یحیایی، نویسنده کتاب، «حجامت جامع» را نگرشی جدید تعریف کرده که به روش درست درمان شدن و درست زندگی کردن انسانهای پاک توجه دارد.
مؤلف معتقد است، اثرش بر اساس طب قدیم، طب سنتی و الهامات درونی به همراه تز جدیدی ابداع شده است. وی بعد از تشریح چهار مقوله «دیدگاه ضدحجامت» ، «دیدگاه ضد خون دادن» ، «فرق بین حجامت و خون دادن» و «مکاشفه» به اصول و 6 مرحله حجامت جامع و هفت ویژگی حجامت کننده پرداخته است.
از مهمترین مباحث کتاب میتوان به دیدگاه ابوعلیسینا درباره حجامت اشاره کرد که معتقد بود حجامت آثار خیلی مهمی دارد: مواد زاید (سموم بدن) را از همان اندام و عضو که زیر حجامت است بیرون میآورد و همچنین مایعات حیاتی (آهن-کلسیم-فسفر-روی-ویتامینها و...) که همراه تخلیه خلطها هنگام خونگیری بیرون میآید، هنگام حجامت خارج نمیشود.
نویسنده کتاب، «حجامت جامع» را هماهنگی بین جسم و ذهن و روح و همچنین تقویت نیروهای مابین تن و روان برای یافتن خویش (خودشناسی) به منظور رسیدن به تکامل الهی (خداشناسی) توصیف کرده است.
به نوشته او، در واقع میتوان به وسیله «حجامت جامع» نظم و کارکرد بین اعضای بدن را به بهترین نحو ممکن، به حداکثر توان خود رساند.
مؤلف در سومین بخش کتاب درباره «حجامت مناسب و نامناسب ایام هفته» با اشاره به دلایل بد و خوب بودن حجامت در روزهای هفته آورده است، روزهای شنبه به دلیل پدیدار شدن لک و پیس در بدن و صورت و چهارشنبه به دلیل نحسی مستمر، حجامت نامناسب است.
یحیایی در تشریح تأثیر کیفیت فصول در بدن انسان، درباره تأثیر فصل بهار آورده است: بهار اگر بر مزاج بهاری پایدار باشد و در آن دگرگونی رخ دهد، بهترین فصل و با مزاج روح و خون همساز و سازگار است. در این فصل بیماریهای مزمن بروز میکنند زیرا در بهار خلطهای راکد به جریان میافتند و روان میشوند. بنابراین حال بیماران مالیخولیا وخیم تر میشود.
نویسنده در بخشهای پایانی کتاب خود شیوه انجام حجامت را به زبان ساده توضیح داده است.