اولین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران همراه با حاشیه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دیروز (چهارشنبه،10 اردیبهشت‌ماه) در محل مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی بود که هنوز برخی فضاهای مختلف تکمیل نشده و نیاز به آماده سازی دارد.

بنا بر اعلام مسئولان، در نمایشگاه بیست و هفتم‌، 1296 ناشر عمومی‌، 623 ناشر دانشگاهی‌، 283 ناشر کودک و نوجوان‌ و 128 ناشر آموزشی حضور دارند. در مجموع 2330 ناشر بیش از 26 هزار عنوان کتاب را به نمایشگاه کتاب می‌آورند. همچنین امسال 107 هزار کتاب لاتین و 25 هزار عنوان کتاب عربی در نمایشگاه عرضه می‌شود.

در نخستین ساعت‌های گشایش نمایشگاه کتاب همه اهالی کتاب در حال آماده‌سازی غرفه ها و طراحی فضای مصلا بودند. در همه سالن‌ها غرفه‌های بسیاری خالی و ورودی‌های آن‌ها پوشیده شده بود. همچنین بسیاری از غرفه‌ها هنوز کامل نشده‌اند و مسئولان این غرفه‌ها در حال چیدن قفسه‌ها و کتاب‌ها هستند. 

نمایشگاه کتاب در اولین روز تقریبا خلوت بود و بیشتر مراجعان آن را غرفه‌داران و ناشران تشکیل دادند، اما مراجعانی هم برای خرید کتاب آمده‌ بودند و  همچنین گروه‌های دانش‌آموزی از طرف مدرسه‌ها برای بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلا حاضر بودند.

فضای مصلا همچنان در اختیار بخش‌هایی غیرمرتبط با کتاب است و غرفه‌هایی در مصلا به فروش اینترنت و خدمات بانک و بیمه و محصولات آموزش زبان اختصاص یافته است. صدای رادیو نمایشگاه هم همچنان آزار دهنده است و به معرفی کتاب‌های کنکوری و آموزشی می‌پردازد.

همزمان با آغاز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مأموران گشت ارشاد در ورودی‌های مصلای تهران حاضر شده و به برخی مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه تذکر می‌دهند.

اولن مهمان در نخستین روز برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، وزیر نیرو بود که از بخش‌های مختلف بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

سالن 22 تا 25 نمایشگاه کتاب تهران به ناشران کودک و نوجوان اختصاص یافته است و نخستین روز از نمایشگاه کتاب در ساعات پایانی خود هنوز دستگاههای کارتخوان وصل نشده اند، هیچ تهویه ای برای سالن ها در نظر گرفته نشده و گرما و خاک بچه ها و حتی بزرگتر ها را آزار می دهد.

هزینه غرفه بندی در نمایشگاه بیست و هفتم بر اساس تعرفه های جدید محاسبه شده و تا 250 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. امسال برای نصب هر بنر از ناشران مبلغ 40 هزار تومان دریافت شده و این جدای از هزینه ای است که شرکت کنندگان در سالن کودک و نوجوان برای اجاره غرفه پرداخت کرده اند.

یکی دیگر از مواردی که حتی در نخستین روز از  نمایشگاه امسال به چشم می خورد کاهش قدرت خرید خانواده ها بود و بسیاری از مراجعه کنندگان در پی خرید کتابهای آموزشی و یا کتابهایی بودند که به اصطلاح کتابهای بازاری و بی ارزش به حساب می آیند و با بهای کمتر به فروش می رسند.

امسال هم این عبارت زیاد به چشم می خورد: «4 جلد کتاب داستان 2 هزار تومان»، «5 جلد کتاب نقاشی 2500 تومان » همچنانکه کتابهایی با قطع نامتعارف هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارد.


انتهای پیام/اق

برچسب ها: ادبیات ، نمایشگاه ، کتاب ، حاشیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار