معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: باید برای رسیدن به جایگاه نخست اقتصادی ، علم و فناوری در افق 1404 ، سالانه ، رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، محمدباقر نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان برگزار شد ، با ابراز خرسندی از حضور در کرمان افزود: به منظور رایزنی و همکاری برای توسعه‌ی استان کرمان در سال 93 و تعیین سیاست مشخصی برای تهیه‌ی نقشه راه توسعه‌ی استان در برنامه ششم توسعه، در کرمان حضور پیدا کرده‌ام.

امسال چند نقطه ی کشور را از حالت رکود به سمت رونق می بریم.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که سبب حضور من در شورای برنامه ریزی استان کرمان شد ، علاوه بر استعداد این استان در کشاورزی و صنعت ، عزم جدی استاندار (که نگاه توسعه گرایی به استان دارد) و نمایندگان فعال این استان است.

نوبخت تصریح کرد: برای سال 93 قرار است چند نقطه ی کشور را از حالت رکود به سمت رونق ببریم.

وی با اشاره به اینکه سال 93 چهارمین سال برنامه پنجم توسعه است و سال آینده برنامه پنجم به پایان می رسد ، تأکید کرد: باید برنامه ششم تصویب شود ، از این رو برنامه ششم امسال تهیه می شود.

باید سالانه رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم.

نوبخت یادآور شد: برنامه ششم برای کشور بسیار مهم است ، چرا که برای رسیدن به جایگاه نخست اقتصادی ، علم و فناوری در افق 1404 باید سالانه یک رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اعلام اینکه در برنامه پنجم توسعه نتوانستیم رشد اقتصادی هشت درصد را به دست بیاوریم ،گفت: بنا به گزارش معاونت برنامه ریزی دولت قبل ، رشد اقتصادی سالانه حدود چهار و نیم درصد به جای هشت درصد بود.

نوبخت افزود: اگر قرار است به آنچه در برنامه پنجم توسعه که سیاست های کلی آن از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، برسیم باید رشد هشت درصدی متوسط سالانه را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال اول برنامه پنجم توسعه (سال 90)رشد اقتصادی سه درصد بود ، در حالی که در سال 91 رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد پیدا کردیم و در سال 92 هنوز آمارهای رسمی بیرون نیامده ، ولی پیش بینی این است که رشد اقتصادی منفی هشت دهم درصد تا صفر را بتوانیم پیدا کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه تنها سال 93 و 94 از برنامه پنجم توسعه باقی مانده است ، تصریح کرد: اکنون باید دید چه رشدی به اقتصاد بدهیم که این رشد منفی ها را جبران کند و به رشد متوسط هشت درصد برسد و تقریبا می تواند گفت که زمان را از دست داده‌ایم.

نوبخت یادآور شد: پیش بینی دولت این است که در سال 93 بتوانیم وارد رشد مثبت شویم و به رشد یک تا سه درصدی برسیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تأکید کرد: برای رسیدن به چنین رشدی باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و تورم به زیر 25 درصد تقلیل پیدا کند.

نوبخت به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: شوکی که در سال 93 به همه وارد شد ، اجرای مرحله ی دوم قانون هدفمندی یارانه ها بود که بر اساس آن ناگزیر هستیم قیمت حامل های انرژی را افزایش دهیم تا به قیمت های منطقه نزدیک شوند.

برای کاهش قیمت ها آمده ایم

وی خاطرنشان کرد: ما برای کاهش قیمت ها آمده ایم و شش ماه اول هم بر این پیمان ماندیم و برای سال 93 مجبور شدیم گازوئیل را 100 تومان و بنزین را 300 تومان افزایش دهیم و آنچه را از این محل بدست بیاوریم همه را به مردم بر می گردانیم.

میزان 11 هزار و 300 میلیارد تومان بین مردم تقسیم می شود.

نوبخت تصریح کرد: در سال 93 دولت از خزانه میزان 11 هزار و 300 میلیارد تومان به علت افزایش قیمت حامل های انرژی بین مردم تقسیم می کند و البته تصمیم داریم علاوه بر این، برای ارزان کردن هزینه درمان در بیمارستان ها نیز از آن استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید طبق قانون این افزایش قیمت را داشته باشد ، یادآور شد: قرار است رشد اقتصادی در کشور و استان کرمان به وجود بیاید که باید برای این امر از محل های یکی از منابعی که برای رشد اقتصادی در کشور طی امسال قصد داریم استفاده کنیم، 41 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای(عمرانی) هزینه کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: استان کرمان از این میزان، برای اجرای 57 طرح ملی و 21 طرح ملی استانی شده سهم دارد و برای طرح های داخل استان که باید شورای برنامه ریزی تصمیم بگیرد، 270 میلیارد تومان در اختیار دارد.

نوبخت افزود: قصد داریم سهمی نیز با مشارکت نمایندگان از 3هزار و 700 میلیارد تومان که برای توازن منطقه ای در نظر گرفته شده است ، استفاده کنیم، که اینها جزو سهم های مصوب و مقرر است و طبق ماده 180 می توان 270 میلیارد تومان کمک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همواره اعلام کرده ام برای کار استان ها در حد ممکن تفویض اختیار استانی صورت می گیرد و برای این کار از همکاری نمایندگان استفاده می کنیم.

نوبخت تصریح کرد: سهم دیگر 90 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از طریق شرکت های دولتی در سال 93 است که استان کرمان به سبب داشتن این شرکت ها سهم خواهد داشت.

استانها تا آبان مهلت دارند از سهم فاینانس خود استفاده کنند.

وی با اعلام اینکه استان کرمان می تواند به دلیل رقابت های منطقه ای و توانایی های مدیریت استان و پیگیری نمایندگان سهم بیشتری داشته باشد ، خاطرنشان کرد: 35 میلیارد دلار منابع فاینانس است که مجلس اجازه داده فقط امسال هزینه و از آن استفاده شود.

نوبخت یادآور شد: طبق قانون هر استان تا آبان مهلت دارد که از سهم فاینانس خود استفاده کند و اگر نکرد، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری نسبت به توزیع آن هر جایی که لازم بداند ، اقدام می کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری خطاب به مسئولان استانی تأکید کرد: به شما قول می دهم هر استانی ، تا آبان از این سهم استفاده نکند، سهم آن را به این استان دهم ، البته در صورتی که محل استفاده ی آن را آماده کنید.

نوبخت گفت: سهم دیگر استان کرمان 20 میلیارد دلار از منابع ارزی و 10 هزار میلیارد تومان منابع ریالی مربوط به صندوق توسعه ملی است که مربوط به بخش خصوصی است.

امکان تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: با همه محدودیت منابع کشور، امکان تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز را داریم اما به دلیل تحریم های ظالمانه ، غیرانسانی و غیرقانونی فقط امکان صادرات یک میلیون بشکه را به ما داده اند.

نوبخت خاطرنشان کرد: وظیفه دولت است که با منطق در مذاکرات بین المللی ، از حقوق مردم دفاع کند.

برادرانتان را در هیئت مذاکره دعا کنید.

وی تصریح کرد: دولت تاکنون بخشی از این تحریم ها را با مذاکره کاهش داده است.

نوبخت یادآور شد: در مذاکرات باید جلوی شش قدرت بزرگ جهان ایستادگی کنیم تا بتوانیم حقمان را بگیریم و از شما می‌خواهم برادرانتان را در هیئت مذاکره دعا کنید.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با بیان اینکه عده ای تلاش می کنند دستاورد ما را حقیر جلوه دهند ، تصریح کرد: 4.2 میلیارد دلار قسط پول ما آزاد شده است و ما می توانیم به هر حسابی که خواستیم ببریم.

نوبخت گفت: ما می خواهیم این پول را به صورت نقد وارد ایران کنیم ، ولی آنها شک کرده اند و می گویند باید به جای پول کالا ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ، بخش خصوصی را ظرفیت بزرگ توسعه کشور دانست و افزود: برای دولت هنر نیست که 31 درصد از منابع را در صندوق توسعه ملی بدون استفاده بگذارد ، بلکه هدفش این است که از بخش خصوصی حمایت کند.

حرفی نمی زنم که نتوانم اجرا کنم.

نوبخت تاکید کرد: من نماینده دولت هستم ، حرفی نمی زنم که نتوانم اجرا کنم و بدین نحو نگاه مردم به دولتمردان و نظام اسلامی عوض شود.

وی خاطرنشان کرد: پای هرچه که امروز گفتم می ایستم و هر مقدار شما بتوانید از بخش غیردولتی در طرح توسعه استان کرمان بیاورید و دارای توجیه باشد ، در کمتر از سه ماه ، این پول را تا سقف 20 میلیارد دلار ، می رسانم تا برای توسعه استان کرمان هزینه شود.

نقشه راه توسعه استانتان را ترسیم کنید.

نوبخت یادآور شد: ما قطاری داریم که هر کس سوار نشد باید بماند تا پنج سال دیگر ، پس هر استان باید برای خود جایی در برنامه ششم توسعه ببیند و باید این برنامه امسال تمام و به تصویب برسد.

وی خطاب به مسئولان کرمانی تأکید کرد: باید نقشه راه توسعه استان خود را ترسیم کنید.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان زخم های کهنه ای بر تن دارد، گفت: تا جایی که بتوانم با توجه به ظرفیت استان کرمان ، تلاش می کنم این زخم ها را ترمیم کنم./س


برچسب ها: رشد ، اقتصادی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.