تحلیلگر، نویسنده و مدیر مرکز پلاوشرفاند ، در گفتگو با صدای آمریکا به پرسش ها پیرامون مقاله تازه اش با موضوع تحولات اخیر در مذاکرات هسته ای ایران پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "جو سیرینسیونه"، تحلیلگر، نویسنده و مدیر مرکز پلاوشرفاند ، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا  به پرسش ها پیرامون مقاله تازه اش با موضوع تحولات اخیر در مذاکرات هسته ای ایران پاسخ داد.

سیرینسیونه در مقاله ای که هفته گذشته در نشریه اتلانتیک منتشر شده است، نسبت به حصول توافق هسته ای و موفقیت مذاکرات ابراز خوشبینی کرده بود.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون برداشتش از مذاکرات پیرامون فعالیتهای هسته ای ایران گفت::«به نظر من مذاکرات اتمی خیلی بهتر از آنچه خیلی ها پیش بینی می کردند، پیش رفته. ایران نه تنها ذخایر اورانیم خود را مطابق تعهداتش به جامعه جهانی کم کرده، بلکه این کار را حتی زودتر از ضرب الاجل تعیین شده انجام داده»

وی افزود:«به عقیده من تا ۲۰ ژوئیه توافقی بین طرف های مذاکره کننده به دست خواهد آمد و اگر هفت کشوری که در این مذاکرات ذی نفعند به توافق برسند، مشکل حل خواهد شد. من فکر می کنم نگرانی ها هم نهایتا برطرف خواهد شد»

سیرینسیونه ادامه داد:« اما آنچه روشن نیست این است که اگر توافقی حاصل شود، ایران تا چه اندازه به تعهداتش پایبند خواهد ماند، و کنگره آمریکا تا چه اندازه با لغو تحریم ها موافقت خواهد کرد. رسیدن به قرارداد ساده تر است، پایبند ماندن به تعهدات و عمل کردن به مفاد آن پیچیده تر است.»


جو سیرینسیونه در خصوص علل و عوامل پیشرفت مذاکرات هسته ای گفت:«عقیده تحلیلگران مسائل امنیتی در واشنگتن طی سه هفته اخیر دچار تغییرات عمده ای شده است. آنها نسبت به حصول توافق خوشبینند. در میان علت های این خوش بینی تمایل بیشتر ایران به ادامه فعال و موثر این مذاکرات است.»


وی درباره موضع گیری نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «نتانیاهو موضع بسیار افراطی در این مورد دارد. او با انجام هر گونه تحقیقات اتمی درایران مخالف است و می خواهد تمام زیرساخت های مراکز فعالیت یا پژوهش اتمی ایران تعطیل شود که این عملی نیست».

وی مدعی شد، می شود فعالیت های ایران را محدود کرد و اطمینان یافت که ایران بدون اطلاع جهان کاری انجام نمی دهد که بتواند به بمب دست یابد، اما نمی شود این فعالیت ها را کاملا متوقف کرد یا این مراکز را کاملا تعطیل کرد. اسرائیل از توافق  راضی نخواهد بود اما اگر آمریکا راضی باشد چاره ای نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار