نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما که به دست متخصصان ایرانی در دست ساخت است شهریور امسال در بندرعباس به آب انداخته می شود .

 
 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: تاکنون 80 درصد این شناورساخته و اکنون بدنه شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما آماده و موتور شناور نسب شده است و تا دو ماه آینده شفت و تسمه پروانه این شناور وارد کشور می شود.


چگینی گفت : اکنون بزرگترین شناور منطقه به طول 43 متر در اختیار قطر است اما شناور تحقیقاتی ایران حدود 50 متر است که امکان ورود به اقیانوس را دارد و از نظر توانایی مقابله با امواج سهمگین دریا برتری مناسبی نسبت به شناورهای فعلی منطقه داراست این شناور 10 متر عرض و 12 متر ارتفاع دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات گفت: برای اجرای این طرح 25 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته اس که تا کنون 20 میلیارد آن تامین شده است .

رحیمی معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز گفت: خوشبختانه با این تجربه در آینده ای نزدیک کشورهای منطقه نیز برای استفاده از تجربه کشور در زمینه اقیانوس پیماهابه ما مراجعه خواهند کرد.

احمدی افزود: با توجه به دانش فرا رشته ای این صنعت ، دولت توجه ویژه ای برای توسعه این بخش خواهد داشت.

ساخت نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشور اردیبهشت 90 در مجتمع کشتی سازی و صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس آغاز شد.

توان ماندگاری در دریا به مدت 45 روز، داشتن آب شیرین کن و دورشدن 3 هزار مایل دریایی از خشکی از قابلیتهای این شناور است .

قرارداد تهیه و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما آذر 88 بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت موسسه ملی اقیانوس شناسی منعقد شد./

انتها خبر/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.