وی افزود: محدودیتهای اقتصادی باعث شده تولیدکننده بداند چیزی که قرار است تنها نیمساعت با آن بازی شود، نیاز نیست گرانقیمت باشد. البته این نکته به تولیدکننده هرگز این اجازه را نخواهد داد که اسباببازی غیربهداشتی تولید کند.
بنیاب با اشاره به اینکه تولیدات حوزه اسباب بازی را از 2 زاویه دید اقتصاد و فرهنگ میتوان برررسی کرد، گفت: در حوزه اقتصاد باید به این نکته توجه کرد که نباید محصولی تولید شود که به مصرفزدگی دامن زند. اگر یک اسباببازی میتواند برای چند نسل مفید باشد و برای ساخت آن به 10درصد هزینه بیشتر نیاز است، باید به همین شکل تولید شود، زیرا در جریان تولید نیروی انسانی، زمان و منابع بسیاری صرف میشود.
وی ادامه داد: از منظر فرهنگی نیز با همین موضوع مصرفزدگی و اسراف مواجهیم. درست نیست کالایی تولید شود که با یک بار مصرف دور انداخته شود و به این ترتیب، مردم را به مصرفگرایی سوق دهد. ما به عنوان تولیدکننده اسباببازی باید به شکلی عمل کنیم که از مصرفگرایی جلوگیری شود.
«مصطفی کریمی» نیز در این نشست گفت: در سالهای پیش از دبستان و اوایل دبستان، یادگیری بچهها از طریق بازی است، اما بازی تعاریف مختلفی نزد صاحبنظران دارد.
این پژوهشگر در ادامه سخنانش به بررسی آرای روانشناسان مشهور درباره بازی پرداخت.
«آزاده بیات» طراح صنعتی و طراح اسباب بازی میهمان دیگر این نشست بود. او درباره ایده «کتاب- اسباببازی» اظهار کرد: همه ما در کودکی بازی کردهایم و کتاب خواندهایم، اما باید دید چه چیزی است که کتاب و بازی را به هم متصل کرده و کتاب-اسباببازی میسازد.
وی ادامه داد: کتاب، اسباببازی یکی از ابزارهایی است که موجب ارتقای تخیل کودک شده و به او این امکان را میدهد که در فضایی سهبعدی با موضوع کتاب ارتباط برقرار کند. این کتابها به ویژه در مفاهیم انتزاعی و علوم بسیار کاربرد دارند. کودک با استفاده از این کتابها با موضوع درگیر شده و به آن تعلق خاطر پیدا میکند.
بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.
انتهای پیام/