نتایجی که از صندوقهای رای اولین انتخابات عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور برگرفته خواهد شد نقش مهمی را در زمینه شکل گیری ائتلافهای بعدی و آرایش سیاسی این کشور خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم همه مردم عراق منتظر نتایج رسمی هستند . 

البته تقریبا همه جریانهای سیاسی بر این باورند که دولت قانون  در راس فهرست های پیروز انتخابات خواهد بود؛ فهرست المواطن نیز به اعتقاد بسیاری پیشرفتهایی را در زمینه تصاحب کرسی های پارلمان خواهد داشت؛ اما میزان آن را نتایج رسمی مشخص خواهد کرد. البته همه احتمالات وارد است.  

محمد حسن البحرانی خبرنگار اعزامی شبکه العالم به بغداد در پاسخ به سئوال مجری که پرسید: آیا چالشهای پیش روی عراق چه در زمینه داخلی و بحرانهای موجود در مناطق مختلف این کشور چه در زمینه خارجی و بحران سوریه می تواند بر ائتلافهای موجود در انتخابات تاثیر بگذارد؟ گفت: بدون شک هر جریان سیاسی که وارد انتخابات شده است همه این مسائل را مد نظر قرار می دهد و هر یکی از قدرتها و جریانهای سیاسی نمی تواند این چالشهای پیش روی کشور را نادیده بگیرد. 
در سال گذشته عراق شاهد بحران امنیتی بود که به کشته شدن حدود نه هزار عراقی انجامید و دهها هزار نفر از مردم عراق نیز زخمی و معلول جسمی و حرکتی شدند. 
در زمینه خدمت رسانی نیز  به استثنای بهبود وضعیت انرژی برق دستاورد ملموسی در این کشور مشاهده نمی شود . درگیری های سیاسی بین جریانهای مختلف هزینه های زیادی را بر عراق تحمیل کرد. 

قانون نفت و گاز بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان و مسئله کرکوک  و قانون صد و چهلم و غیره همه این مسائل بحرانهای واقعی را در عراق ایجاد کرده است که جریان های مختلف سیاسی اهمیت آن را می دانند . 
از اینرو تا زمانی که دولت یکپارچه ای تشکیل نشود نمی توان با این بحرانها مبارزه کرد. 
برنامه و دستور کار دولت نیز باید واضح و شفاف و عملی و قابل اجرا باشد. هر نخست وزیری که روی کار آید باید وزیران خود را از شخصیتهای مخلصی که دارای تخصص لازم باشد انتخاب کند . 
ما متاسفانه شاهد پرونده های فساد در اقتصاد بودیم اما هیچکدام از وزرا  و مسئولان عراقی محاکمه نشدند .

وی در پاسخ به این سئوال که « امروز با مشارکت گسترده مردم عراق در انتخابات، مسئولیت مسئولان سیاسی انتخاب شده به چه میزان سنگین تر می شود؟» تصریح کرد: تقریبا همه بر این باورند که نباید انتخاب کننده عراقی بعد از دو دوره شرکت در انتخابات نادیده گرفته شود. زیرا مسئله به امنیت و زندگی و آینده خود و فرزندان شهروندان عراقی باز می گردد. به همین علت سیاستمداران عراقی در این انتخابات به گونه دیگری ظاهر شده اند و با دوره های انتخاباتی سابق فرق دارند. هم اکنون اکثر احزاب سیاسی به ارائه برنامه روی آورده اند تا بتواننند در چهار سال آینده اهداف از پیش تعیین شده ای را دنبال کنند.

بنابراین در این انتخابات شهروند عراقی بیش از انتخابات سابق دقت خواهد کرد تا نامزد بهتری را انتخاب نماید. زیرا به خوبی می داند انتخاب اصلح باعث خواهد شد پارلمانی مقتدر تشکیل شود و در نتیحه این پارلمان شایسته می تواند دولتی را تعیین کند که خدمات را به شهروندان عراقی ارائه دهد. عراقی ها در سالهای اخیر با نا امنی های زیادی مواجه شدند و از این مسئله نباید بطور گذرا رد شد .

عراقی ها می دانند مشارکت هر چه بیشتر در این انتخابات بر چگونگی شکل گیری آرایش سیاسی در عراق تاثیر گذار خواهد بود . از اینرو امیدهای زیادی وجود دارد که این انتخابات با مشارکت بسیار گسترده مردم عراق برگزار شود. در انتخابات سال 2010 حدود شصت و دو درصد از واجدان شرایط رای گیری در انتخابات شرکت کردند . پیش بینی می شود که این انتخابات گسترده تر باشد  و این مسئله به منزله پیروزی سیاسی در کشور عراق است .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار