نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین ضرب الاجل برای حل معضلات زیست محیطی شرکت املاح معدنی ایران (سولفات سدیم) در تالاب میقان اراک و پیشگیری از فاجعه زیست محیطی در این زیستگاه کم نظیر شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، رجایی افزود: برداشتهای بی رویه و برخی اقدامات عمرانی غیراصولی در سالهای فعالیت شرکت املاح معدنی ایران در تالاب میقان رژیم آبی و اکولوژیک این زیستگاه مهم پرندگان را برهم زده و ادامه این روند به خشک شدن تالاب می انجامد.

وی گفت : تالاب کویری میقان تالاب میقان اراک به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد و ارزشهای زیستی متعدد پرونده ثبتی در کنوانسیون رامسر دارد اما تاخیر در اصلاح آسیبهای زیست محیطی روند ثبت آن را کند کرده است.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود : کم توجهی به اصلاح آسیبهای تالاب میقان اراک به نابودی تنوع زیستی گیاهی و جانوری و بروز پدیده طوفانهای گردو خاک بر روی اراک می انجامد و در صورت خشک شدن منابع آبی دمای هوای اراک حداقل دو درجه بالا می رود.

رجایی گفت : تالاب میقان اراک به لحاظ ویژگیهای زیست محیطی کمتر از دریاچه ارومیه نیست و اگر روند تخربیی کنونی ادامه یابد سرنوشتی چون دریاچه بختگان و هامون در انتظار آن است.

وی افزود : بر اساس برنامه پنجم توسعه هر فعالیت عمرانی و صنعتی مستلزم در یافت مجوز زیست محیطی است و هیچ بهانه ای در تخریب زیست محیطی این تالاب پذیرفته نیست./س
 

برچسب ها: حل ، معضلات ، زیست محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.