وجود شخصیت‌های خیالی یا غیرواقعی در "300"، این اثر را وارد ژانر فانتزی می‌کند.

"منوچهر اکبرلو" منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت فیلم‌های ضد ایرانی گفت: نخست باید این پیش فرض را پذیرفت که هیچ کشوری برای فرهنگ و تاریخ و دغدغه‌های کشورها فیلم نمی‌سازد، بنابراین طبیعی است که هر گونه استفاده یا تحریف بنا به هدف و نیاز کشور سازنده باشد.

وی افزود: در بسیاری از موارد استفاده از تاریخ یا شخصیت‌های فرهنگ‌‌های دیگر فقط براساس سوژه کلی آن شکل می‌گیرد و داستان فیلم  تخلیی و ساخته و پرداخته ذهن فیلم نامه نویس آن است.

این منتقد بیان کرد: به نظر من فیلم سینمایی" 300" برخلاف فیلم‌هایی مانند "آرگو" ادعایی به روایت تاریخی ندارد و صرفا از یک سوژه تاریخی برای یک داستان تخیلی استفاده می‌کند، بنابراین بحث مطابقت تاریخی یا استخراج تحریف‌های تاریخی در این فیلم معنا ندارد.

اکبرلو بیان کرد: وجود شخصیت‌های خیالی یا غیرواقعی در این اثرآن را وارد ژانر فانتزی می‌کند و دیگر تطابق تاریخی معنا ندارد.

وی ادامه داد: دغدغه‌ ما برای اینکه مردم دنیا با تماشای این گونه فیلم‌ها تفسیر غیرواقعی از آن یا فرهنگ و پیشینه ما داشته باشد دغدغه طبیعی است، اما در حال حاضر همه تلاش‌ها در محکوم کردن این گونه فیلم‌ها خلاصه می‌شود و جالب‌تر آن که برخی ادعای شکایت از این فیلم‌ها را نیز دارند.

وی ادامه داد:در حالی که این اصل بدیهی را در نظر نمی‌گیرند که سازنده از اساس ادعای مستند سازی ندارد که درباره اثر او و درباره واقعی یا جعلی بودن اثر بحث کرد.

اکبرلو بیان کرد: در زمانه‌ای که بسیاری از تولیدات داخلی ما که با بودجه‌های داخلی و نهادهای دولتی ساخته می‌شوند، خودشان تغییری نادرست از فرهنگ و افراد جامعه خودمان را که می‌دهند توجه به فیلم‌های فرهنگ‌های دیگر نویسی نشانی غلط دادن است. یعنی این که راهکارهای ساخت فیلم‌های درجه اول برای مخاطبان ایرانی این است که شخصیت‌ها، روابط و زندگی جاری در آن برای ایرانیان باورپذیر باشد.

وی ادامه داد: زمانی که به این توانایی رسیدیم می‌توانیم به فکر ساخت اثری در خور فرهنگ خودمان باشیم به گونه‌ای که فرهنگمان را به شکل واقعی و انسانی به جهانیان نشان دهیم در این صورت مخاطبان با تصویر درستی از ایران و مردم آن آشنا می‌شوند.

اکبرلو خاطر نشان کرد: در این صورت به طور طبیعی تصاویر جعلی و تحریف شده مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: داستان ، تخیل ، خیال ، تحریف ، دغدغه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار