خليج فارس (يا شاخاب پارس) آبراهي است در امتداد درياي عمان که در ميان ايران و شبه جزيره عربستان قرار دارد. مساحت آن 237 هزار و 473 کيلومتر مربع است و پس از خليج مکزيک و خليج هادسون سومين خليج بزرگ جهان بشمار مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، خليج فارس از شرق از طريق تنگه هرمز و درياي عمان به اقيانوس هند و درياي عرب راه دارد، و از غرب به دلتاي رودخانه اروندرود، که حاصل پيوند دو رودخانه دجله و فرات و پيوستن رود کارون به آن است، ختم مي‌شود.

کشورهاي ايران، عمان، عراق، عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي، قطر و بحرين در کناره خليج فارس هستند. در اين ميان سواحل شمالي خليج‌فارس تماماً در جغرافياي سياسي ايران قرار دارند.
 
به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خليج فارس و سواحل آن، اين آبراهه در سطح بين‌المللي، منطقه‌اي مهم و راهبردي بشمار مي‌آيد.
 
نام تاريخي اين خليج، در زبان‌هاي گوناگون، ترجمه عبارت «خليج فارس» يا «درياي پارس» بوده‌است. همچنين در تمام سازمان‌هاي بين‌المللي نام رسمي اين خليج، «خليج فارس» است.

شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هويت‌ فرهنگي‌ و تاريخي‌ ملت‌ ايران‌ از سوي‌ ايادي‌ استكبار جهاني‌ به‌ خصوص‌ برخي‌ از كشورهاي‌ همسايه‌ و تلاش‌ آنان‌ براي‌ تحريف‌ نام‌ تاريخي‌ خليج‌ فارس، به‌ پيشنهاد شوراي‌ فرهنگ‌ عمومي‌ روز اخراج‌ پرتغالي‌ها از تنگه‌ هرمز را به‌ عنوان‌ روز ملي‌ خليج‌ فارس‌ نامگذاري‌ كرد.

درج نام هاي جعلي در كنار يا به جاي درياي خليج فارس، نشئت‌گرفته از سياست هاي خصمانه شبكه‌هاي فرهنگي غرب است كه سعي در شكاف و اختلاف‌افكني بين كشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس را دارد، چون اين منطقه از نظر حوزه جغرافيايي و ژئوپلتيكي، يك منطقه واحد و همگراست./ب

برچسب ها: دهم ، اردیبهشت ، روز ، خلیج ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.