روزنامه جروزالم پست نوشت رئیس دفتر سیاسی حماس بر پایبندی این جنبش به ادامه دادن به جنگ مقدس علیه اسرائیل تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه جروزالم پست نوشت: "خالد مشعل"، رئیس دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه یعنی یک هفته پس از آن که قرارداد آشتی با فتح را امضا کرد، بر پایبندی این جنبش به ادامه دادن به جنگ مقدس علیه اسرائیل تاکید کرد. 

این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم "هرب کینون" و "خالد ابو طعمه" افزود: مشعل در نخستین اظهارات عمومی خود پس از اعلام توافق حماس با فتح گفت: مقاومت و تفنگ راه ما و جهاد انتخاب ما است. 

مشعل این سخنان را در تماس تلفنی، خطاب به صدها فلسطینی که در مراسم تدفین عادل و "عماد عوض الله"، دو عضو گروه حماس شرکت کرده بودند، بیان کرده است. 

اسرائیل پیکر این دو برادر را پس از گذشت 16 سال از مرگشان به دست سربازان اسرائیلی، به تشکیلات خودگردان تحویل داد. 

مشعل گفت در آستانه شکست مذاکرات صلح با اسرائیل، فلسطینیان نیازمند یک تصمیم سیاسی متحد و یک راهکار مشترک بودند که آن‌ها را به سمت آزادسازی سرزمین ها و اماکن مقدس و بازگشت مهاجران فلسطینی به خانه هایشان هدایت کند. 

وی درمورد چشم اندازهای موفقیت توافقنامه وحدتی که فتح و حماس 23 آوریل در نوار غزه به امضا رساندند، ابراز خوش بینی کرد و افزود درحالیکه حماس با اقدام سیاسی و دیپلماتیک برضد اسرائیل در عرصه بین المللی موافق است، اما برمسئله جهاد و مقاومت هم تاکید دارد. 

"محمود الزهار"، یکی از رهبران حماس نیز گفت توافق وحدت با جنبش فتح موضع حماس دربرخورد با اسرائیل را تغییر نخواهد داد.  

این توافق بدان معنی نیست که حماس حق حیات اسرائیل را به رسمیت می شناسد یا این که گزارش فعالیت های این گروه در نوار غزه در اختیار "محمود عباس"، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار خواهد گرفت. 

الزهار گفت محمود عباس زمانی تصمیم گرفت با حماس توافق کند که پیشرفتی در مذاکرات صلح تحت حمایت آمریکا حاصل نشد. وی افزود محمود عباس به خاطر توافق وحدت با حماس از جانب آمریکایی ها با فشارهای زیادی مواجه است. 

وی افزود از این رو محمود عباس برای شروع گفتگوها در زمینه تشکیل دولت وحدت تعجیل نمی کند. عباس می خواهد اطمینان یابد کمک مالی آمریکا به تشکیلات خودگردان ادامه خواهد یافت. 

یک مقام جنبش فتح در رام الله در پاسخ به سخنان محمود الزهار گفت چنین اظهاراتی به وحدت فلسطینیان کمک نمی کند و حتی ممکن است مانع تحقق آن شود. 

یک مقام اسرائیلی هم در واکنش به این اظهارات مدعی شد: آن‌ها برای خودشان حرف می زنند و این افسانه را القا می کنند که حماس تاحدودی تغییر و مواضعش را تعدیل کرده است. اما حماس هنوز یک سازمان جهادی تندرو است که خواهان نابودی اسرائیل است. 

وی با اشاره به محمود عباس گفت: بدیهی است سران فلسطین اگر با این قاتلان متحد شوند، نمی توانند به اسرائیل بیایند و بگویند خواهان صلح هستند. 

با این وجود پیام اسرائیل به جامعه بین المللی این است که اگر عباس پیمان وحدت خود با حماس را زیر پا بگذارد، مذاکرات مستقیمی که هفته گذشته متوقف شد، می تواند دوباره از سر گرفته شود.

وی تاکید کرد: اگر پیمان وحدت فلسطینیان اجرا و یک دولت وحدت فلسطینی با حمایت حماس تشکیل شود، ما به گزینه های دیگر فکر خواهیم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار