سوریه را برکنار و آنگاه  راه حل نظامی را کنار گذاشت و وارد مرحله سیاسی شد .  تنها راه حل مسالمت آمیز ، سیر و روند طبیعی انتقال قدرت از طریق برگزاری انتخابات سالم و آزاد و  با نظارت بین المللی است . 

باسیل گفت : مقابله با تروریسم در لبنان یک اولویت است و مجوز داشتن ارتش لبنان برای اینکار ، مقابله با اقدامات تروریستی را تضمین می کند .

وی که در برنامه موسوم به  جمهوری 2014 با شبکه المیادین شرکت کرده بود ، بر ضرورت تجهیز و تسلیح ارتش لبنان برای مقابله با تروریسم تاکید و خاطر نشان کرد  : اصلی ترین اولویت تجهیز ارتش لبنان در برابر تروریسم است و باید خطاب به حزب الله یا غیر حزب الله یا طر‌فهای دیگر که در سوریه حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و سیاسی انجام می دهند ، گفت: در رابطه با لبنان این مساله فقط به دولت این کشور و ارتش  مربوط می شود . 

وی با اشاره به حوادث عکار و  طرابلس مدعی شد : بی طرف نگه داشتن دولت در این مسائل به حزب الله این اجازه را داد که در سوریه مداخله کند . حال اگر می خواهیم حزب الله از سوریه بازگردد باید به دولت رجوع کنیم . اگر دولت بخواهد حزب الله مجبور است از سوریه بازگردد زیرا وظیفه مقابله با تروریسم در وهله نخست بر دوش ارتش است . 

جبران باسیل درباره انتخاب رئیس جمهور آینده لبنان گفت : کشورهایی در این زمینه نقش موثر ایفا می کنند اما این به معنای آن نیست که انتخاب رئیس جمهور در داخل لبنان صورت نگیرد . کشورهایی هستند که علیرغم مشکلات بزرگ خودشان به سبب وجود منافع خود  در لبنان ایفای نقش می کنند . البته باید گفت استقرار و ثبات در لبنان به نفع این کشورها نیز خواهد بود و موفقیت لبنان به نوعی موفقیت آن‌ها نیز خواهد بود اما باید این فرصت ایجاد شود که رئیس جمهور لبنان از طریق خود لبنانی‌ها انتخاب شود . قطعا توافقنامه‌ها  از جمله توافق ایران و آمریکا رویکردها و تاثیراتی خواهد داشت که این امر حتی می تواند نزدیک شدن عربستان سعودی و ایران را ترغیب و امکانپذیر کند .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار