برای آن‌هایی که می‌خواهند با موسس وایبر و اهداف آن آشنا شوند و بیشتر در خصوص وایبر بدانند توصیه می‌کنیم حتما تا پایان، این گزارش را مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ این روزها بحث بر سر فیلتر نرم افزارهای چت و ممنوعیت استفاده از آن‌ها زبان زد مردم و سوژه خبرگزاری‌ها شده است. در این گزارش قصد داریم ذره‌بین دریچه را روی وایبر بیندازیم و کمی ریزبینانه‌تر به آن نگاه کنیم، شما کاربران عزیز هم همراه ما تا پایان این گزارش باشید چرا که می‌خواهیم نظر شما را بعد از انتشار مطالبی در خصوص این برنامه جویا شویم.



وایبر (Viber) اپلیکیشنی است که توسط شرکتی به همین نام به صورت رایگان تولید شده است.(!؟) در این نرم افزار کاربران علاوه بر ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای می‌توانند به تبادل تصاویر و ویدئو هم بپردازند. البته این نرم افزار باید در دو دستگاه نصب باشد تا بتوان با یکدیگر ارتباط برقرار کرد. این نرم افزار برای گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید، بلک‌بری، آی او اس، سیمبین، ویندوزفون و مایکروسافت ویندوز و مک او اس تولید شده است.

به گفته سازندگان، وایبر در ۲ دسامبر ۲۰۱۰ ابتدا برای آیفون ارائه شد تا به رقابت جدی با اسکایپ بپردازد. اما اسکایپ چه ویژگی‌هایی دارد که وایبر می‌خواهد با آن رقابت کند؟ اسکایپ امکانات مختلفی مانند پیام رسان فوری، انتقال فایل، ویدیو کنفرانس و پست صوتی را اختیار کاربران قرار می‌دهد و از تماس تصویری نيز بهره می‌برد.



موسس وایبر کیست؟
وایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و رژيم صهيونيستي مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تالمون مارکو، کارآفرین اسرائیلی – آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است.



تالمون مارکو به مدت چهار سال در ارتش رژيم غاصب سابقه خدمت دارد و همچنین به عنوان مدیر اجرایی بخش اطلاعات در هسته مرکزی ارتش فعالیت داشته است. وی در زمینه تولید جاسوس افزارها، ویروس‌های دانلود کننده اطلاعات و برنامه‌‌های هک، سابقه درخشانی را در کارنامه نیروهای دفاعی اسرائیل برای خودش به ثبت رسانیده است.



درآمد وایبر از کجاست؟
کاربران وایبر در ۷ مه ۲۰۱۳ به ۲۰۰ میلیون کاربر رسید و جالب‌تر اینکه کاربران در روز حدود 10 میلیون مکالمه با میانگین 2 میلیارد دقیقه انجام می‌دهند و بیش از 6 میلیارد پیامک در ماه ارسال می‌کنند که در نوع خودش جالب توجه است، با این حال مدل چرخه سرمایه این شرکت نامعلوم بوده و تبلیغات یا هیچ منبع درآمدی ندارد! حال سوالی که فکر هرکسی را به خود مشغول می‌کند این است که وایبر با چه هدفی، به صورت کاملا رایگان و کیفیت مطلوب در تمامی نقاط مختلف جهان عرضه شده است؟!



وایبر در کدام کشورها فیلتر است؟
اما با نگاهی گذرا به کشورهایی دیگر و بررسی در مورد فیلترینگ وایبر درمی‌یابیم که کشورهایی مانند لبنان، عربستان و مراکش خبر از تایید فیلترینگ این نرم افزار می‌دهند و دلایل امنیتی را هدف اصلی خود از فیلتر وایبر بیان می‌کنند؛ آنها می‌گویند، عدم کنترل تماس‌های مشکوک و گمان بر جاسوسی هدف فیلتر ما بوده است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علی
۲۱:۰۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
سلام
وایبر طرز درآمدش مشخصه
فروش استیکر و فروش اعتبار برای انجام تماس بین المللی ارزان
چرا دوست دارید فقط تخریب و فیلتر کنید؟
من که به شخصه به کمپانی های بزرگ خارجی خیلی بیشتر از سرویس های کوچیک ایرانی اعتماد دارم
-
بی طرف
۱۱:۳۲ ۱۱ تير ۱۳۹۴
داداش برفرض اصلا جاسوسی در کار نیست ، جه ایرادی داره از نرم افزارهای مشابه وطنی استفاده کنیم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۲۱:۴۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
واقعا" خیلی متأسفم از طرز فکری که بعضی ها دارند.چرا بجای فرهنگ سازی در ایران فقط باید فیلتر کرد.چرا بجای حل مسأله،باید صورت مسأله پاک شود؟ به گفته دوستمان،اگر موضوع جاسوسی بود،با اسمارت فون و اپل این کار را میکردند. چقدر از این مردم بدبخت باید از خون باباشون پول بگیرند برای مکالمات و پیامهای بی کیفیت را به مشترکان عرضه کنند. بخدا قسم مسأله جاسوسی نیست،بخدا قسم طرفدار آمریکا و اسرائیل هم نیستم،ولی ما عقل و شعور داریم و باید بپرسیم که از بیش از 170کشوری که اینترنت دارند،چرا باید از 3کشور در حد پایین در جامعه مثل عربستان و غیره تقلید کرد؟ تا کی باید عقب بمانیم و بجای استفاده صحیح از فناوری و تکنولوژی باید آن را دشمن خود راند و برانیم؟تا کی باید ایرانی حسرت داشتن اینترنت بالا و آزاد را تامرگ به همراه خود ببرد؟ به بزرگی خدا قسم ما ایرانی هستیم و شاید از روشنفکرترین مردم روی کره زمین.پس بس است که به عقلمان میخندید.بس است که من که یک ایرانیم و میخواهم با زن من که خارج از کشور زندگی میکند ترس این را داشته باشم که در مدتی که ایرانم مبادا واتس اپ یا وایبر فیلتر شود که مجبور نشوم پول کلانی صرف مکالمات بی کیفیت و سوزان اپراتوری بکنم. چه بسا عزیزانی که خارج از کشور هستند و برای تماس با عزیزانشان لازم است از ابزارهای رایگان تماس برقرار کنند.چه بسا دانشجویانی که برای پژوهش علمی و تماس به این ابزار رایگان استفاده میکنند.چه بسا صاحبان شرکت های مختلف برای رد و بدل تصاویر کالا در عرصه بین الملل به کشورهای دیگر نیازمند ارتباط راحت تر است. اگر فکر میکنی وایبر آرامش زندگیت را بهم میزند استفاده نکن.اگر وایبر همسرت را از تو گرفت خدایت را شکر کن چرا که زندگی ای که با وایبر و امثال آن از هم بپاشد سرطان است نه زندگی.اگر فکر میکنی ابزار جاسوسیست استفاده نکن.نعمتی که خداوند به بنده اش داده حق اختیار و انتخاب است(اما شاکرا" و إما کفورا") در این قسمت خداوند در قران صریحا" بیان کرده که یا شکر گذار باشیم یا نه که نشان میدهد حق اختیار و انتخاب داریم. ای تو که می گویی : خدا را شکر که وایبر و امثال آن را فیلتر کرده اند وگرنه فساد بیشتر میشد. . .آیا نمیدانی که خودت حق انتخاب داری و در صورت وجود هرگونه ابزار مختاری که استفاده بکنی یا نه؟و چرا دوست داری مثل بچه با تو رفتار شود؟بچه ای که صلاح خود را نداند. ای تویی که میگویی:چون رایگانه پس ابزار جاسوسیت. . .آیا نمیدانی که چون ما ایرانیها یاد نگرفته ایم بی دلیلی رایگان بدهیم دلیل محکمی نیست که بیشتر ملل جهان رایگان ندهند؟آیا نمیدانی که در بیشتر کشورهای اروپایی فیس بوک رایگان است اما در ایران ف یلتر؟ آیا چون در اروپا رایگان است چون جاسوسند؟یا اینکه فیسبوک را برای جاسوسی از ما 75میلیون ایرانیان از بین 7میلیارد ساخته اند؟ تشکر از سایت و پخش کنید نظرم را،حداقل آزادی بیان اینجا به من بدید. ممنونم.
United States of America
سعيده
۰۸:۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۳
وايبر جز فساد مرد وزن هيچ چيزيو به دنبال نداره واقعا وقتي كه ميتونه صرف علم وخدا بشه چرا صرف لهو ولعب شود؟
United States of America
ali
۱۱:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
این نرم افزارها برای راحتی ادم ها هستن مگه ما توی مکالماتمون چی میگیم که جاسوسی بشه جاسوسی برای ادم های بزرگ هستن نه ادم های عادی.
United Arab Emirates
مهمان
۱۴:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
سلام دوستان عزيز
دوستان خوبم كلا از گوشي هاي هوشمند( اسمارت فون) ميشه بعنوان ابزار جاسوسي ازش استفاده كرد، اگه قراره شركت اپل ، گوگل و يا مايكروسافت امكانات سخت افزاري و نرمافزاريش رو در اختيار موساد يا سيا بزاره بدون وايبر و امثال وايبر ميتونن از شما جاسوسي كنن، شما ميدونيد اكثر گوشيهاي هوشمند وقتي باطري تموم ميكنن و خاموش ميشن تا چند روز شارژ مخفي داره انهم رزرو شده برا كارهايي كه از پيش تنظيم شده اند، حتي ميتونن موقعيت و تصاوير شما رو داشته باشند.
راه فراري هم نيست جز اينكه يك اپليكشين خيلي خاص كه بره هسته مركزي سيستم عامل رو كنترل كنه كه جلوي اين كارها رو بگيره و اين نياز به يك شخص كه تسلط كافي به سيستم عامل و سخت افزار اون گوشي هوشمند داره.
نظرات دوستان مهدي و محمد جواد رو كاملا قبول دارم... بنظر بنده بهنرين راه حلش اينكه از متخصص هاي كشور استفاده بشه كه دوتا اپليكشين توليد بشه اولي پيام رسان مثل واتس اپ و وايبر با همون امكانات كه سرورش و اطلاعاتش دست خودمون باشه، دوم اپليكيشني باشه كه بتونه هسته مركزي سيستم عامل رو كنترل كنه كه جلوي كارهاي جاسوسي گوشي هاي هوشمند رو بگيره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۸ تير ۱۳۹۳
وایبر مرا به یاد اسب تروا می اندازد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
این نرم افزار ها دنبال نگرش شماها ودیدتون به دین ونظام و حکومت و... چیه و می خوان بدونن ایا غیرت هنوز تو وجود ایرانیا هست یا نه می خوان بدونن هنوز پیرو خداشون ودین پیامبر هستن یا نه می خوان بدونن ایا مخالف نظام هستن یا نه می خوان بدونن ... این اطلاعاتو بعد میفروشن که خیلی ها هستن و می خرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
یه نرم افزاری که کارایی وایبر و امثال اینارو داره اگه تو ایران خودمون بسازن اطمینان داشته باشین که هیچ کی از نوع خارجیش استفاده نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
به خاطر اینکه میشه باهاش مطلب فرستاد ودیگه از اس ام اس کمتر استفاده میشه درآمد مخابرات پایین میاد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
سلام،مگه اینترنت رو از کجا میخری؟!
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۹:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام.
خوب اینا اگه موقیعت مارو و حرف های مارو کنترل کنن بهشون چی میرسه !!!!!!!!!!!!!!♂
United States of America
امیر
۰۰:۵۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
تا وقتی نرم افزار جایگزین وجود نداشته باشه ... اگر مسوولین بیایند و رسما در تلویزیون به مردم درباره استفاده از وایبر اموزش بدن و موارد حریم خصوصی و ... رو به مردم گوشزد کنن بهتر از اینه که در خفا بخوان صحبتش رو کنن ... نترسید لازم به این نیست که صحبت ان در تلویزیون باعث تبلیغ بشه . چون اکنون اکثر جوانان با این نرم افزارها اشنایی دارن و محفلشان با این صحبتها و این نرم افزارها گرم است ... اما اموزش از طرف دولت بسیار مفید خواهد بود ....
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
تو این دنیا هیچ چیز رو مفت در اختیار کسی قرار نمیدن...شاید به اصطلاح فقط یه عکس ساده باشه . یه فیلم ساده باشه ولی امان از این فیلم ها و عکس های ساده که کلی اطلاعات درونش نهفته...
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۲۳:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
اميدواریم در ایران هم فیلتر شود چون ما طرز استفاده آن را بلد نیستیم به جای اینکه با هم حرف بزنیم با وایبر کار می کنیم که جای بسی تاسف دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
اگه نسخه ایرانیش بود، هر دقیقه مکالمه قیمت خون آدم تموم میشد!
Iran (Islamic Republic of)
sobhan
۲۳:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام
خب شما یه نرم افزار ایرانی بسازین ما دیگه اینقد پول تلقن ندیم.اگه ایرانیش باشه من ایرانیشو استفاده میکنم.
شرکتای مخابرات چون به ضررشونه مخالفن
چقد پول تلفن بدیم آخخخخخخخخخه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
چه ربطی به شرکت های مخابرات داره؟!مگه تو اینترنت رو از کجا تهیه می کنی؟!جایی غیر از مخابرات ویا شعبه های آن؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سرمایه بدید ما تولید کنیم وایبر ایرانی رو
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
چرا بجای اینکه گزارشی تهیه کنید که سرمایه گذاران ایرانی هم تلاش کنند به سمت تولید این محصولات حرکت کنند از پیشرفت دنیا نگران هستید و سعی دارید فقط گزارش انتقادی تهیه کنید واقعیت این است که این نرم افزار باعث ضرر اپراتور های ما میشود و مسولان از این جهت واهمه دارند
United States of America
مهدی
۱۵:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خب کسایی که میخوان محرمانه حرفی چیزی بزنن از چیزای دیگه استفاده کنن.برای چیزای روز مره هم از این نرم افزار.
البته به نظرم اینجور نرم افزارهایی قابلیت های پنهانی هم احتمالا داشته باشه که یه جوری به اطلاعات دیگه شخص هم دسترسی پیدا کنن.
یا شاید با تحلیل گسترده اطلاعات رد و بدل شده بتونن یه جورایی افکار سنچی کنن. مثلا درباره اتفاقای خاص توی کشورها مثل انتخابات ها و غیره و از این اطلاعات برای برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت تو کشورها استفاده کنن.
یا حتی تو مسائل اقتصادی. مثلا ببینن توی افکار عمومی کشور ها چه کالا یا خدماتی در زمان خاص مورد استفاده هست که توی اون کالا یا خدمات خاص سرمایه گذاری کنن و سود اقتصادی نسیب شرکت ها بشه.
در کل به نظرم یه نرم افزار پایه هست برای مسائل اطلاعاتی مختلف.
شایدم سیستمش طوری باشه که کشورهای مختلف نتونن به اطلاعات دریافت و ارسال شده دسترسی پیدا کنن و این میشه یه محل امن برای ارسال اطلاعات جاسوس ها به خارج از اون کشورها با کمترین هزینه.
Iran (Islamic Republic of)
farhad
۱۵:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
به این جوونا بگین انقدر سنگشو به سینه میزنین چه استفاده مفیدی جز چرت وپرت گفتن دارید
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۴:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
دوستان کمی دقت کنید
برای یک دستگاه جاسوسی اون چیزی که کمتر از همه اهمیت می تونه داشته باشه حرف هایی هستش که با هم می زنید. برای اونها نوع ارتباط شما با افراد مختلف هستش و پیدا کردن گرو هها در ایران. از این طریق براحتی افراد شاخص (کسی که بیشترین ارتباط را دیگران با او دارند) شناسایی می شوند. گرو هها و اینکه پیام های رد و بدل شده بین آنها چه چیزی است و این پیام ها نشان دهنده نوع نگاه آن گروه به جامعه خواهد بود. بر این اساس تبلیغات برای شما و من تولید می کنند و جهت دهی یک جامعه را به عهده خواهند گرفت. مثلا می دانند که اگر یک جوک سیاسی درست کنند به چه کسی آن را ارسال کنند تا براحتی پخش شود و دیگر اینکه از روی همین پخش شدن به اطلاعات جدیدتری خواهند رسید و حرف در این مورد زیاد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا مرگ بر منافقین و کفار!!!!!!!خداییش راست میگم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
والا پیام هایی که اکثر کاربران ایرانی مبادله میکنند فقط حجم سرورها رو پر میکنه و هیچ بهره ای واسه جاسوسی و این چیزا نداره . بعدشم چند کشور کم اهمیت فیلتر کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۴۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
این خبر شما کاملا یک تخریب است. به جای این کار آگاه سازی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام خواهشا برنامه های دیگر مانند لاین را هم زیر

