عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در بلند مدت تولید "کلزا" در کشور است که مدت 10 سال آینده بتوانیم 70 درصد روغن مورد نیاز کشور را تامین کرده و واردات را کاهش دهیم.

بهرام بیرانوند، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود : وزارت جهادکشاورزی برنامه هایی را در راستای تولید برخی محصولات استراتژیک در داخل کشور در نظر دارد

وی تصریح کرد:واردات میلیون تنی کنجاله سویا به کشور و افزایش تولید آن نیازمند حمایت جدی صنعت دام و طیوراست.

بیرانوند خاطرنشان کرد:باتوجه به وابستگی کشورمان به واردات کنجاله سویا و افزایش مصرف ، کنجاله سویا روند رو به کاهشی نخواهد داشت و ضروریست در داخل کشور تولیدات اش مورد توجه واقع شود.

نماینده مردم بروجرد با بیان اینکه سویا از جمله محصولاتی است که بومی منطقه ما نبوده و قبلاً سطح زیر کشت این محصول را نداشتیم تصریح کرد : چنانچه بخواهیم میلیون ها تن سویا در داخل کشور تولید کنیم باید صدها هزارهکتار زمین را زیر کشت سویا ببریم.

وی افزود : با اختصاص برخی زمین های کشاورزی به کشت سویا قطعاً باید راندمان در آبیاری افزایش یابد و همچنین از کود هوشمند ،ارقام پرمحصول استفاده کنیم و برخی از زمین های کشت گندم و جو را آزاد کرده ،و زیر کشت سویا ببریم.

بیرانوند با اشاره به محدودیت منابع آبی در کشور عنوان کرد : اختصاص زمین های جدید به زیرکشت نیازمند تامین منابع آبی و شیرین کردن آب های شور برای تامین آب مورد نیاز زمین ها خواهد بود که این کاردر کشورمان با صرفه هزینه های بسیار بالا امکان پذیر خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر اقتصادی به صرفه است که چنین اقداماتی در راستای تامین کنجاله سویا انجام شود افزود: بنده با واردات هر نوع محصولی کاملاً مخالف هستم و بهتر است با در نظر گرفتن برخی از مکان های کشور که مناسب این نوع کشت است و یا آزاد سازی برخی زمین های کشاورزی به حد مورد نیاززمین هایی را به کشت سویا اختصاص داد که این کار هم زمانبر خواهد بود.

وی در ادامه گفت : به گفته وزیر جهادکشاورزی رها سازی برخی زمین ها و تشویق به کشت دانه های کلزا در طی یک پروسه زمانی ظریب خودکفایی ارتقاء خواهد یافت .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار