مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: برای جلوگیری از افزایش بیابان و در راستای بیابان‌زدایی، در ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی ساوه نهال کاشته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، پاژنامه افزود: ساوه دارای 85 هزار هکتار اراضی بیابانی است و این اراضی بیابانی بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه دامداران، افت سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: مطالعات و بررسی های انجام شده نشانگر آن است که کشور ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیم گرم و نیمه خشک و خشک خود، در وضعیت نامناسبی از لحاظ تأمین آب قرار دارد و خشکسالی به عنوان بلایی طبیعی و پدیده ای اجتناب ناپذیر، از دیرباز در پهنه وسیع کشور ایران وقوع یافته و می یابد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: این امر بیانگر احتمال وقوع خشکسالی های بیشتر در آینده نسبت به گذشته ولی متأسفانه بسیاری، خشکسالی را واقعه ای تصادفی و نادر می پندارند، اما این واقعه تقریبا در تمامی مناطق اقلیمی رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه بنابراین این مسأله در نهایت بر وضعیت معیشتی کشاورزان و مردم ساکن دشت ها تأثیر گذاشته گفت: خشکسالی و افزایش سطح بیابان ها خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می کند و برای برون رفت از این وضعیت بحرانی، کشاورزان و باغداران با اعمال مدیریت صحیح بر منابع آب موجود و در دسترس خود، از وقوع این واقعه تلخ، جلوگیری کنند.

پاژنامه با بیان اینکه برای تثبیت اراضی بیابانی و جلوگیری از بیابان‌زایی هرساله طرح‌هایی اجرا می‌شود، افزود: در حال حاضر 365 هکتار بوته‌کاری از نوع آتریپلکس یا اسفناج وحشی، 300 هکتار هلالی آبگیر و 200 متر مکعب عملیات خشکه‌چین در اراضی بیابانی طراز ناهید اجرا شده است.

وی تصریح کرد حفظ اکوسیستم و تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی را از اهداف نهال کاری است و تاکنون در سطح شهرستان ساوه بیش از هزار هکتار طرح بیابان‌زدایی اجرا شده است./س
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.