نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: نهادینه کردن میراث معماری اصیل ایرانی در کالبد ساخت و ساز شهری هویت فرهنگی استان مرکزی را تقویت می کند و باید به عنوان یک برنامه هدفمند دنبال شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، رجایی در دیدار با کارکنان اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: اراک با قدمت 210 سال یکی از نمونه های اصیل معماری ایرانی و اسلامی و شهرهای با بافت شطرنجی است که امروز باید از اصالت و ظرافتهای خاص معماری آن در مدیریت ساخت و سازها بهره گرفت.
وی افزود: یکی از چالشهای جدی کلانشهر اراک در هم ریختگی منظر شهری و ضعف در توازن استقرار خدمات و تاسیسات است درحالی که در بافت قدیم شهر این مهم به بهترین شکل رعایت شده و الگوی موفقی محسوب می شود.
دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهرداری ، شورای شهر و نظام مهندسی ساختمان در استان مرکزی باید در مشارکت با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منشوری واحد را در سیاستهای ساخت و ساز بر اساس داشته های فرهنگی و معماری استان طراحی کرده و به مرحله عمل درآورند.
رجایی بیان کرد: الگوهای ساخت و ساز و معماری گذشته به عنوان میراث معنوی اراک است و حفظ و اشاعه آن رسالت مهم مدیران فرهنگی و اجرایی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این اداره کل در نشستهای مشترکی با مسوولان مدیریت شهری در حال تدوین منشور عملیاتی استفاده از داشته های فرهنگی در نماسازی و روکار بناها و سازه های شهری است./س
 

برچسب ها: میراث ، معماری ، هویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.