بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 131 سوره طه
«وَلاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ اءَزْوَ جاً مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَاءَبْقَی»
و هرگز به متاعی که ما به گروهی از آنها داده ایم، چشم مدوز که (این) شکوفه و جلوه‌ی زندگی دنیاست (و ما می خواهیم) تا آنها را در آن بیازمائیم و (به یقین) روزیِ پروردگارت بهتر و پایدارتر است.

* از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: هر کس چشم به دست مردم داشته باشد، غم او طولانی گردد و غیظش باقی ماند. (تفسیر المیزان)
*گرچه قرآن کریم، مال دنیا را خیر (بقره، 180)، فضل (جمعه، 10.) و زینت (کهف، 46.) می داند و بهره مندی از آن را حلال و مجاز می شمارد، لیکن دلبستگی شدید به آن را مذمّت می کند. چرا که زندگی دنیا مثل یک غنچه، عمری کوتاه دارد و با یک نسیم از بین می رود.
* رسیدن به مقام رضایت از خداوند، در صورتی است که به زرق و برق دنیا خیره نشوی. (آری کسی که جذب جلوه های مادّی شد، احساس کمبود و تبعیض می کند و از خدا راضی نمی شود) (لعلّک ترضی، لا تمدّن عینیک)
* انسان به طور طبیعی به سوی مادّیات گرایش دارد، امّا باید آن را مهار کند. (لاتمدّن)
* نگاه، مقدّمه جذب و دلبستگی است. (لا تمدّن عینیک)
* رهبری امّت نباید چشم داشتی به مال دیگران و توجّهی به مادّیات داشته باشد و مقهور و شیفته‌ی دنیای پر زرق و برق دیگران شود. (لا تمدّن عینیک للّه)
* جلوه های مادّی حتّی برای انبیا می تواند خطرساز باشد. (لاتمدّن عینیک)
* همه‌ی متاع های دنیوی و وسایل کامیابی، نعمت الهی محسوب نمی شوند. (متّعنا) نه، «انعمنا»

* همه‌ی کافران، کامیاب نیستند. (ازواجا منهم)
* جلوه های زندگی دنیوی همچون غنچه و شکوفه ای است که هرگز گل نمی شود. (زهرة الحیوة الدنیا)
* جلوه های زندگی دنیا، ابزار آزمایش انسان هاست. (لنفتنهم فیه) للّه
* به آنچه در خود داریم بیندیشیم، نه آنچه در دست دیگران می بینیم. (رزق ربّک خیر)
* رزق دادن از شئون ربوبیّت خداوند است. (رزق ربّک)
* همه‌ی دارایی های انسان رزق او نیست. چون بسیارند کسانی که همه نوع امکانات دارند، امّا بهره خودشان کم است. (لاتمدنّ... متّعنا... رزق ربّک خیر)
* ملاک ارزش هر چیز دو امر است؛ یکی خیر بودن و دیگری پایدار بودن. (خیر و ابقی)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار