تهران؛ این ابرشهر شلوغ و آلوده ، بیش از 200سال است که پایتخت سیاسی، اداری و اقتصادی ایران است. ایده انتقال پایتخت از تهران در طی سال ها به تناوب و با بهانه‌های مختلف مطرح می شد

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پس از پایان جنگ ‌ایران و عراق در سال 1368 مطالعاتي زير نظر وزارت مسكن و شهرسازي وقت انجام گرفت كه 4 گزينه براي انتقال پايتخت مورد بحث و بررسي قرار گرفت و نهايتآً نتيجه اين شد كه انتقال پايتخت هزينه دارد و به جاي انتقال پايتخت «طرح ساماندهي پايتخت» را مطرح كردند. اما اوضاع نابسامان كنوني اين شهر براي زندگي حتي با اجراي طرح‌هاي مختلف ساماندهي پايتخت و زحمات زياد سامان نيافت.

 موضوع انتقال پایتخت در سال‌های نخستین دهه 70نیز مطرح شد و باز پیگیری آن بی‌نتیجه ماند، تا اینکه مجمع تشخیص مصلحت آبان‌ماه 1388 در جریان بررسی سیاست‌های کلی نظام، انتقال مرکز سیاسی کشور از تهران را به تصویب رساند.

با این حال انتقال پایتخت هیچ وقت جدی گرفته نشد.  پس از روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم دوباره این موضوع به طور جدی مطرح شد. و بالاخره طرح انتقال پایتخت سوم دی ماه 1392 با امضای ١۵١ نفر از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طرح شد و کلیات آن به تصویب رسید و بر اساس این طرح اعضای شورای ساماندهی پایتخت موظف شدند حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای پایتخت سیاسی - اداری را تهیه و برای انجام سایر اقدامات قانونی به دولت ارائه کنند.

همچنین به منظور تمرکز زدایی از پایتخت، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت، فروردین 1389 به ضرورت خروج 5میلیون نفر از تهران اشاره کرد و در اواخر اردیبهشت ماه سال 89 بود که دولت فهرست 163 شرکت و سازمان‌ دولتی را که باید از تهران منتقل شوند، اعلام کرد. در‌ همان روز‌ها، رایزنی‌هایی درباره انتقال وزارتخانه‌ها یا بخش‎هایی از آن‌ها به شهرهای دیگر صورت گرفت که بنا به گفته مسئولین مربوطه، قطعی شده بود و قرار بود اجرا شود.

در این راستا، مرتضی تمدن استاندارسابق تهران در روزهای پایانی دولت دهم ، با بیان اینکه تمامی شرایط برای انتقال وزارتخانه‌ها به شهر جدید پرند انجام شده و دیگر بهانه‌ای وجود ندارد، گفت: مکان‌یابی جهت انتقال وزارتخانه‌ها به شهرجدید پرند انجام و 400 هکتار زمین در پرند برای انتقال و ایجاد پایتخت اداری دیده شده است این موضوع را به وزارتخانه‎ها اعلام کرده‌ایم، آن‌ها باید بروند زمین را ببینند و جانمایی کنند تا هر چه زود‌تر سبک سازی تهران انجام شود.

با وجود اینکه مکان یابی جهت انتقال وزارتخانه‌ها به شهرجدید پرند انجام و به وزارتخانه‎ها اعلام شده بود باید بروند زمین را ببینند و جانمایی کنند تا هر چه زود‌تر سبک سازی تهران انجام شود، اما اين اتفاق نيفتاد و حالا سید حسین هاشمی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه انتقال وزارتخانه ها از تهران چه زماني اجرايي مي شود؟ گفت: در حال حاضر انتقال وزارتخانه ها از تهران به شهر پرند در دستور کار استانداری نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع انتقال پایتخت از تهران در حال بررسی و مطالعه است، بیان داشت: هر زمانی که موضوع انتقال پایتخت از تهران قانونی و توسط دولت ابلاغ شد استانداری به عنوان مجری قانون طرح انتقال پایتخت از تهران را اجرا می کند.

حالا باید منتظر ماند و دید، بالاخره این طرح که مدتی از سوی دولتی ها دنبال شده تا به شهرک پرند رسید، اجرایی خواهد شد یا خیر؟

انتهای‌پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار