مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را در مورد «طرح اصلاح ماده (41) قانون اصلاح فصل پنجم و پاره‌ای از مواد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع» اعلام کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام داشت: جنگل‌ها یکی از پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی‌اند که تاثیرات بسیاری بر جوامع انسانی دارند به طوری که تخریب آن‌ها می‌تواند آثار جبران ناپذیری بر زندگی انسان‌ها داشته باشد.

به استناد مطالعات انجام شده، سالیانه حدود 20,000 هکتار از اراضی کشاورزی از چرخه تولید خارج می‌شود. بنابراین قانونگذار با توجه به اهمیت صیانت از جنگل‌ها و اراضی کشاورزی، طرح‌هایی را تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

طرح حاضر نیز با هدف جلوگیری از تفکیک و تبدیل بخشی از اراضی جنگلی و جلگه‌ای شمال کشور که اصطلاحا قطعات 10 هکتاری نامیده می‌شوند، تهیه شده است.

بررسی طرح پیشنهادی نشان می‌دهد که این طرح جامعیت لازم را ندارد و تصویب اینگونه قوانین که با منافع مقطعی اشخاص در تعارض است، معمولا در اجرا با توفیق همراه نخواهد بود و به نظر می‌رسد بهتر است قبل از ارائه طرح اصلاحی برای قانون مذکور، گزارش جامعی به همراه آسیب شناسی موضوع تغییر کاربری اراضی تهیه و سپس متناسب با نتایج به دست آمده، در صورت لزوم نسبت به اصلاح قانون اقدام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار