مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : تاخیر در گل دهی باغ های پرتقال استان در سال جاری عادی است و کشاورزان نگران نباشند.

 

محمد تقی شکوهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود برخی از کشاورزان استان در تماس با کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به وضعیت گل دهی باغ مرکبات بویژه درختان پرتقال در مقایسه با درختان نارنگی ابراز نگرانی کردند.

وی گفت : به علت بارش برف و یخبندان شدید بهمن ماه سال پیش درختان پرتقال که از مقاومت کمتری نسبت به نارنگی برخوردارند، با تاخیر در حال گل دهی مواجه هستند.

او افزود : درختان پرتقال باغ هایی که در دامنه ها واقع هستند خسارت بیشتری را متحمل شدند که باغداران می توانند با تغذیه و آبیاری مناسب به گل دهی آنها کمک کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت : نوسانات دمای هوای در استان از جمله در دو ماه گذشته زیاد بود و همین موضوع نیز سبب شد تا گل دهی باغ مرکبات در مناطق مختلف هماهنگ نباشد و یا به تاخیر بیافتد.

وی با اظهار این که کشاورزان باید برای گل دهی درختان پرتقال تا پایان اردیبهشت منتظر بمانند، افزود : در حال حاضر باغ های بزرگ مرکبات در دشت و جلکه های مازندران حداکثر گل دهی را انجام دادند.

مازندران حدود 115 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که بیش از 110 هزار هکتار آن بارآور است.

بیش از 25 هزار هکتار از باغ های مرکبات مازندران به ارقام مختلف نارنگی اختصاص دارد و سطح باغ های پرتقال مازندران هم حدود 79 هزار هکتار است.

سالانه بیش از دو میلیون تن انواع مرکبات از باغ های مرکبات مازندران برداشت می شود.

بارش برف کم سابقه یک و نیم متری بهمن ماه سال گذشته بر اساس اعلام مسوولان حدود هفت هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف استان مازندران خسارت وارد کرد./س


برچسب ها: باغ ، پرتقال ، گل دهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.