مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: از 517 شهر کشور که با تنش آبی مواجه هستند، حدود 56 شهر در استان اصفهان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،ˈهاشم امینیˈ در هشتمین جلسه مقابله با خشکسالی افزود: اگر اصفهانی ها 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی نکنند، تابستان سختی در پیش خواهیم داشت زیرا اکنون به منظور تأمین آب شرب مشترکین در استان حدود سه متر مکعب در ثانیه کمبود آب داریم که این به دلیل خارج شدن چاههای فلمن از مدار بهره برداری است.

وی گفت: سرانه مصرف آب در اصفهان 160 لیتر در شبانه روز است که این رقم با توجه به محدودیت منابع آبی باید به 120 لیتر کاهش یابد.
وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان با ترویج مصرف بهینه آب از روند افزایش مصرف سرانه آب در اصفهان جلوگیری کرده و این رقم را ثابت نگه داشته است اما این مصرف باید کاهش یابد.
امینی با بیان اینکه 78 درصد آب مصرفی مربوط به بخش خانگی است، گفت: تاکنون در شش منطقه اصفهان انشعابات پرمصرف شناسایی شده که باید در نحوه مصرف تجدید نظر کنند.
رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: شناسایی انشعابات غیر مجاز نیز نقشی مؤثر در مدیریت مصرف آب دارد و تلاش ها باید در جهت شناسایی این انشعابات دو چندان شود.
وی سرعت عمل در حفر چاهها را بسیار ضروری اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از چاههای فلمن از مدار بهره برداری خارج شده باید بسرعت 70 حلقه چاه حفر و تا اواسط خرداد، حداقل 54 حلقه چاه در مدار بهره برداری قرار گیرد تا بدین ترتیب آب شرب مشترکین در تابستان در سطح استان تأمین شود.
امینی کیفیت آب شرب را خط قرمز دانست و گفت: کیفیت آب شرب اکنون مطابق با استانداردهای تعریف شده است و مسوولان امر در آبفای استان با حساسیت ویژه نظارت لازم بر کیفیت آب تحویلی به مشترکان دارند.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یادآور شد: با توجه به محدودیت هایی که در تأمین و توزیع آب شرب به دلیل کمبود منابع آبی در استان وجود دارد باید با تلاش و اعمال تدابیرلازم در بخش مهندسی و توسعه و فرهنگی اینگونه محدودیت ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و بتوان بصورت جهادی با همدلی و تحرک سازمانی بحران کم آبی را مدیریت کرد.
خشک شدن چاههای آب در حالی است که میزان ذخیره سد زاینده رود نیز به کمترین رقم در سالهای اخیر رسیده است و تخصیص تمام موجودی آب آن نیز برای تامین مصارف شرب کفایت نمی کند.
خشکی زاینده رود و کاهش سطح آبهای زیر زمینی، چشم انداز بسیار نگران کننده ای پیش روی مسوولان و کارشناسان قرار داده است.
پیش بینی های هواشناسی جهانی بیانگر آن است که نباید حداقل در یک دهه آینده انتظار بارشهایی را داشت که بتواند جبران کننده کاهش شدید منابع زیر زمینی و روان آبها در فلات مرکزی ایران باشد.
 

در این شرایط تنها یک راه برای تامین حداقل های نیاز آبی بخشهای مختلف وجود دارد و آن صرفه جویی و بهینه کردن مصرف آب است که برای این مهم هم اقدام موثر صورت نگرفته است.
برای مثال در فصل تابستان یکی از دلایل اصلی افزایش مصارف خانگی استفاده از کولرهای آبی است و این در حالی است که فناوری کولرهای موجود در ایران بیش از چهار دهه حداقل در بعد مصرف آب تغییری نکرده است.
آموزشهایی کاربردی نیز برای کاهش مصرف آب ضعیف است و بیشتر در حد توصیه برای صرفه جویی است.
به نظر می رسد که در این شرایط دولت باید بخشی از سرمایه گذاریهای بسیار سنگین برای طرحهای تامین آب را به تحقیق برای تولید کولرهای کم مصرف،تولید ظرف شویی کم مصرف با قیمت مناسب در داخل کشور و حتی پرداخت یارانه برای تولید ابزار برای کاهش مصارف خانگی و همچنین کشاورزی اختصاص دهد. /


 

برچسب ها: اصفهان ، جلسه ، مقابله ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.