افشین شریفی گفت: در جهان پرهیاهوی امروز که اعتیاد به مواد مخدر بسیار شایع شده و دولتها با صرف هزینه های گزاف به دنبال ارائه راهکارهایی هستند که مانع افزایش اعتیاد شوند، این بلای خانمان سوز دوپینگ است که بدون سر و صدا و بدون هیچ مقابله ای با سرعت در جامعه پیش می رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


 

وی افزود:آسیب دوپینگ و استفاده از موادنیروزا همپای اعتیاد و استفاده از موادمخدر است، اما متاسفانه هیچ نهاد یا ارگانی در کشور وجود ندارد که به جوانان این هشدار را بدهد که استفاده از مواد نیروزا و دوپینگ کردن همپای اعتیاد و استفاده از مواد مخدر است.

شریفی گفت: امروزه دوپینگ سراسر ورزش دنیا را در برگرفته، با این تفاوت که در کشورهای توسعه یافته استفاده از داروها کارشناسی شده و زیر نظر متخصصین مجرب و کارآزموده است، اما در کشور ما این داروها بدون برنامه و بدون وجود متخصص و به صورت بسیار خطرناکی استفاده می شود.

این مربی و داور فدراسیون پرورش اندام ایران به تفاوتهای ترک اعتیاد و ترک دوپینگ اشاره کرد و گفت: فردی که مصرف مواد مخدر را ترک می کند با آغوش باز جامعه مواجه شده و در ادامه بدنی سالم و روحیه ای شاداب خواهد داشت، اما فردی که مصرف مواد نیروزا را ترک می کند به علت افت شدید بدنی و از بین رفتن عضلات و اندام متناسب اش، به نوعی با طرد شدن از سوی جامعه مواجه می شود، چرا که شخصیت چنین افرادی تنها در قهرمانی ورزش و داشتن عضلاتی تنومند خلاصه شده است.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی گرایش روانشناسی ورزشی اظهار کرد: عوارض جسمی، روحی و روانی دوپینگ نه تنها از فرد به جامعه سرایت می کند و باعث به وجود آمدن ناامنی در اجتماع می شود، بلکه تبعات آن در آینده دامن گیر فرزندان و خانواده فرد دوپینگی نیز می شود.

وی افزود: پایان نامه کارشناسی ارشد من با عنوان «بررسی رابطه افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در ورزشکاران دوپینگی» است که برای اولین بار در دنیا صورت گرفته که نتایج بدست آمده از آن بسیار نگران کننده است تا جایی که به خاطر نتایج قابل توجه این پایان نامه قرار است که یک سمپوزیوم جهانی در تابستان امسال در دانشگاه خوراسگان اصفهان برگزار شود.

شریفی با ارائه راهکارهایی برای مقابله با پدیده شوم دوپینگ، گفت: اولین کاری که در این راستا باید صورت گیرد نظارت کامل بر باشگاه ها، خصوصا باشگاه های بدنسازی و مربیانی است که در آنجا مشغول کار مربیگری هستند، چرا که امروزه در باشگاه های بدنسازی اپیدمی شده که افراد غیر متخصص با نام مربی برای جوانان و ورزشکاران دست به قلم شده و از تجویز هیچ گونه داروی استروییدی کوتاهی نمی کنند./س

برچسب ها: کرمانشاه ، پرورش ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.