چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در شورای آتلانتیک ، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نجات دهنده امنیت جهان خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت دفاع آمریکا؛ هیگل بعد از دریافت جایزه رهبری بین المللی شورای آتلانتیک گفت وی بسیار خوشبخت است که در چنین برهه زمانی خاصی در تاریخ جهان زندگی می کند.
وی افزود در حالی که این برهه زمانی بدون مشکل نیست و تهدیدهای جدیدی هر روز بروز می کند، این ائتلاف دو سوی اقیانوس آرام به عنوان حامی صلح و امنیت عمل کرده است.
هیگل گفت:« من از زمان جنگ جهانی دوم، هیچ حامی قوی تر و مهمتر از ناتو برای حفظ صلح در جهان نمی شناسم.»
وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد ناتو نقشی محوری در برطرف کردن مشکلات از جمله بحران های بشردوستانه و مناقشات در پنجاه سال اول قرن بیست داشته است.
هیگل افزود ناتو و سازمان هایی نظیر این ائتلاف به کشورها این امکان را می دهند در شرایطی که جهان خطرناک است به شکلی صلح آمیز با یکدیگر تعامل کنند.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا گفت با توجه به اقدامات اخیر روسیه در اوکراین، اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید بودجه های دفاعی خود را افزایش دهند.
این درخواست در متن سخنرانی چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا که قرار است وی در مرکز ویلسون ارائه کند مطرح شده است. وزارت دفاع آمریکا روز جمعه بخش هایی از متن این سخنرانی را که درباره اتحاد کشورهای ناتو است منتشر کرد.
میزان هزینه های دفاعی کشورهای هم پیمان آمریکا در سازمان ناتو همواره یکی از دغدغه های اصلی وزرای دفاع آمریکا بوده است. کشورهای عضو ناتو بر اساس توافقی که حاصل شده است باید دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه های دفاعی کنند ولی تنها تعداد محدودی از 28 کشور عضو این سازمان به این تعهد خود پایبند بوده اند.
روز سه شنبه نیز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از آن دسته از کشورهای عضو ناتو که به سطح دو درصد تعیین شده پایبند نیستند خواست میزان کمک های خود را به ناتو افزایش دهند.

اقدامات اخیر روسیه در اوکراین، نگرانی هایی را در میان کشورهای عضو ناتو ایجاد کرده است.
در متن سخنرانی چاک هیگل آمده است:«اقدامات روسیه در اوکراین ارزش ناتو را بسیار واضح کرده است. در درازمدت ما باید انتظار داشته باشیم که روسیه جدیت، استقامت و تعهد سازمان ما را آزمایش کند.»
وی از وزرای دارایی و مقامات بودجه ای ناتو خواست برای بحث درباره هزینه های دفاعی نشستی را تشکیل دهند تا از این طریق اعضای ناتو بتوانند «بن بست مالی کنونی را پشت سر بگذارند.»
 سه سال قبل نیز رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا در آخرین سخنرانی خود به عنوان رئیس پنتاگون گفت در صورتی که کشورهای عضو ناتو هزینه های دفاعی را افزایش ندهند این سازمان رفته رفته «اهمیت خود را به عنوان نهادی نظامی از دست خواهد داد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار