عزم در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران, بنابر گفته صالحی رئیس نمایشگاه و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که باتوجه به وقایع رخ داده تغییر در سه روز نخست نمایشگاه دیده شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگارانحاضر در محل برگزاری نشست رسانه ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که امروز در محل این نمایشگاه برگزار شد، سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه فاصله ی قابل توجهی با یک نمایشگاه استاندارد داریم، افزود: این فاصله ها واقعا جدی هستند.

وی ادامه داد: اهالی رسانه باید این را که بالاخره عزمی برای تغییر وجود دارد و نسیمی برای آن میوزد، ببینند و به مردم منتقل کنند تا بذر امید در دل مردم نسبت به فرهنگ مکتوب نخشکد و اتفاقی بیافتد.

به گفته ی صالحی حرکت های متنوع مطرح شده در روزهای نمایشگاه اقدامات پراکنده نبوده و نقشه ی راه دارند که حول سه مولفه ی اصلی این نمایشگاه که همانا فروشگاه، نمایشگاه و تفرجگاه فرهنگی بر محور کتاب بوده شکل گرفته است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بر اساس سیاست های ده گانه ی تعیین شده برای نمایشگاه کتاب دست به اقداماتی زدیم که یکدیگر را تکمیل می کنند بنابراین، این اقدامات پازلی به هم پیوسته هستند.

وی تصریح کرد: با بیش از دویست نشست سرمایه ی خودمان را در حوزه ی فرهنگ مکتوب می افزاییم و با کرامت اساتید و نخبگان و تعامل نخبگانی بین مرکز و پیرامون فرصتی را برای ارتقای فرهنگ مکتوب ایجاد میکنیم.

وی تاکید کرد: عدالت فرهنگی یعنی حرکت همراه همه ی مردم ایران زمین با هم و نه تهران محوری.

صالحی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران پس از بیست و هفت سال فعالیت امروز شبیه عید نوروز شده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار من از خبرنگاران این است که با توجه به آن که خبر در محیط زیاد است آن ها را پیدا کرده و پس از درگیری با آن ها مراتب را به ما اطلاع دهند.

صالحی در ادامه ی سخنان خود و در پاسخ به سوال اهالی رسانه در خصوص مهمان ویژه ی سال بعد گفت: پس از پایان بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب بخش مهمان ویژه ی سال بعد با تشکیل شورای نمایشگاه کتاب دنبال می شود. در اصل مراد ما از دعوت مهمان ویژه انجام کار تشریفاتی و نمادین نبوده و این امر ادامه ی دیپلماسی فرهنگی بر محور کتاب است.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شده که بحث مهمان ویژه گامی در میان گام ها باشد و نقطه ی اول به حساب نیاید.

صالحی همچنین در جواب سوالی با این مضمون که چرا آمار بازدید کنندگان اعلام نمی شود گفت: من کمی ضد آمارم، به این معنا که سنجش های آماری ما دقیق نیست. آمار غلط رهزن است و بدون دقیق کردن سنجش های آماری نباید آمار داد.

وی ادامه داد: حرکت دیپلماسی فرهنگی دنبال می شود اما همانگونه که روشن است این حرکت ها حرکت های کندی بوده و زیر ساخت های متنوع خود را می طلبد. 

به گفته ی صالحی مسئولان برگزاری نمایشگاه از چند زاویه دیپلماسی فرهنگی را در نظر گرفته اند که از آن میان می توان به سنجش دارای فرهنگی خود با نگاه به بیرون به وسیله ی سالن ترجمه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: سالن ترجمه فقط یه سالن نمایش نیست. شناساسی نسل قابل توجه ایرانیان و خارجیان، برخورداری از قدرت بالا در زمینه ی ترجمه معکوس از وظایف سالن ترجمه است.

صالحی تاکید کرد: همگرایی ها با ناشران بین الملل و تشخیص ناشران با عقبه و قدرت نخبگانی بالا از حرکات دیگر نمایشگاه در زمینه ی دنبال کردن دیپلماسی فرهنگی است.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم معاون فرهنگی وزارت ارشاد بارزترین تفاوت بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نمایشگاه های پیشین را تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه، تکریم و کرامت اهل فرهنگ و نخبگان علمی، تکریم نسبی مخاطب از طریق اطلاع رسانی های متنوع و حمل و نقل ها که تا حدی بهتر شده و ایجاد یک امنیت روانی و نسبی در ناشر و بازدید کننده که این نمایشگاه متولی دارد و بی حساب نیست، دانست.

* 100 اطلاع رسانی میدانی علاوه بر اطلاع رسانی در حوزه ی نقشه در نمایشگاه کتاب انجام شد

"مهدی جعفری" مسئول اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بخش دیگری از نشست رسانه ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر از پیش بینی تلفن گویایی با شماره ی 42553 برای اولین بار برای نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: دیروز دو هزار و 100 تلفن توسط سیستم تلفن گویا پاسخ داده شده است و همچنین در حوزه ی اطلاع رسانی محیطی تا به حال 210 بنر اطلاع رسانی ترویجی در محیط نمایشگاه چاپ و نصب شده اند.

به گفته ی جعفری هم اکنون اپلیکیشن نمایشگاه کتاب از طریق سایت بازار قابل دانلود است تا مخاطبان نمایشگاه با دانلود این اپلیکیشن به راحتی کتاب مورد نظر خود را پیدا کنند.

مدیر بخش اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب در ادامه ی سخنان خود از حضور هفده رادیو از مجموعه صدا و سیما و پخش شصت مورد تیزر از طریق این سازمان خبر داد و گفت: سامانه ی پیامک 1000027 اکنون به منظور کمک به سرشماری بازدید کنندگان پذیرای پیامک های خالی بازدید کنندگان میباشد.

به گفته ی جعفری، تور مجازی بازدید نمایشگاه از امروز در سایت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران راه اندازی میشود و همچنین 100 اطلاع رسانی میدانی علاوه بر اطلاع رسانی در حوزه ی نقشه به صورت رودررو اطلاعات مورد نظر را در اختیار بازدید کنندگان قرار میدهند.

در بخش دیگری از نشست رسانه ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران "همایون امیرزاده" رئیس هیات نظارت بر تخلفات ناشران گفت: بر اساس دستور العمل و خط مشی تعیین شده مبنی بر آن که به جد مواظب باشیم که حقوق مصرف کنندگان و ناشران رعایت شود، با تقویت ابعاد نظارتی و بازرسان در روز سوم شاهد کاهش چشم گیر تخلفات هستیم اما بر اساس همین ادله بیست و سه مورد تخلف ممکن ابلاغ شده است.

به گفته ی امیرزاده از میان هشتاد گزارش، در پنج مورد شاهد تعطیلی یک روزه در بخش ناشران دانشگاهی هستیم که آن هم به دلیل آن بوده که آثار سایر ناشران را ارائه کرده اند. همچنین به این ناشران فرصت یک روزه ای داده شده که اگر روز پس از تعطیلی توانستند آثار خود را ارائه کنند، در محل حوزه ی خود حاضر شوند.

"محمد اله یاری" معاون رئیس نمایشگاه نیز در زمینه ی تراکنش های بانکی انجام شده در سه روز اول فعالیت نمایشگاه گفت: تا به امروز بیست و پنج هزار و 912 تراکنش در یک ثانیه انجام شده که سال گذشته این آمار 8810 تراکنش در 5 ثانیه بود.

به گفته ی اله یاری تا به امروز در کل 151 هزار تراکنش بانکی در بیست و هفتمین نماشگاه بین المللی کتاب تهران انجام شده است.

وی همچنین افزود: سال گذشته 278 میلیارد و 9 میلیون تومان خرید از تراکنش بانکی صورت گرفته و امسال 5 میلیارد تومان خرید از همان طریق انجام شده است.


انتهای پیام/ اس



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.