رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران از احصا 23 عنوان نمایشگاهی برای رصد تخلفات احتمالی نمایشگاه امسال کتاب تهران خبر داد. وی همچنین با اعلام اینکه با یک ناشر عرب به جهت عرضه کتابی که در آن نام «خلیج فارس» جعل شده، برخورد صورت گرفته است، نسبت به هر گونه جعل نام خلیج فارس و همچنین عرضه کتاب های غیرمجاز در نمایشگاه امسال کتاب تهران هشدار داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،، نشست خبری همایون امیرزاده رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران صبح امروز در محل ستاد اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیرزاده با اشاره به مصوبات دو جلسه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران گفت: امسال با تدابیری که توسط اعضای هیات اتخاذ شد، مقرر شد علاوه بر برگزاری نشست هایی که به منظور طی شدن روال قانونی با هدف حمایت از ناشران و بازدیدکنندگان و خریداران کتاب برگزار می شود، گزارش هایی که از کمیته های مختلف به خصوص کمیته ناشران داخلی دریافت می شود، مبنای رسیدگی به شکایات وارده به هیات رسیدگی به تخلفات ناشران باشد.

وی با اشاره به گسترش ابعاد نظارتی در تقویت شمار بازرسان در کمیته ناشران هدف از این کار را استحکام در آرای صادره عنوان کرد و یادآور شد: امسال با رویکرد نظارتی قویتر کار خود را ادامه داده ایم و به همین منظور در جلسه اول سربازرسان کمیته ناشران داخلی با بازرسان کمیته جلسه ای داشتند و در این جلسه زمینه های لازم برای فعالیت فراهم شد .

وی مهمترین موضوع مورد توجه اعضای هیات رسیدگی به تخلفات ناشران را در نمایشگاه امسال را این مساله عنوان کرد که برای جلوگیری از بروز تخلفات، هیچ راهی غیر از اصلاح برخی از ضوابط برگزاری نمایشگاه در حوزه های مختلف وجود ندارد و ما باید به منظور حفظ حقوق حرفه ای ناشران برخی از ضوابط برگزاری نمایشگاه را اصلاح کنیم.

امیرزاده حاصل مصوبات دو جلسه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران را برشمرد و گفت: از نظر هیات رسیدگی به تخلفات ناشران و بر اساس ضوابط اعلام شده 23 عنوان تخلف احصا شده است که در صورت بروز هر یک از آنها با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی هدف از این سیاست را حفظ حقوق ناشران پرشماری که به شکلی قانون مند در نمایشگاه حضور یافته اند عنوان کرد و گفت: نباید به خاطر معدود افرادی که با تخلفات احتمالی خود فرآیند سالم حوزه نشر را مختل می کنند، از حقوق ناشران قانون مدار دفاع نکرد.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران افزود: یکی از این موارد تخلفی ارایه کتب غیرمجاز است. کتب غیرمجاز هم به آثاری اطلاق می شود که بدون مجوز وزارت ارشاد در بخش داخلی عرضه شده باشد. در بخش بین الملل هم با توجه به اینکه کتاب های ورودی به این بخش با ضوابط نشر کشور باید همخوانی داشته باشد آثاری که امنیت سیاسی و اخلاقی کشور را با خدشه مواجه کنند، به خصوص آثاری که نام خلیج فارس را جعل کرده باشند، مورد برخورد قانونی قرار می گیرند.

وی افزود: امروز یک مورد در همین زمینه (جعل نام خلیج فارس) در یکی از غرفه ها داشتیم که برخورد قانونی با آن صورت پذیرفته است و این مساله هم از آنجا ناشی می شد که ضوابط نشر ما با ضوابط نشر سایر کشورها تفاوت دارد و بروز چنین اتفاقاتی در نمایشگاه طبیعی است اما من تایید می کنم که نبود مکانیزم مشخص در این زمینه و اشکالات آیین نامه های انضباطی باعث بروز این مشکل شده است.

امیرزاده از دیگر موارد تخلفی ناشران نمایشگاه کتاب امسال را ارایه و فروش کتب سایر ناشران عنوان کرد و گفت: البته دو تبصره برای این ماده قانونی تصویب شده است که آن هم شامل کتاب های مرجع شامل قرآن، مفاتیح و دایره المعارف ها است. عرضه چنین کتاب هایی که چاپ یک ناشر باشد، از سوی ناشران دیگر بلامانع است اما چنانچه در این موارد هم شاکی خصوصی وجود داشته باشد قطعاً در راستای رعایت حقوق مولفان، مصنفان و ناشران باید رضایت لازم از ناشر اصلی کسب شود.