ذربین ببرید

باتشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
Mehdi
۱۴:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
پرایدم میلیونها آدم کشت چرا کسی جلوش نگرفت حالا گیر دادن به این چیزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
اونایی هم که حرف به شدت محرمانه و سیاسی دارن نمیان تو وایبر حرفاشون رو بزنن یا حالا کارای دیگه.با فیلتر مخالفم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خب اگه اینجوریه پس چرا فیلترش نمیکنند؟!!!
Netherlands
cloner 01
۱۵:۱۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
مگه نظرات رو نمیخونی، نمیبینی چی نوشتن...
Iran (Islamic Republic of)
unknow
۱۳:۴۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
فقط همین چنتا کشور حاشیه ما؟
میخوان توی کشور ماهم فیلتر بشه که نکنه عقب بیفتیم از کشرای دیگه


اگه کشورم بتونه نرم افزاری مثه واتز اپ و وایبر تولید کنه دیگه از وایبر و .... استفاده نخواهیم کرد


اگه نمیتونن حداقل بدن خارجیا واسشون بشازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
خب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۳
تونستن بسازند شما برو تو اینترنت جستجو کن پیدا میکنی
Iran (Islamic Republic of)
tistak
۱۰:۲۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۳
داداش مشکل تو ساختش نداریم.مشکل اینجاست که من تو توی ایرانی استفاده غلط میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا گزارش مفیدی بود!!!!!آخه به ما چه که درامدش از کجاست؟بعدم ارتباط ساده ای که از وایبر با مثلا خواهر یه دوستش آدما دارن آخه چه جاسوسی بشه؟حرفهای زنانه و تبادل اطلاعات ساده ی درسی یا علمی این چه جاسوسی میخواد؟سعی کنید راجع به چیزای مفیدتر گزارش بنویسید لطفا
Netherlands
cloner
۱۵:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
دوست عزیز شما نگرفتی مطلب رو!
شما با وایبر وقتی عکس ب دوستت میفرستی اونا می بینن یا مثلا وقتی با دوستت صحبت می کنی یا پبام میفرستی مکان شما معلوم میشه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۷:۲۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
دوست عزیز این اطلاعات بی ارزش به نظر شما ممکنه به درد کسی در حال حاضر نخوره ولی اگه روزی شما یا یکی از نزدیکان شما به مقامات مهم در کشور برسه اونجاست که این اطلاعات کاربرد پیدا میکنه برای تحمیل خواسته هاشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
وایبر خوب هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
داداش ساده ای.
آخرین اخبار