مساحت این کارخانه بالغ بر چهار هزار متر مربع است و شامل قسمتهای مختلفی از جمله بخش کارگذاری موتورها، انبار پنبه، بخش تبدیل پنبه و .... است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از آغاز مرمت کارخانه پنبه پاک کنی گرمسار خبر داد.
 محمدحسین بحرالعلومی گفت: فاز اول مرمت این کارخانه تاریخی با همکاری اداره میراث فرهنگی و شهرداری شهرستان گرمسار آغاز شده است.
وی گفت: فاز اول مرمت این بنای تاریخی شامل اندود و سفیدکاری دیوارها، تعمیر درها و پنجره ها، نصب شیشه، نقاشی درها و پنجره ها، سیم کشی و کابل کشی، نصب روشنایی به شکل اولیه، تمیزکاری و چیدمان وسایل کارخانه و دستگاه ها و ... است.
بحرالعلومی با بیان اینکه مرحله اول مرمت این کارخانه هفته جاری به پایان می رسد، افزود: این کارخانه پس از انجام مراحل بعدی مرمت به باغ موزه صنعت گرمسار تبدیل خواهد شد.
کارخانه پنبه پاک کنی گرمسار در سال 1304 هجری شمسی فعالیت خود ر ا آغاز کرده است، مساحت این کارخانه بالغ بر چهار هزار متر مربع است و شامل قسمتهای مختلفی از جمله بخش کارگذاری موتورها، انبار پنبه، بخش تبدیل پنبه و .... است.
این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم شهرستان گرمسار واقع شده و در دو طبقه و با پلان مستطیل شکل ساخته شده است.
نمای ساختمان بسیار ساده است و فقط در لبه فوقانی آن کنگره های آجری در یک ردیف دور تا دور ساختمان به غیر از ضلع جنوبی آن وجود دارد.
مصالح تشکیل دهنده اصلی در انبارها خشت و گل است که یک ردیف آجر، نمای خارجی ستونهای آن را شامل می شود که در نگاه اول به نظر کاروانسرایی درون شهری می رسد که بعدها تغییر کاربری پیدا کرده اما از همان ابتدا به عنوان انبار پنبه ساخته شده است و الگوی ساخت آن از پلان کاروانسراهای این منطقه نشات گرفته است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
خسته نباشید چرا اسمی از اساتیدی که در مرمت مشارکت داشتند نیست ممنون