همچنین به گفته وی ناشران می توانند تا سقف 5 کتاب دیگر از یک ناشر غیر را مشروط به آن که شاکی خصوصی نداشته باشد، در غرفه خود عرضه کنند.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران همچنین با اشاره به انصراف تعدادی از ناشرانی که برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده بودند گفت: 6 ناشری که غرفه گرفته بودند جریمه شدند.

به گفته امیرزاده عرضه کتب بدون شناسنامه، ارایه کتب غیرمرتبط با موضوع سالن ها، عرضه کتب منتشر شده از سال 87 به قبل از دیگر تخلفاتی بود که در دو روز اول نمایشگاه صورت گرفته است. واگذاری غرفه به غیر، عدم رعایت دستورالعمل ابلاغی نمایشگاه، فروش کالاهای غیرکتابی به جز کتاب هایی که هراهشان سی دی هست، معاوضه بن با وجه نقد، اجرای فعالیت های جنبی بدون هماهنگی از دیگر تخلفاتی است که برخی از ناشران مرتکب آن شدند.

وی گفت: مخدوش بودن قیمت پشت جلد کتاب از چالش های دو سه سال اخیر بوده است. هیات رسیدگی به تخلفات ناشران به این نتیجه رسید که کتاب های سال 88 و90 چون تابع افزایش قیمت در آن زمان نشده اند چنانچه تغییر قیمت توسط ناشر اصلی انجام شده باشد و مهر ناشر هم روی آن باشد این تغییر قیمت بلااشکال است. اما در خصوص کتاب های منتشر شده در سال های 91 و 92 با توجه به این که در سال های قبل افزایش قیمت لحاظ شده، تغییر قیمت پشت جلد ممنوع است.

وی همچنین گفت: حضور افراد غیرمسئول در غرفه، بر هم زدن نظم عمومی، عدم نصب کارت شناسایی، فقدان کپسول و دیگر لوازم مصوب برای حضور در غرفه هم تخلف محسوب می شود.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران بر لزوم رعایت عفاف و حجاب در غرفه ها تاکید کرد و یادآور شد: بحث عفاف و حجاب با جدیت و اعتقاد کامل هم مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم مورد تاکید رئیس نمایشگاه کتاب تهران است و انشاء الله با همکاری و اعتقادی که ناشران به این مساله دارند، مشکلی در این خصوص به وجود نخواهد آمد.

وی با اشاره به بازرسی صورت گرفته در محل های مختلف نمایشگاه از کتاب های عرضه شده گفت: نتیجه این بازرسی امروز به دست ما می رسد و در این زمینه اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت اما هر اقدامی که فرآیند سالن نمایشگاه را دچار اختلال کند بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها با آن برخورد صورت خواهد گرفت.

امیرزاده در پاسخ به سوالی در مورد عرضه کتاب هایی مرتبط با فرقه دراویش گنابادی گفت: در این خصوص تا کنون هیچ گزارشی به ما نرسیده است اما این موضوع در کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران تلاش می کند تا حد ممکن به بحث های محتوای ورود نکند.

وی همچنین نسبت به هر گونه تخلف نمایشگاهی در مورد عرضه کتاب هایی که نام خلیج فارس در آنها جعل شده باشد هشدار داد و گفت: خلیج فارس نماد صلح و دوستی در منطقه است و ریشه در فرهنگ ما دارد و هرگونه تلاش برای جعل نام این آبراه بزرگ در تضاد با هویت دینی، ملی و اعتقادی ما است و قطعاً بی توجهی به چنین تخلفی پذیرفتنی نیست و ما به عنوان برگزارکننده و مجریان این نمایشگاه هیچگونه توجیهی را در این خصوص نخواهیم پذیرفت و با تخلفات احتمالی برخورد می کنیم.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران همچنین در خصوص عرضه کتاب هایی از صادق هدایت در نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت: هر ساله در نمایشگاه کتاب گزارش هایی در زمینه های مختلف به دست ما می رسد که البته بخشی از این گزارش ها واقعاً به دور از واقعیت است تا زمانی که بازرسان نظارت ما در بخش های مختلف نمایشگاه که تعدادشان هم کم نیست گزارشی مستند در خصوص این مساله به ما ندهند ارایه هرگونه اخبار محل اشکال است، در این مورد هم تا کنون گزارشی به ما نرسیده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.