اکنون کتاب‌های شعر اعتبار و محبوبیت قبل را ندارند.

"اسماعیل امینی"، شاعر، در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شعر سنتی به این دلیل که نسبت به شعر‌ آزاد قوی‌تر است و هم‌چنین به دلیل آهنگین بودن امکان موسیقیایی شدن دارد و حفظ آن در ذهن مخاطب بیشتر است.

وی افزود: امکانات شعر نسبی از جمله تناسب ها و قرینه‌سازی در اختیار شاعرانی که می‌خواهند شعر آزاد بنویسند وجود دارد. شعر سنتی بخشی، وابسته به موسیقی کلام است یعنی زبان کهن را با کلام آهنگین سروده‌اند. شاعر امروزی می‌تواند کمک به زبان گفتاری امروز شعر بسراید.

امینی ادامه داد: ارتباط مخاطب امروز با شعر کم نیست. مردم بیشتر از قبل شعرمی‌خوانند اما چون  شعرها حالت گذشته را ندارند، و آهنگین نیست که راحت بتوان حفظ کرد. کمتر در زبان‌ محاوره‌ای مردم رواج دارد.

و دلیل دیگر این که شاعران امروز ما وسواس کمتری نسبت به شعرهای خود دارند که بهترین‌ها را بسراید یا چاپ کنند. در گذشته به طور مثال اگر سالی 10 یا 12 کتاب شعر منتشر می‌شد در حال حاضر هفته‌ای 10 یا 12 کتاب شعر چاپ می‌شود، و کتاب های الأن اعتبار و محبوبیت قبل را ندارند.

این شاعر تصریح کرد: طبعا باید شارعران مطالعه‌ی زیادی از کتاب‌های گذشته و کتاب‌های روز داشته باشند. خیلی از کتاب‌های گذشته بنیان فرهنگی و دینی ما را ساخته است. در همه‌ی جای دنیا با مطالعه‌ی کامل می‌توان کار خوب ارائه داد.

وی خاطرنشان کرد: هر قالبی طرفداران خاص خود را دارد. در دنیای امروز ترانه بسیار رواج دارد. قصیده و رباعی خوب هستند اما در طول تاریخ غزل همیشه ممتاز بوده و هست و طرفداران زیادی دارد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.